Przewidziana na jesień 2020 jubileuszowa, już XV edycja kieleckich targów TransExpo ze względu na koronawirusa SARS-CoV-2 nie odbędzie się w ustalonym pierwotnie terminie. Wydarzenie to zostało przeniesione na 2021 rok. Dokładnie na okres od 8 do 10 czerwca. Moim zdaniem słuszna decyzja, bo uwzględniając obecne prognozy drugiej fali epidemii, jesień 2020 mogłaby być pozbawiona znacznej ilości odwiedzających. Np. ja już zdecydowałem, że wtedy do Kielc nie pojadę.
Do kolejnej edycji TransExpo mamy zatem jeszcze trochę czasu. Wracam więc do ostatnich targów, z 2018 roku. W piątej części relacji z tego wydarzenia opisałem premierowego Solarisa Urbino 12 LE lite hybrid (tu link).
Solaris oprócz niego wystawił także dwa inne autobusy. Urbino 12 electric oraz Urbino 12 hybrid. Oba po tak zwanym „face lifcie" (jak określił to producent).
Na początek pojazd elektryczny. Oto, co na jego temat w materiałach prasowych napisał Solaris.
Jednostką napędową prezentowanego na targach Transexpo Solarisa Urbino 12 electric są dwa silniki elektryczne o mocy maksymalnej 125 kW każdy (110 kW moc netto), zintegrowane z osią napędową. Energia potrzebna do ich napędzania magazynowana jest w bateriach Solaris High Energy o łącznej pojemności 240 kWh. W prezentowanej na targach wersji pojazd może być ładowany przez stacjonarną ładowarkę zewnętrzną lub ładowarkę pokładową (moc 34 kW) bez konieczności instalacji dodatkowej infrastruktury. Prezentowany egzemplarz ma łącznie 28 miejsc siedzących z czego 12 dostępnych z niskiej podłogi.
Autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric to model, który został wybrany miejskim autobusem roku w konkursie „Bus of the Year 2017”.
Nowością jest system zdalnej diagnozy autobusów elektrycznych nazwany eSConnect. Usprawnia on i wspiera możliwości diagnostyczne i serwisowe oraz umożliwia analizę specjalistycznych danych gromadzonych przez pojazd. Autobusy wyposażone w system zdalnej diagnozy pozwolą producentowi na stworzenie bazy rzeczywistych danych eksploatacyjnych, a te z kolei będzie można wykorzystać do dalszego udoskonalenia stosowanych rozwiązań.
System eSConnect może być zamontowany zarówno w każdym nowoprodukowanym autobusie elektrycznym, jak i w tych już dostarczonych do klientów. Pierwsi z nich już zdecydowali się na wdrożenie pilotażowego rozwiązania w swoich flotach autobusowych. Co ważne dla użytkowników pojazdów, mogą oni również korzystać z danych, które pozwolą na optymalne wykorzystanie taboru. System zdalnej diagnozy, oprócz funkcji serwisowych, umożliwi także producentowi, będącemu europejskim liderem w produkcji pojazdów elektrycznych, optymalizację swoich konstrukcji.
Wśród uzyskiwanych w zdalny sposób danych są m.in. lokalizacja floty autobusowej w czasie i przestrzeni wraz z aktualnym stanem naładowania baterii, trasa przebyta przez dany autobus w określonym przez użytkownika czasie czy zużycie energii. System eSConnect pozwala także na zdalną identyfikację ewentualnych błędów zgłaszanych przez pojazd na pulpicie kierowcy, monitorowanie parametrów pracy autobusu oraz generowanie statystyk dotyczących liczby cykli ładowania oraz czasu trwania uzupełniania energii w bateriach.
System zdalnej diagnozy proponowany przez firmę Solaris daje szereg korzyści klientom. Dla nabywców autobusów elektrycznych oznacza on lepsze wykorzystanie floty pojazdów oraz zapewnienie poprawnego użytkowania autobusów przez kierowców. Ponadto eSConnect daje możliwość gromadzenia i analizy danych ułatwiających precyzyjne definiowanie wymagań technicznych dla autobusów na potrzeby obsługi poszczególnych linii.
Po targach prezentowany Solaris Urbino 12 electric trafił na testy do takich miast, jak np. Gdynia, Malbork, Grudziądz, czy Grodzisk Mazowiecki.
Solaris Urbino 12 electric pokazany na targach TransExpo 2018. 23 października 2018.
Solaris Urbino 12 electric na materiałach udostępnionych przez producenta.
Wnętrze Solarisa Urbino 12 electric. Materiały producenta.
Solaris Urbino 12 hybrid pokazant na targach TransExpo 2018. 23 października 2018.
Solaris Urbino 12 hybrid na materiałach udostępnionych przez producenta.
Wnętrze Solarisa Urbino 12 hybrid. Materiały producenta.
Tradycyjnie w Kielcach odbyła się konferencja prasowa Solarisa. Oprócz tematów dotyczących pokazanych autobusów, mówiono także o wydarzeniu, które było w 2018 roku w branży transportowej bardzo istotnym tematem, czyli o przejęciu tego polskiego producenta przez hiszpańską firmę CAF.
W konferencji wziął udział także nowy Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach, Javier Calleja, który tę funkcję piastuje od 3 października 2018 roku.
W trakcie konferencji prasowej Solarisa. Jako drugi od prawej strony siedzi Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach, Javier Calleja. 23.10.2020
Kilka slajdów wyświetlonych w trakcie konferencji Solarisa. Ostatni z nich pokazuje, na czym polegał „face lift".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz