Dodatkowe informacje

piątek, 4 października 2019

Autobusowa parada MPK Kraków, 7.10.2018


Wracam do tematu wielkich zmian taborowych w krakowskim MPK mających miejsce w 2018 roku. Tu pisałem o oficjalnym zakończeniu eksploatacji autobusów marki Jelcz i Scania, które odbyło się na pętli Osiedle Podwawelskie. Dzień później, w niedzielę 7 października 2018, przez ulice stolicy Małopolski przejechała wyjątkowa parada.

Wzięły w niej udział pojazdy historyczne i współczesne MPK Kraków. Ilość można powiedzieć powalająca, bo było ich aż ponad 30 egzemplarzy. Ta niesamowita kolumna wyruszyła z zajezdni tramwajowej Podgórze i przejeżdżając przez centrum miasta dotarła do Tauron Areny przy ul. Lema, gdzie można było oglądać poszczególne autobusy.

Na miejsce do dokumentowania uczestników tej wyjątkowej parady wybrałem ul. Piłsudskiego. Dokładnie jej skrzyżowanie z pierwszą obwodnicą, w którą wszystkie pojazdy skręcały zmierzając w kierunku ul. Basztowej. Kolumna dotarła tam około godziny 12:30. Tuż przed nią jechały czysto przypadkowe dwie Setry prywatnych przewoźników. W dokumentacji fotograficznej pomagała mi żona.


Setra S415 GT-HD
Jedna z dwóch Setr jadących bezpośrednio przed paradującą kolumną. Model S415 GT-HD z 2009 roku.


Setra S515 HD, Przewóz Osób Andrzej Żuławiński, Dobczyce
Setra S515 HD z firmy Przewóz Osób Andrzej Żuławiński z miejscowości Dobczyce. Wówczas nówka - rocznik 2018. W tle widać początek parady wjeżdżającej w ul. Piłsudskiego. Tłum na przystanku czeka na tę wyjątkową kolumnę, do której w tym miejscu można było wsiadać.


Na czele kolumny jechała „autobusowa perełka”, czyli Rugby Express L z 1929 roku. Pojazd będący najstarszym czynnym autobusem w Polsce. Za nim Nysa N59M #28 z 1959 roku. Potem San H01B #86.


Parada MPK Kraków, ul. Piłsudskiego

Parada MPK Kraków, ul. Piłsudskiego
Autobusowa kolumna na ul. Piłsudskiego. Za radiowozami policji i MPK jadą jako pierwsze Rugby Express L, Nysa N59M i San H01B.


Rugby Express L, MPK Kraków

Rugby Express L, MPK Kraków

Rugby Express L, MPK Kraków
Rugby Express L na czele wielkiej parady MPK Kraków.


Nysa N59M, MPK Kraków

Nysa N59M, MPK Kraków

Nysa N59M, MPK Kraków
Nysa N59M jechała jako druga.


San H01B, MPK Kraków

San H01B, MPK Kraków

San H01B, MPK Kraków
San H01B.


Za Sanem paradował najnowszy historyczny zestaw MPK Kraków. Znany już czytelnikom Bloga Transportowego Ikarus 620 #118 (tu link do wpisu o nim), który zyskał przyczepę o ksywce „vlečka”. To Karosa B40 oznaczona przez MPK jako nr 600.

Za tym węgiersko-czechosłowackim połączeniem jechał znany już od lat jelczański zestaw, czyli Jelcz 272 MEX #341 z przyczepą PO1 #608.


Ikarus 620 + Karosa B40, MPK Kraków

Ikarus 620 + Karosa B40, MPK Kraków

Ikarus 620 + Karosa B40, MPK Kraków
Ikarus 620 + Karosa B40 „vlečka”. Niestety ani mi, ani żonie nie udało się sfotografować doczepki.


Jelcz 272 MEX + PO1, MPK Kraków

Jelcz 272 MEX + PO1, MPK Kraków

Jelcz 272 MEX + PO1, MPK Kraków
Jelcz 272 MEX z przyczepą PO1. Na pierwszym zdjęciu także widoczny fragment Karosy B40.


Jedyny taki - przegubowy Jelcz „ogórek” to kolejny uczestnik tej niesamowitej parady MPK Kraków. Jelcz 021 #549. Więcej informacji o nim pod tym linkiem. Za nim przemieszczało się coś małego, czyli przedstawiciel taboru obsługującego przed laty linie mikrobusowe. Nysa 522 #803.


Jelcz 021, MPK Kraków
To dopiero przegubowiec. Jelcz 021 w całej okazałości.


Nysa 522, MPK Kraków

Nysa 522, MPK Kraków

Nysa 522, MPK Kraków
Nysa 522.


Potem jechały dwa Ikarusy 280.26. Niebieski (#24575) i czerwony (#34260). Za nimi solówka, czyli Ikarus 260.04 #45151.


Ikarus 280, MPK Kraków

Ikarus 280, MPK Kraków
Ikarus 280 #24575. Ten krakowski zabytek należy do moich ulubionych.


Ikarus 280, MPK Kraków

Ikarus 280, MPK Kraków

Ikarus 280, MPK Kraków

Ikarus 280, MPK Kraków
Ikarus 280 #34260.


Ikarus 260, Muzeum Inżynierii Miejskiej

Ikarus 260, Muzeum Inżynierii Miejskiej

Ikarus 260, Muzeum Inżynierii Miejskiej
Ikarus 260.


Kolejne pojazdy uczestniczące w wielkiej paradzie MPK Kraków przedstawię już niedługo. Tu link.


Blog Transportowy na Facebooku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz