Wracam do tematu ubiegłorocznych targów TransExpo, które odbyły się w dniach 21 – 23 października 2018 w Kielcach. Ostatnio pisałem o VDL (tu link). Teraz pora na Solarisa.
Pod tą marką zaprezentowano trzy autobusy. Premierowo model Urbino 12 LE lite hybrid oraz w nowym „face lifcie" (tak określił to producent) znane Urbino 12 electric oraz Urbino 12 hybrid.
Zaczynam od premiery. Poniżej treść informacji o nowym pojeździe przygotowanej przez Solarisa.
Lite, czyli „niskokaloryczna” nazwa pojazdu, odnosi się do największej zalety premierowego autobusu, jaką jest niskie zużycie paliwa. W rezultacie Urbino 12 LE lite hybrid cechuje się mniejszymi kosztami eksploatacji w porównaniu do analogicznych konstrukcji dostępnych na rynku. Głównym celem przyświecającym inżynierom Biura Badań i Rozwoju firmy Solaris, pracującym nad zbudowaniem nowego modelu Urbino, było opracowanie konstrukcji autobusu, który w teście SORT 2 uzyska zużycie paliwa na poziomie poniżej 30 litrów na 100 km. Tym samym pojazd jest niskoemisyjny.
Aby osiągnąć cel inżynierowie skupili swoje działania na wielu obszarach. Niewątpliwie jednym z najważniejszych wyzwań było obniżenie masy pojazdu. Solaris Urbino 12 LE w wersji lite hybrid ma masę własną poniżej 9 ton. Z kolei masa całkowita autobusu z pasażerami wynosi 15,5 tony.
Sercem układu napędowego nowego modelu w rodzinie Urbino jest silnik Cummins ISBE6 o pojemności zaledwie 4,5 litra. Jednostka spełniająca restrykcyjną normę emisji spalin Euro-6 ma moc 210 KM i moment obrotowy 850 Nm. Dodatkowym elementem napędu Urbino LE lite hybrid jest maszyna elektryczna o mocy znamionowej 11,5 kW. Jej zadaniem jest rekuperacja energii w trakcie hamowania oraz wspomaganie silnika spalinowego przy ruszaniu. Dzięki temu układ ten zużywa mniej paliwa.
Solaris Urbino 12 LE lite hybrid jest dostępny w wersji z dwiema parami drzwi w układzie 2-2-0. Autobus może zabrać na pokład do 85 pasażerów, z czego 41 na miejscach siedzących. Oś przednia pojazdu to rozwiązanie marki ZF RL55, z kolei oś napędowa to DANA typu G150. Rozmiar kół zastosowanych w pojeździe różni się od tych stosowanych standardowo w autobusach miejskich marki Solaris. Tym razem pojazd będzie wyposażony w koła o mniejszej średnicy – 19,5 cali. Rozstaw osi Solaris Urbino LE lite hybrid to 5900 mm, przy zwisie przednim wynoszącym 2700 mm i tylnym 3240 mm.
Mimo „odchudzenia” konstrukcji i zastosowaniu kilku nowych komponentów, Solaris Urbino 12 LE lite hybrid, tak jak wszystkie produkty marki Solaris, jest bezkompromisowy, jeśli chodzi o bezpieczeństwo oraz komfort zarówno pasażerów, jaki kierowców. Pojazd spełnia między innymi normy bezpieczeństwa określone w regulaminach R29 i R66.
Solaris Urbino 12 LE lite hybrid. Światowa premiera na targach TransExpo 2018 w Kielcach.
Wnętrze Solarisa Urbino 12 LE lite hybrid.
Poniżej zdjęcia udostępnione przez Solarisa w materiałach prasowych.
Solaris Urbino 12 LE lite hybrid w materiałach prasowych producenta.
W kolejnym wpisie o TransExpo 2018 przedstawię dwa pozostałe zaprezentowane Solarisy oraz krótką relację z konferencji prasowej. Tu link do tego materiału.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz