Latanie
– dla niektórych osób to swoista przyjemność, dla innych zaś dość
traumatyczne przeżycie. Generalnie jednak wolimy latać nowymi
samolotami. Im starszy, tym więcej osób nie chciałoby znać jego daty
produkcji przy wchodzeniu na pokład. Stare, pełnoletnie maszyny
kojarzone są głównie z egzotycznymi i biednymi krajami. Korzystają z
nich przewoźnicy, którzy mają zakaz lotów po europejskim niebie. Jednak
czy oby na pewno tak jest?
Do
Krakowa przylatują różni przewoźnicy. Niektórzy bardzo często, inni
tylko kilka razy w tygodniu. Do tej drugiej grupy należy brytyjska tania
linia Jet2.com, której maszyny lądują na tamtejszym lotnisku w
poniedziałki, środy i piątki. To loty relacji Newcastle – Kraków –
Newcastle. Jak podaje portal Planespotters.net, ten powstały w 2002 roku
przewoźnik posiada obecnie (stan na 2.09.2013) 51 samolotów, których
średnia wieku to 21,7 lat. Dość sporo. Najmłodszy jest jedyny Airbus –
model A320, który ma tylko 7 lat. Wiek pozostałych maszyn jest już
dwucyfrowy. To 39 Boeingów 737 i 11 Boeingów 757. Najstarsze mają po
25-27 lat (aż 28 egzemplarzy). Czyli bardzo dużo. Przyznam, że gdy po
raz pierwszy sprawdziłem wiek przylatujących do Krakowa maszyn Jet2.com
byłem bardzo zaskoczony.
Ostatnio
dość częstym gościem na lotnisku w podkrakowskich Balicach jest Boeing
737 o rejestracji G-CELA. Ma on już blisko 27 lat. W swój pierwszy lot
wzbił się dokładnie 11 grudnia 1986 roku. Jego pierwszym właścicielem
był nieistniejący już przewoźnik Ansett Airlines z Australii. W 1991
roku samolot trafił do innych australijskich linii – Ansett Australia, a
następnie do brytyjskich Channel Express, które zakończyły działalność w
2006 roku. Od 2005 roku opisywany staruszek był już własnością
Jet2.com.
W
Krakowie pojawia się także 737 o rejestracji G-CELX. Jest o kilka
miesięcy starszy od G-CELA, czyli ma już 27 lat. Po raz pierwszy
wystartował 25 sierpnia 1986 roku. Także był własnością australijskich
Ansett Airlines i Ansett Australia. Trzeci właściciel to linie Qantas,
również z Australii (dla porównania flota tych linii liczy 131
samolotów, a średnia wieku tylko 9,8 roku). Do Jet2.com trafił w
kwietniu 2003 roku.
Oczywiście
do Krakowa przylatują także inne maszyny tego przewoźnika, wszystkie w
dość konkretnym wieku. Właśnie ze względu na odległą datę produkcji
postanowiłem osobiście zobaczyć start tak wiekowego samolotu. Do Balic
wybrałem się 31 lipca 2013. Wówczas do Newcastle odlatywał opisany
G-CELA. Szaro-czerwony samolot wyglądał bardzo ładnie i nie robił
wrażenia „starego trupa”. Kołowanie i start utrwaliłem na filmie.
Screeny poniżej.
Tak blisko 27 letni samolot prezentował się w ruchu:
Historyczne
maszyny Jet2.com latają po terenie Wielkiej Brytanii oraz do innych
państw: Hiszpania (Alicante, Barcelona, Fuerteventura, Gran Canaria,
Ibiza, Lanzarote, Majorka, Malaga, Minorka, Murcja), Holandia
(Amsterdam), Francja (Bergerac, Chambery, Grenoble, La Rochelle, Nicea,
Paryż, Tuluza), Niemcy (Berlin, Kolonia, Dusseldorf), Turcja (Bodrum,
Dalaman), Węgry (Budapeszt), Grecja (Korfu, Kreta, Kos, Rodos,
Zakintos), Cypr (Larnaka, Pafos), Chorwacja (Dubrownik, Split, Pula),
Portugalia (Faro, Madera), Szwajcaria (Genewa), Jersey (wyspa,
terytorium zależne Wielkiej Brytanii), USA (Nowy Jork – lotnisko Newark,
Boston), Włochy (Piza, Rzym, Sardynia – Olbia, Wenecja, Werona), Czechy
(Praga), Austria (Salzburg, Wiedeń), Izrael (Tel Awiw) i Kanada
(Toronto). W Polsce lądują tylko w Krakowie.
Boeing
757-236 o rejestracji G-LSAA podchodzi do lądowania w tureckim
Dalamanie (5.09.2013). To rejs z Newcastle. Samolot ma już ponad 25 lat.
W swój pierwszy lot wzbił się 19 lipca 1988 roku. Był własnością takich
linii jak: Air Europe (Wielka Brytania), Iberia (Hiszpania), Air
Anatolia (Turcja), Fly Air (Turcja) i Channel Express (Wielka Brytania).
Do Jet2 trafił w październiku 2005 roku. Ostatnio latał także do takich
miejscowości jak: Palma de Majorka (Majorka), Malaga, czy Gran Canaria.
Zdjęcie to screen ze strony Flightradar24.com.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz