Ostatnio
Solaris dość intensywnie pojawia się w Blogu Transportowym. Ledwo
zdążyłem opublikować informację o autobusach tej marki w Turcji (link),
a już dotarły do mnie kolejne wieści. Tym razem z Krakowa. Dokładnie 13
marca zaprezentowano najnowsze Solarisy Urbino 12. Przedstawicieli tego
modelu w stolicy Małopolski jest już bardzo dużo, dlaczego więc w
pokazie na pl. Szczepańskim brało udział tyle ważnych osób? Prezes
Zarządu Solaris Bus & Coach (Solange Olszewska), prezydent Krakowa
(Jacek Majchrowski) i jego pierwszy zastępca (Tadeusz Trzmiel) oraz
prezes MPK Kraków (Julian Pilszczek)?
Powody
były dwa. Dostarczone Solarisy to pierwsze autobusy tej marki
spełniające normę ekologiczną Euro-6, które zostały zakupione przez
polskiego przewoźnika. Drugi powód to fakt, że jeden z tych pojazdów to
Solaris o numerze fabrycznym 10001. Nr 10000 nie trafił do Polski.
Więcej informacji na jego temat w jednym z kolejnych wpisów.
Do
Krakowa dotarło już pięć najnowszych Solarisów. Wszystkie trafiły do
zajezdni Płaszów. Autobusy otrzymały oznaczenia PU949 – PU954 (bez
#PU953, ten numer jeszcze pozostał nieobstawiony). To ciąg dalszy realizacji
zamówienia z 2011 roku. Więcej na ten temat pisałem tutaj i tutaj.
Na
pl. Szczepańskim został zaprezentowany tylko jeden egzemplarz, wóz
#PU950, czyli fabryczny #10001. Z tej okazji pojazd ozdobiono stosowną
grafiką. Po prezentacji autobus dołączył do pozostałych „nówek”, które
skierowano do obsługi linii czasowych 724 i 744. Ich trasa przebiega
przez centrum miasta oraz przez... plac budowy, czyli al. Jana Pawła II,
na której trwa remont kapitalny. Więcej na ten temat tu.
Solaris
Urbino 12 Euro-6 #PU949 jako linia 724 na pętli Czyżyny Dworzec.
Przystanek początkowy linii czasowych 724 i 744. Przed autobusem
widoczny inny Urbino 12, #PU916, który spełnia ekologiczną normę EEV,
czyli pomiędzy Euro-5, a Euro-6. Wszystkie najnowsze Solarisy (PU949 -
PU953) na ścianie tylnej mają napis informujący o normie ekologicznej
Euro-6. 15.03.2014.
Solaris #10001, czyli Urbino 12 Euro-6, w MPK Kraków jako #PU950. Ulica Lubicz. 15.03.2014.
Do końca kwietnia
do Krakowa dojedzie łącznie 28 Solarisów Urbino 12 Euro-6. Oczywiście
dostawy nowego taboru to wycofywanie starego. Obecnie krakowskim
„rarytasem taborowym” są Scanie CN113ALB. Zostały już tylko trzy
egzemplarze (#PE091, PE095 i PE100), jednocześnie to ostatnie
wysokopodłogowe autobusy w liniowym taborze MPK Kraków.
Jedna z trzech ostatnich Scanii CN113ALB w Krakowie. Autobus #PE091 jako linia czasowa 774. Pętla Kombinat, 17.03.2014.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz