Jak już wspomniałem w ostatnim autobusowym wpisie,
miejski przewoźnik z Kędzierzyna-Koźla zakupił pierwszy od ponad 20 lat
autobus przegubowy. To trójdrzwiowy Mercedes Citaro G z 2009 roku.
Autobus był eksploatowany wcześniej w Holandii. Jego obecny numer
taborowy to 300. Jest to już szesnasty autobus przegubowy należący do
MZK. Wcześniejsza piętnastka to Ikarusy 280, które były oznaczone w
przedziale #301 – 315. Obecnie w Kędzierzynie pozostał tylko jeden z
nich, czyli #312. Autobus nie jest eksploatowany liniowo. Trwa jego
remont.
Mercedes
#300 w swój pierwszy kurs wyruszył w czwartek, 18 czerwca 2014. Na
stronie MZK znajdziemy informację, że „nowy” przegubowiec o godzinie
3:20 rozpoczął obsługę linii nr 1. Docelowo opisywany autobus będzie
pojawiał się w godzinach szczytu dni roboczych na najbardziej obłożonych
kursach linii 1, 5 lub 13. Warto jeszcze dodać, że to pierwszy Mercedes
we flocie MZK Kędzierzyn-Koźle. Dla osób chcących ustalić jego
wcześniejsze, holenderskie pochodzenie podaję VIN: WEB 62828313119071.
Najnowszy
przegubowiec na terenie bazy kędzierzyńskiego MZK. Na tych miejscach
postojowych zawsze parkowały autobusy klasy mega. Kiedyś stało tu 15
Ikarusów 280. Obok Mercedesa Ikarus 415 #204 i Solaris Urbino 12 #166
(to już druga obsada tego numeru, wcześniej miał go Jelcz PR-110).
Wnętrze kędzierzyńskiego Mercedesa #300.
Ikarus
280 #312 jest obecnie w trakcie remontu kapitalnego. Wykonują go
pracownicy MZK. Udało mi się zobaczyć, jak autobus teraz wygląda i
przyznam, że jestem bardzo pozytywnie zdziwiony. Przegubowiec jest
stylizowany na autobus z lat 80-tych, o czym świadczy charakterystyczne
dla tego okresu malowanie. Biało-czerwone. Realia historyczne nie będą
jednak zachowane. Pojawią się różne unowocześnienia, np. światła
dzienne, czy diodowe oświetlenie wnętrza. Najważniejsze jednak jest to,
że w Kędzierzynie pozostanie choć jeden przegubowy Ikarus. Wszystko
wskazuje na to, że nie będzie on zwykłym pojazdem liniowym, a
„zabytkiem” wykorzystywanym na różne okazje. Bardzo dobrze. Jestem za.
Ikarus 280 #312 w trakcie remontu. Koniec prac coraz bliżej.
Warto
jeszcze dodać, że w Kędzierzynie-Koźlu nadal jest eksploatowany Ikarus
260.73A. To #208 z 1995 roku. Na szczęście nic nie wskazuje na to, by
miał być wycofany. Niestety pożegnamy się z większością Ikarusów 415. Z
czterech istniejących pozostanie tylko jeden, #204, którego silnik
właśnie jest naprawiany.
Kędzierzyński rodzynek jeszcze trochę pojeździ. Ikarus 260.73A #208.
Jeszcze
są 4 egzemplarze, ale po dostawach nowych Solarisów pozostanie tylko
ten Ikarus 415. Teraz jest niesprawny - trwa remont silnika.
Do
tematu Ikarusa #312 powrócę za jakiś czas. Wcześniej opiszę innego
kędzierzyńskiego przegubowca, czyli #313, którego eksploatacja
zakończyła się 1 kwietnia 2014.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz