O
elektrycznych zespołach trakcyjnych typu FLIRT na łamach Bloga
Transportowego pisałem już wiele razy. Np. informując o zamówieniu dla
PKP Intercity (link), lub o Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (link).
Okazja do ponownego zajęcia się sprawą tego pojazdu jest wyjątkowa.
Jego producent, Grupa Stadler Rail, podał bardzo ciekawą wiadomość.
Zamówiono już ponad tysiąc egzemplarzy takich jednostek (FLIRT jest
dostępny także w wersji spalinowej).
Tysięczny
FLIRT trafi do Finlandii i będzie obsługiwał trasy podmiejskie z
Helsinek. Jego właściciel to tamtejsza firma Junakalusto Oy, która
korzystając z drugiej opcji zawartej w kontrakcie z 2006 roku, złożyła
zamówienie na kolejne 34 takie pojazdy. Obecnie przewoźnik eksploatuje
32 ezt typu FLIRT. Dostawa ostatnich 9 pociągów zamówionych w ramach
pierwszej opcji będzie zrealizowana w listopadzie 2014. Cechą
charakterystyczną taboru produkowanego dla Finlandii jest jego
przystosowanie do bardzo trudnych zimowych warunków eksploatacyjnych.
Wartość drugiej opcji wspomnianego kontraktu wynosi blisko 200 milionów
euro. FLIRT-y będą dostarczane od początku 2016 roku do wiosny 2017.
Wliczając dodatkowe fińskie zamówienie, Grupa Stadler Rail sprzedała już
1018 zespołów trakcyjnych tego typu.
FLIRT-y w barwach Junakalusto Oy.
Jak
podaje Stadler, firma Junakalusto Oy rozpoczęła działalność w 2004
roku. Powstała w ramach wspólnego przedsięwzięcia miast Helsinki, Espoo,
Vantaa i Kauniainen (65%) oraz VR-Group Ltd. (35%). Dzięki zamówieniu
na kolejne pociągi FLIRT Junakalusto Oy będzie dysponowała jednolitą
flotą, co jest bardzo korzystnym rozwiązaniem, szczególnie w zakresie
kosztów utrzymania pojazdów oraz szkolenia pracowników. Nowe jednostki
będą podobne do wcześniej zamówionych. Jednak zostaną w nich zastosowane
inne, nowocześniejsze rozwiązania obejmujące aranżację wnętrza oraz
system informacji pasażerskiej (np. po 11 płaskich ekranów na skład,
podających oprócz informacji związanych z obsługiwaną trasą także
wiadomości pogodowe).
Warto
jeszcze przypomnieć, że FLIRT-y zamówione w roku 2006 dla Helsinek to
pierwsze szerokotorowe pojazdy wyprodukowane przez Stadlera (rozstaw
szyn w Finlandii wynosi 1524 mm, czyli o 4 mm więcej, niż standardowe
1520 mm dla kolei krajów byłego ZSRR, taki rozstaw ma też Estonia,
przejazd z rozstawu 1520 na 1524 mm [np. Rosja – Finlandia] nie wymaga
zmiany zestawów kołowych). To także pierwsze pociągi specjalnie
przystosowane do eksploatacji w ciężkich warunkach mroźnej zimy. Później
„zimowe” wersje trafiły także do Białorusi i Estonii. Fińskie FLIRT-y
są czteroczłonowe, a każdy z nich posiada 234 miejsca siedzące. Niska
podłoga pokrywa 80% każdego składu. Rozstaw szyn sprawił, że jednostka
ma szerokość 3,2 m, a nie jak standardowo w innych krajach 2,9 m.
Maksymalna prędkość to 160 km/h.
Na temat tysięcznego FLIRT-a wypowiedział się Peter Spuhler, prezes i właściciel Grupy Stadler Rail. Oto jego słowa: „Ogromnie
się cieszę, że tysięczny FLIRT będzie jeździł w Helsinkach. Już
niedługo fiński przewoźnik będzie miał do dyspozycji aż 75 pociągów
firmy Stadler. Wykorzystanie zawartej w kontrakcie opcji na zakup
kolejnych pojazdów to dowód na to, że pociągi, które są w codziennej
eksploatacji już od pięciu lat, spełniły oczekiwania naszego odbiorcy.
Jesteśmy dumni z naszego szerokotorowego zespołu trakcyjnego FLIRT,
który wyróżnia się dużą odpornością na trudne warunki pogodowe panujące
zimą w Finlandii. To świetny przykład na innowacyjność firmy Stadler” – powiedział.
Dla
zwiększenia odporności na wspomniane bardzo trudne fińskie zimowe
warunki pogodowe, w pojazdach zastosowano grubszą warstwę izolacyjną
oraz zamontowano potrójne szyby. System klimatyzacji wyposażono w
dodatkowy układ odzyskiwania ciepła, które wykorzystuje się do
ogrzewania zasysanego z zewnątrz zimnego powietrza. Dzięki takiemu
rozwiązaniu możliwa jest znaczna oszczędność energii. Aby zimne
powietrze nie wychładzało wnętrza przez otwarte drzwi, zamontowano przy
nich dodatkowe ogrzewanie, utrzymujące stałą temperaturę. W składach
początkowo będzie używany fiński system sterowania ruchem EBICAB, ale
istnieje również możliwość późniejszej zmiany na system ETCS.
Fiński FLIRT w Helsinkach. Screen z portalu YouTube. Poniżej cały film.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz