Dodatkowe informacje

środa, 23 września 2015

FLIRT dla PKP Intercity


O elektrycznych zespołach trakcyjnych typu FLIRT, które dla PKP Intercity produkuje konsorcjum Stadler Polska – NEWAG pisałem w listopadzie 2013. Tu link. Jeden z 20 zamówionych wówczas egzemplarzy został 23 września 2015 oficjalnie zaprezentowany w trakcie gdańskich targów TRAKO 2015. To jednostka oznaczona numerem ED160-009. Nie był to jednak jedyny FLIRT w barwach PKP Intercity, który dotarł do Trójmiasta. Skład nr ED160-005 odbył przejazd promocyjny w relacji Warszawa – Gdańsk, przewożąc  zaproszonych gości.

W trakcie targowej prezentacji Christian Spichiger (prezes zarządu Stadler Polska) symbolicznie przekazał pierwszy skład prezesowi PKP Intercity, Jackowi Leonkiewiczowi.


ED160-009 (FLIRT 3), PKP Intercity
ED160-009 jako ekspozycja targów TRAKO 2015.


„Tegoroczna edycja TRAKO ma dla nas szczególne znaczenie, ponieważ mamy zaszczyt zaprezentować nowy pojazd – FLIRT w wersji dalekobieżnej dla PKP Intercity. Śmiało mogę powiedzieć, że ten kontrakt jest kolejnym krokiem milowym na polskim rynku. Przekazując symboliczny klucz do pojazdu, chciałbym podziękować przewoźnikowi za dotychczasową współpracę. Życzę efektywnej eksploatacji pojazdów FLIRT od grudnia i wielu zadowolonych pasażerów” – powiedział Christian Spichiger.

Na temat przekazywanego ezt wypowiedział się także Jacek Leonkiewicz: „Pociągi FLIRT stanowią element największego w historii PKP Intercity programu inwestycyjnego, którego wartość przekracza 5 mld zł. Dzięki niemu nasi pasażerowie już teraz mogą podróżować nowoczesnymi i komfortowymi pociągami. Składy wyprodukowane przez konsorcjum Stadler-NEWAG wejdą do rozkładu jazdy już w grudniu. Będą jeździły w ramach ekonomicznej kategorii InterCity, gwarantując podróż w atrakcyjnej cenie”.


ED160-005 (FLIRT 3), PKP Intercity
Jednostka ED160-005, która w dniu 22.09.2015 wykonała przejazd specjalny Warszawa - Gdańsk.


Zakupione przez PKP Intercity FLIRT-y to przedstawiciele trzeciej generacji tych popularnych w Europie ezt, wersja dalekobieżna. Każdy z nich będzie posiadał łącznie 360 miejsc siedzących, w tym 60 w klasie pierwszej. Elementy wyposażenia to np. ergonomiczne fotele, nowoczesne toalety i klimatyzacja. Przy każdym siedzeniu zamontowano gniazdko elektryczne oraz indywidualne oświetlenie. Elektroniczne wyświetlacze podadzą informacje o trasie przejazdu. FLIRT-y będą miały WiFi. Warto to podkreślić, bo tego bardzo przydatnego rozwiązania brakuje wszakże we flagowych pociągach PKP Intercity, czyli w Pendolino.

FLIRT-y dla PKP Intercity są przystosowane do jazdy z prędkością 160 km/h. Ich rozkładowa eksploatacja rozpocznie się 15 grudnia 2015. Dwa zaprezentowane w Gdańsku egzemplarze należą do grona 18 już gotowych pojazdów. Brakujące dwa są jeszcze w fazie produkcji, ale jak zapewnia Stadler, wszystko zostanie wykonane w terminie. Dla podkreślenia, że nowe ezt powstały w Polsce, producent naniósł na nie napisy: „Stadler – wyprodukowano w Siedlcach”. Wartość całego kontraktu to 1 mld 621 mln zł. Obejmuje on także serwis taboru przez 15 kolejnych lat.

Warto jeszcze dodać, że jesienią w Siedlcach Stadler rozpocznie produkcję 58 FLIRT-ów trzeciej generacji dla Holenderskich Kolei Państwowych NSR oraz 15 dla węgierskich kolei MÁV.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

Blog Transportowy na Facebooku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz