Czasami
dzięki zamkniętym szlabanom udaje się zobaczyć, a nawet sfotografować i
sfilmować pojazd, na który już dawno chcieliśmy natrafić, ale jakoś nie
było ku temu okazji. Taki obowiązkowy postój przydarzył mi się w
ostatni weekend września 2013. Zamknięte szlabany zatrzymały mnie w
miejscowości Nędza w województwie śląskim. Nie mogłem przejechać przez
szlak łączący Nędzę z Rybnikiem. Na wszelki wypadek przygotowałem aparat
i warto było. Od strony Rybnika przyjechał ze składem węglarek
niebiesko-zielony „byk” z ECCO Rail (firma ta świadczy międzynarodowe
usługi logistyczne i transportowe, a jej siedziba mieści się w
Będzinie). Nie była to jednak określana tą ksywką zwykła lokomotywa
ET22, tylko jej wersja eksportowa do Maroka.
Elektrowóz
ten oznaczono jako 201Eo-007. Został wyprodukowany w roku 1975 we
wrocławskim Pafawagu i popłynął do Maroka, stając się własnością
tamtejszych kolei ONCF, pod oznaczeniem E-1022. Łącznie w latach 1975 –
1976 wyeksportowano tam 23 takie lokomotywy (jako typ 201Eg). Ze
względu na specyficzne warunki afrykańskie różniły się one nieco od
wersji polskiej. Np. były niższe, klimatyzowane i wyposażone w inny
rodzaj pantografów.
Lokomotywa E-1006 w Maroku. 6.04.2005. Fot. Jean-Pierre Vergez-Larrouy. Źródło: Wikimedia.org.
Opisywana
201Eo-007 do Polski trafiła w roku 2011. Koleje marokańskie likwidowały
wysłużony tabor, a polskie firmy go skupywały – do kraju wróciły także
inne egzemplarze. Remont bohaterki tego wpisu i jej adaptację do
wymogów Polskich Linii Kolejowych wykonano w ZNTK Oleśnica. Według
fotogalerii TWB lokomotywa od 2013 r. jest własnością ECCO Rail.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz