We wrześniu ubiegłego roku zamieściłem informację prasową o
elektrycznym Solarisie zaprezentowanym na targach TransExpo 2011 w
Kielcach. Od tamtego czasu regularnie przeprowadzano różne testy
eksploatacyjne. Powstał także drugi taki pojazd. Zapraszam do lektury
artykułu na ten temat (przesłanego przez producenta).
Pełnym sukcesem zakończyła się
pierwsza tura testów autobusu elektrycznego Solaris Urbino electric w
regularnym ruchu miejskim. Przez ostatnie trzy tygodnie pojazd pokonał
bez jakichkolwiek przeszkód 3.000 km, wożąc kibiców oraz gości
przybywających do Poznania podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej.
Bezemisyjny, cicho przemierzający ulice
Poznania pojazd zwracał uwagę nawiązującym do tematyki Euro 2012
wyglądem – został bowiem pokryty sztuczną trawą, wpisując się tym w
atmosferę Mistrzostw. Przez 22 dni Solaris Urbino electric woził
pasażerów z Portu Lotniczego Poznań-Ławica do Centrum Poznania,
pozwalając przybywającym do miasta kibicom poznać z bliska najbardziej
innowacyjne rozwiązania polskiego producenta. Za sprawą technologii
szybkiego ładowania, wykorzystywanej pomiędzy godzinami szczytu, limit
150 km elektrycznego Solarisa nie był żadnym ograniczeniem. Zapas
energii pozwalał na pokonanie w codziennym ruchu miejskich znacznie
większej liczby kilometrów.
Urbino electric potwierdził swoją
niezawodność i nic nie stoi na przeszkodzie by mógł dołączyć do dowolnej
floty pojazdów, podejmując służbę w regularnym ruchu miejskim.
Uzyskawszy już pełną homologację może zostać dopuszczony do przewozu
pasażerów bez jakichkolwiek ograniczeń w porównaniu do autobusów z
tradycyjnym napędem.
Kursujący w Poznaniu autobus był już
drugim tego typu pojazdem zaoferowanym przez firmę Solaris. Podobnie jak
zaprezentowany jesienią 2011 roku prototyp, zbudowany został na bazie
niskowejściowego Solarisa Alpino 8,9 LE. Układ napędowy dostarczyła
niemiecka firma Vossloh Kiepe, specjalizująca się w elektrycznych
napędach i od wielu lat współpracująca w tym zakresie z Solarisem. Moc
silnika trakcyjnego to 120 kw, a pojemność baterii wynosi 120 kWh. Nowym
rozwiązaniem zastosowanym w pojeździe był natomiast system szybkiego
ładowania, umożliwiający naładowanie (przy mocy 100 kW) całkowicie
wyczerpanych baterii w zaledwie 90 minut.
Dalsze prace prowadzone nad pojazdami
oznaczają kolejne zmiany i innowacje. Podczas, gdy dwa prototypowe
autobusy elektryczne poddawane będą w najbliższych miesiącach testom w
różnych miastach Europy, firma pracuje już nad nowym, 12-metrowym
elektrycznym Urbino. W planach jest również budowa wersji przegubowej,
dopełniającej ekologiczną ofertę dla miejskich przewoźników z całej
Europy.
Elastyczność w dostosowywaniu się do
wymogów związanych z eksploatacją pojazdów jest wynikiem modułowej
konstrukcji systemu elektrycznego. Technologia Vossloh Kiepe z łatwością
dopasowuje się do różnych długości autobusów. Jest ona również
przystosowana do automatycznych systemów szybkiego ładowania, takich jak
na przykład zasilanie indukcyjne. Dzięki temu baterie mogą być ładowane
zarówno w trasie i na przystankach, jak i na tzw. pętlach autobusowych,
przyczyniając się do znaczącej poprawy funkcjonalności pojazdu i
eliminując wszelkie problemy związane z zasięgiem elektrycznych
autobusów.
Innowacyjność Solarisa Urbino electric
została doceniona i nagrodzona przez specjalistów z branży. Czytelnicy
niemieckiego magazynu „Busplaner” uznali pojazd za „Innowację Roku 2012” w kategorii Transport Publiczny. Z kolei jury targów TransExpo
przyznało mu Złoty Medal za najlepszy produkt roku 2011.
Podobnie, jak pozostałe pojazdy marki
Solaris, autobus elektryczny powstawał w należących do firmy fabrykach w
Środzie Wielkopolskiej (konstrukcja stalowa) oraz Bolechowie (montaż
końcowy). Oprócz, wspomnianego już, systemu napędowego, wszystkie
pozostałe kluczowe komponenty pochodzą również od wiodących,
niezawodnych europejskich dostawców, doskonale znanych wszystkim
przewoźnikom.
Elektryczna mobilność to już od ponad 10
lat Solarisowa codzienność. Jako wiodący na rynku europejskim producent
trolejbusów, oferujący również najszerszą gamę autobusów z napędem
hybrydowym, posiada znaczące doświadczenie z zakresu elektrycznych
napędów i ich użytkowania w pojazdach miejskich.
Tekst i fot. Solaris - informacja prasowa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz