Węgry – jedź tylko wtedy, jeśli masz EKAER!
Wraz
z nadejściem nowego roku zmieniły się przepisy dotyczące wymiany
towarowej pomiędzy Węgrami a pozostałymi członkami UE. Od 1 stycznia
2015 roku podlega ona bowiem bardzo dokładnemu raportowaniu, co wiąże
się z wdrożeniem przez tamtejsze urzędy skarbowe systemu elektronicznej
kontroli towarów - EKAER. Jakie dokładnie zmiany przyniesie ta
innowacja?
Najważniejszym
celem wspomnianego wyżej systemu jest umożliwienie organom skarbowym
przeprowadzenia dokładniejszej kontroli ładunków zarówno wywożonych z
Węgier, jak i tych przywożonych z Unii Europejskiej. Działania
administracyjne w największym stopniu obejmą przede wszystkim odbiorców
zamawiających towar z siedzibą na Węgrzech, odbiorców rodzimych, nie
będących jednak końcowymi konsumentami produktu dla pierwszej sprzedaży
wewnątrzkrajowej, oraz nadawców towaru z siedzibą na Węgrzech. Warto tu
dodać, że we wszystkich trzech przypadkach mowa tu o przewozach środkiem
transportu powyżej 3,5 t.
Co należy zrobić przed wykonaniem przewozu? Trzeba koniecznie zgłosić go wcześniej do elektronicznego systemu raportowania (www.ekaer.nav.gov.hu) w celu pozyskania odpowiedniego numeru EKAER. Będą do tego niezbędne dane dotyczące:
• informacji i numerów VAT zarówno nadawcy, jak i odbiorcy,
• lokalizacja przejęcia ładunków przez przewoźnika,
• docelowe miejsce dostarczenia towaru,
• opis, kod, waga, wartość netto przewożonego ładunku,
• powodu transportowania ładunków,
• numer rejestracyjny pojazdu.
Jeżeli
natomiast potrzebny będzie numer dla ładunku nabytego na terenie Unii
Europejskiej, należy również podać informacje dotyczące:
• daty przejęcia ładunków przez przewoźnika,
• danych kontaktowych (numer telefonu, adres e-mail) osoby odpowiedzialnej,
• adresata ładunku (w wypadku, gdy to nie odbiorca docelowy przejmuje towar z transportu),
•
daty dotarcia do miejsca przeznaczenia, co obowiązuje także węgierskich
odbiorców krajowych, niebędących końcowymi konsumentami towaru (w
przypadku pierwszej sprzedaży wewnątrzkrajowej).
Jeżeli
ładunek dostarczony będzie natomiast w ramach dostawy Unii, niezbędne
będą również numer telefonu i adres e-mail osoby odpowiedzialnej za
zgłaszanie daty wysłania ładunku.
Ważność uzyskanego w ten sposób numeru EKAER, który należy przekazać przewoźnikowi, wynosi 15 dni.
EKAER - screen strony głównej elektronicznego systemu raportowania. Dostępne są trzy języki: angielski, niemiecki i węgierski.
Węgierski
system elektronicznej kontroli towarów wydaje się przysparzać
dodatkowych formalności jedynie nadawcy i odbiorcy towarów, ponieważ ten
pierwszy powinien zapewnić przewoźnikowi już wygenerowany numer EKAER.
Mogą jednak zajść pewne okoliczności w przypadku, których będzie on
musiał samodzielnie dokonać rejestracji w systemie. Jeżeli więc nadawca
nie zaraportuje transportu do systemu, obowiązek ten spada na
przewoźnika. Tak samo w przypadku transportu produktów spożywczych
wysokiego ryzyka (o wadze >200 kg lub wartości >250 tys. HUF) lub
przewozu towarów w ilości handlowej. Warto w tym miejscu wspomnieć, iż
przy przewozie towarów spożywczych wyżej wspomnianego rodzaju
konieczność raportowania obejmuje także pojazdy do 3,5 tony.
Niedopełnienie
formalności związanych z nowym systemem raportowania, a tym samym nie
posiadanie odpowiedniego numeru może mieć poważne konsekwencje.
Niezgłoszony przejazd wiąże się z możliwością nałożenia na przewoźnika
kary wysokości 40% wartości transportowanego ładunku lub też konfiskatą
pojazdu czy też części jego ładunku.
EKAER - screen strony rejestracyjnej.
Nowy
węgierski system zdaje się przynosić jedynie utrudnienia i dodatkowe
działania administracyjne. Jednak przed uznaniem go za rozwiązanie
całkowicie niekorzystne, należy wziąć pod uwagę główny powód jego
wdrożenia. Ma on bowiem za zadanie zapobiegać nadużyciom podatkowym i
powstrzymać szerzącą się korupcję. Zahamowanie tych zjawisk z całą
pewnością przysłuży się uczciwie działającym i skrupulatnym firmom,
obecnym na rynku.
Materiał nadesłany.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz