Bańska Bystrzyca (Banská Bystrica) to miasto w środkowej Słowacji. Jest ono zamieszkane przez ponad 73 tysiące osób. To właśnie liczba ludności czyni Bańską Bystrzycę szóstą największą miejscowością Słowacji (w kolejności za Bratysławą, Koszycami, Preszowem, Żyliną i Nitrą).
Miasto to należy także do grona pięciu słowackich miejscowości, w których kursują trolejbusy. Pozostałe to Bratysława, Preszów, Żylina i Koszyce, choć w tym ostatnim pozostaje tylko sieć trakcyjna, bo ruch trolejbusowy zawieszono w 2015 roku.
Plany wprowadzenia trolejbusów w Bańskiej Bystrzycy pojawiły się już w latach 30-tych ubiegłego wieku i zakładały także elektryfikację połączeń międzymiastowych, np. do miejscowości Ružomberok. Nic z tego jednak nie wyszło. Trolejbusy uruchomiono dopiero 24 sierpnia 1989. Eksploatowano wówczas Škody 14Tr i przegubowe 15Tr. Co ciekawe, przewozami zajmowała się firma ČSAD Banská Bystrica, czyli odpowiednik polskiego PKS-u. Po zmianach ustrojowych i po rozpadzie Czechosłowacji, przewoźnicy zmieniali się.
W dniu 1 stycznia 2006 zawieszono kursowanie linii trolejbusowych. Wpływ na to miało wiele czynników, w tym główny, ekonomiczny oraz mniej oficjalne elementy, jak np. brak porozumienia pomiędzy nowym operatorem komunikacji miejskiej (SAD Zvolen), a wcześniejszym miejskim przewoźnikiem.
Mieszkańcy Bańskiej Bystrzycy rozpoczęli batalię o powrót trolejbusów, którą ostatecznie wygrali. 10 listopada 2007 uruchomiono dwie pierwsze linie trolejbusowe. Ich obsługą zajął się miejski przewoźnik - Dopravný podnik mesta Banská Bystrica, który zadanie to wykonuje nadal.
Obecnie trolejbusy DP Banská Bystrica kursują na 8 liniach. Częstotliwość kursów jest mocno zróżnicowana. Są trasy obsługiwane co 10 minut, a inne np. raz na godzinę. Tabor stanowi 26 pojazdów liniowych oraz dwa historyczne (Škoda 14Tr nr 1001 i przegubowa 15Tr nr 1501). Przeważa tabor krótki reprezentowany przez Škodę 30Tr, powstałą na bazie nadwozia SOR TNB12. Takich pojazdów jest aż 20. Dostarczono je w roku 2011 (19 egzemplarzy) i 2015 (tylko jeden).
To właśnie Škody 30Tr są bohaterkami tego wpisu. Dwa jedyne trolejbusy, które udało mi się udokumentować w Bańskiej Bystrzycy. Krótki wypad na dworzec kolejowy, po zwiedzaniu historycznego centrum miasta. Jest tam pętla autobusowo-trolejbusowa, z której właśnie odjeżdżał pojazd nr 3015 jako linia nr 6 w relacji Železničná stanica – Moskovská. Czas przejazdu całej trasy to 24 minuty. Częstotliwość kursów linii 6 to 20 – 30 minut.
Na pętli odpoczywał także trolejbus nr 3008. Nie miał on jednak oznakowania liniowego. Wozy nr 3015 i 3008 są z 2011 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz