Triest to miasto portowe w północno-wschodnich Włoszech, nad Morzem Adriatyckim. Stolica regionu autonomicznego Friuli-Wenecja Julijska. Liczba mieszkańców ponad 200 tysięcy.
Miejscowość ta wyróżnia się wyjątkową w skali światowej wąskotorową linią tramwajową, która stanowi połączenie tradycyjnego tramwaju z systemem kolei linowo-terenowej. Niezwykłe rozwiązanie techniczne oferujące przepiękne widoki na miasto i morze.
Jest to obecnie jedyna linia tramwajowa w Trieście. Przez kilka lat była nieczynna, ale dzięki zaangażowaniu mieszkańców została reaktywowana. Tramwaj Triest – Opicina to obecnie lokalna ikona, o której powstała nawet piosenka, o treści znanej nie tylko miejscowej społeczności, ale wykonywana przez gwiazdy włoskiej i chorwackiej muzyki (np. Lorenzo Pilat, Umberto Lupi i Lidija Percan).
1 lutego 2025 to dzień wielkiego powrotu tramwaju do Opiciny. Wydarzenie tak ważne i oczekiwane, że lokalna telewizja Telequattro poświęciła na ten temat blisko 3 godzinny poranny czas antenowy. Jej dziennikarz, Umberto Bosazzi na żywo relacjonował pierwszy przejazd tramwaju, niestety opóźniony przez kierowcę samochodu osobowego, który zaparkował na torowisku. Piosenka o tramwaju pojawiała się dość często, także spontanicznie odśpiewana w studiu telewizji. Tu link do retransmisji tego materiału.
Co ciekawe, w trakcie programu do telewizji zadzwonił mieszkaniec, który wyrecytował swój wiersz o słynnym tramwaju. To tylko kolejny dowód, jak ważny dla lokalnej społeczności był powrót tego środka transportu.
Poniżej krótki film prezentujący odjazd wagonu nr 404 z tymczasowego przystanku początkowo-końcowego na Piazza Dalmazia. Dalszy, krótki odcinek (około 100 metrów) do końcówki Piazza Oberdan jest czasowo wyłączony z eksploatacji.
Jako podkład muzyczny Lorenzo Pilat i piosenka o tramwaju do Opiciny. Nagrywałem 5 kwietnia 2025. Wagon to 1935 rocznik.
Tramwaj odjeżdża dość stromą Via Martiri della Libertà. To nachylenie to jednak nic w porównaniu do wzniosu, który zacznie się niedaleko stąd. Tam tramwaj stanie się koleją linowo-terenową.
Tyle tytułem wstępu. W drugiej części materiału o kultowym tramwaju z Triestu do Opiciny przedstawię jego historię oraz opiszę tabor.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz