Dodatkowe informacje

środa, 12 kwietnia 2023

Nowe filmy – marzec 2023

 

Tradycyjnie raz w miesiącu zapraszam Was do odwiedzenia kanału filmowego Bloga Transportowego w serwisie YouTube. To Lukaszwo – Transport Movies.

W marcu 2023 opublikowałem na nim dwa filmy. Kolejowy i ciężarówkowy. Ten pierwszy powstał 10 listopada 2012 na terenie stacji kolei wąskotorowej Rudy. Położona jest ona na dawnej linii łączącej Gliwice z Raciborzem. To właśnie w Rudach znajdowało się zaplecze techniczne kolejki. Stąd spora ilość torów, które służą teraz po części do ekspozycji zgromadzonego taboru.

Na nagraniu zobaczycie dwie wąskotorowe lokomotywki wyprodukowane w ZNTK Poznań. To 2Wls50-2088 z roku 1970 i Wls75-38 z roku 1967.



Lokomotywa 2Wls50-2088, stacja wąskotorowa Rudy
Fragment filmu. Lokomotywa 2Wls50-2088 manewruje na terenie stacji wąskotorowej Rudy. 10.11.2012.


Lokomotywa Wls75-38, stacja wąskotorowa Rudy
Fragment filmu. Lokomotywa Wls75-38 właśnie uruchomiła silnik i za chwilę ruszy z wagonem towarowym. 10.11.2012.


Co dokładniej przedstawia film? Lokomotywa 2Wls50-2088 podjeżdża do składu pasażerskiego, z którym później odjedzie jako pociąg turystyczny do stacji Paproć. Obecnie linia jest wydłużona i pociągi nie kończą już trasy w Paproci, a dojeżdżają do nowej lokalizacji: Rybnik Stodoły.

Druga część nagrania to Wls75-38 manewrująca z wagonem towarowym. Na filmie widać moment uruchomienia silnika tej małej spalinówki.





Drugi film powstał w Oświęcimiu, w dniu 6 maja 2022. Przedstawia ciężarówki marki Kamaz biorące udział w przebudowie tamtejszej stacji kolejowej.

Dokładnie są to dwa pojazdy. Nowszy, żółty Kamaz 6540 i starszy (w granatowe pasy) Kamaz 55111.



Kamaz 6540, Oświęcim
Fragment filmu. Kamaz 6540 na rondzie przed dworcem kolejowym w Oświęcimiu. 6.05.2022.


Kamaz 55111, stacja Oświęcim
Fragment filmu. Kamaz 55111 pracuje na terenie przebudowywanej stacji kolejowej Oświęcim. 6.05.2022.


Ciężarówki te udokumentowałem w rejonie ronda przy stacji Oświęcim oraz na terenie budowy – przebudowywane torowisko i budowa nowych peronów.

Marka Kamaz stopniowo znika z polskich dróg. Nowych egzemplarzy już nie przybywa, a w związku z atakiem Rosji na Ukrainę i obowiązującymi sankcjami raczej nie należy spodziewać się zmiany tej sytuacji. Tym bardziej zatem cieszę się, że udało mi się udokumentować te ciekawe pojazdy. Szczególnie model 55111 (produkcja w latach 1988 – 2012), będący następcą kultowego 5511 (produkcja w latach 1977 – 1990). Kamaz 55111 od roku 2007 powstawał w Korei Północnej (ponoć nadal jest produkowany) jako Taepaeksan-96.





Na stację wąskotorową Rudy zaproszę już za jakiś czas, prezentując ustawiony tam tabor.



Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz