Dodatkowe informacje

czwartek, 11 sierpnia 2022

Lokomotywa SU4220 we Wrocławiu

 

Na początku lipca 2022 pisałem o powrocie pociągów pasażerskich na trasę z Wrocławia do Świdnicy przez Sobótkę (tu link). Teraz ponownie zapraszam na stację Wrocław Główny, na której wykonywałem zdjęcia do tamtego materiału. 

Tym razem nie chodzi o reaktywację połączenia, a o lokomotywę obsługującą funkcjonującą od dawna relację. To przedstawicielka nowej serii pojazdów trakcyjnych PKP Intercity. Maszyna o oznaczeniu SU4220.

Nowa seria nie oznacza, że są nią określone fabrycznie nowe maszyny. To lokomotywy SM42, które przeszły modernizację do wersji dwuagregatowej z funkcją zasilania 3kV DC wagonów pasażerskich w energię elektryczną. 

Łącznie PKP Intercity zamówiło 13 takich lokomotyw, które są modernizowane w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych H. Cegielski. Pierwsze dwie maszyny trafiły do przewoźnika w styczniu 2022. Całe zamówienie powinno zostać zrealizowane do końca 2022 roku.

Pierwszy kurs SU4220 z planowym pociągiem pasażerskim został zrealizowany 29 stycznia 2022. Wykonała go maszyna o oznaczeniu SU4220-001 prowadząc skład IC „Śnieżka” z Wrocławia Głównego do Kudowy-Zdroju.

Od tamtego czasu pojazdy tej serii są wykorzystywane do obsługi odjeżdżających z Wrocławia pociągów IC „Śnieżka” oraz IC „Hetman” do Zielonej Góry przez Żagań i Żary. Kursują także do Katowic – więcej informacji na ten temat w końcowej części wpisu.

W sobotę, 23 lipca 2022 na peronie trzecim stacji Wrocław Główny udało mi się udokumentować lokomotywę SU4220-002 oczekującą na odjazd z dwuwagonowym składem IC 60151 „Śnieżka”. To dawna SM42-132 z 1968 roku. Poniżej mały fotoreportaż. Niestety nie mogłem czekać na odjazd, więc powstały wówczas materiał filmowy prezentuje jedynie pociąg w trakcie postoju. Nagranie to zamieszczę za jakiś czas, przy większym wpisie dotyczącym stacji Wrocław Główny.

Lokomotywa SU4220-002 we wrześniu 2021 była wystawiona przez H. Cegielski FPS na targach Trako w Gdańsku.



SU4220-002, PKP Intercity, Wrocław Główny

SU4220-002, PKP Intercity, Wrocław Główny

SU4220-002, PKP Intercity, Wrocław GłównySU4220-002, PKP Intercity, Wrocław Główny
Stacja Wrocław Główny, peron nr 3. Lokomotywa SU4220-002 kilka minut wcześniej podjechała do dwuwagonowego składu IC 60151 „Śnieżka”. Jeszcze ma włączone oświetlenie manewrowe. 23.07.2022.


SU4220-002, PKP Intercity, Wrocław GłównySU4220-002, PKP Intercity, Wrocław Główny

SU4220-002, PKP Intercity, Wrocław Główny
Detale SU4220-002. Między innymi informacja, że modernizacja lokomotywy była współfinansowana przez Unię Europejską, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.


SU4220-002, PKP Intercity, Wrocław Główny

SU4220-002, PKP Intercity, Wrocław Główny

SU4220-002, PKP Intercity, Wrocław Główny

SU4220-002, PKP Intercity, Wrocław GłównySU4220-002, PKP Intercity, Wrocław Główny

SU4220-002, PKP Intercity, Wrocław GłównySU4220-002, PKP Intercity, Wrocław Główny
Jeszcze kilka ujęć SU4220-002 z pociągiem IC 60151 „Śnieżka” do stacji Kudowa-Zdrój.


H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych, wagon 159A, PKP IntercityH. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych, wagon 159A, PKP Intercity

H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych, wagon 159A, PKP Intercity
H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych była twórcą całego prezentowanego tu pociągu IC 60151 „Śnieżka”. Oprócz zmodernizowanej lokomotywy SU4220-002 jej produktami są oba wagony - fabrycznie nowe. Przykładowo pierwszy powstał w kwietniu 2022, to wagon typu 159A, bezprzedziałowy, przystosowany do przewozu rowerów. Jego seria to B9mnopuvz nr 61 51 29-91 028-2 ze stacji Warszawa Grochów. 


Tablica kierunkowa IC 60151 „Śnieżka”
Tablica kierunkowa umieszczona w drzwiach pierwszego wagonu.


Zbigniew Cybulski, tablica pamiątkowa, stacja Wrocław Główny
Ciekawostka z peronu trzeciego, przy którym stał podstawiony skład z SU4220. Tablica pamiątkowa poświęcona aktorowi Zbigniewowi Cybulskiemu. Niestety zginął on tam wskakując do jadącego już pociągu.


Pociąg IC 16151 „Śnieżka” do Wrocławia Głównego rozkładowo przyjeżdża na godzinę 10:06. Jego stacją początkową jest Warszawa Wschodnia, z której wyrusza już o godzinie 5:34. Potem jedzie przez stacje: Warszawa Centralna (5:39/50), Warszawa Zachodnia (5:55/58), Opoczno Południe (6:59/7:02), Częstochowa Stradom (8:09/11), Lubliniec (8:35/36), Opole Główne (9:07/12) i Brzeg (9:35/36).

We Wrocławiu Głównym skład jest dzielony. Powstają dwie „Śnieżki”. Dłuższa i krótsza. Ta pierwsza nadal oznaczona jako nr 16151 planowo odjeżdża o 10:27 i prowadzona elektrowozem zmierza do Szklarskiej Poręby Górnej. Przejeżdża między innymi przez Jaworzynę Śląską (10:57/58), Wałbrzych Miasto (11:20/21) i Jelenią Górę (12:15/18), aby na godzinę 13:04 dotrzeć do stacji końcowej.

Krótsza, dwuwagonowa „Śnieżka” otrzymuje nr 60151 i prowadzona lokomotywą spalinową z Wrocławia Głównego rusza dopiero o 10:58, czyli po ponad 50 minutowym postoju. Jedzie przez Strzelin (11:29/30), Ziębice (11:46/55), Kamieniec Ząbkowicki (12:11/12), Bardo Śląskie (12:22/23), Kłodzko Główne (12:33/34) i Kłodzko Miasto (12:38/45). Dopiero na dalszym odcinku pociąg zjeżdża z odcinka zelektryfikowanego i przemieszcza się przez stacje Polanica-Zdrój (13:06/07), Szczytna (13:19/20), Duszniki-Zdrój (13:32/33), aby na 13:59 dotrzeć do końcowej Kudowy-Zdrój.

Z Kudowy Zdroju skład w drogę powrotną wyrusza o godzinie 14:34 jako IC 66150 „Śnieżka”. Do Wrocławia Głównego rozkładowo dociera na 17:30. Tam następuje łączenie w jedną „Śnieżkę” z IC 61150 i odjazd do Warszawy Wschodniej o godzinie 18:26, czyli po blisko godzinie oczekiwania. 

Właściwa, czyli długa i zelektryfikowana „Śnieżka” w drogę powrotną ze Szklarskiej Poręby Głównej wyrusza o 14:56, docierając do Wrocławia Głównego na 17:51. Stacja końcowa Warszawa Wschodnia rozkładowo jest osiągana o 22:45.

„Śnieżka” jest jedynym pociągiem PKP Intercity dojeżdżającym do Kudowy-Zdroju. Nie kursuje ona codziennie – tylko w soboty, niedziele i święta oraz wybrane dodatkowe dni.

Warto jeszcze dodać, że lokomotywa spalinowa prowadzi także dwa wagony pociągu TLK „Rozewie” z Wrocławia Głównego (5:04) przez Kamieniec Ząbkowicki (6:07/08) do Polanicy-Zdroju (6:57). Tam cały skład wraz ze spalinowozem przechodzi na TLK „Kormoran” do Olsztyna Głównego (trakcja spalinowa aż do Katowic, więcej na ten temat pod tym linkiem).

Po przyjeździe do Polanicy-Zdroju z Katowic „Kormoran” zmienia się w „Rozewie” i o 21:54 wyrusza do Wrocławia Głównego (23:46). Dwa wagony pojadą dalej o godzinie 0:23 do Gdyni Głównej (przyjazd 6:32) jako właściwe TLK 35172 „Rozewie” z Krakowa Głównego (odjazd 20:22).

Opisane powyżej pociągi oprócz lokomotyw SU4220 prowadzą także maszyny serii SU4210 oraz czasami pojazdy wynajmowane od innych przewoźników. Zgodnie z informacjami podanymi na stronie Polskich Linii Kolejowych, lokomotywa spalinowa prowadząca IC „Śnieżka” do Kudowy-Zdroju i z powrotem przejeżdża 274,8 km.

H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych przekazała PKP Intercity już osiem lokomotyw SU4220.


Blog Transportowy na Facebooku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz