Dodatkowe informacje

poniedziałek, 4 kwietnia 2022

Budapeszt – metro M3

 

Metro to dział, który w Blogu Transportowym rozwija się najsłabiej. Łącznie zamieściłem tylko 9 wpisów o tej tematyce. Czas zatem na zwiększenie ilości materiałów. Realizując to zamierzenie zapraszam do Budapesztu. W ostatnim wpisie dotyczącym tego miasta prezentowałem Ikarusa i Neoplana na dworcu autobusowym Népliget (tu link). 

Obok wspomnianego dworca przebiega linia metra M3, która jest bohaterką tego materiału. Łącznie stolica Węgier posiada cztery linie metra. Najstarsza to M1 (otwarcie w roku 1896), a najmłodsza M4 (otwarcie w 2014 roku). 

Linia M3, nazywana także linią niebieską, powstawała w latach 1970 – 1990. Ma długość 17,3 km (najdłuższa linia metra w Budapeszcie, następne w kolejności są M2, M4 i M1). Zlokalizowano na niej 20 stacji. Krańcowe to Újpest-központ i Kőbánya-Kispest. 

Obecnie linia M3 jest modernizowana. Infrastruktura i tabor. To działania, które były konieczne do podjęcia, ale niestety dość regularnie odkładane na lata późniejsze. Dlatego, gdy w maju 2015 wielokrotnie jeździłem M3, jej stan był po prostu tragiczny. 

To była taka podróż w czasie do lat 80-tych ubiegłego wieku. Z tą różnicą, że 30 lat wcześniej wszystko było nowe (szczególnie na właśnie otwieranych odcinkach), a w roku 2015 podjeżdżające na stację wagony nie zachęcały do podróży. W zasadzie sam wjazd takiego składu był już dość widowiskowy, bo wydawał on szereg różnych niepokojących dźwięków (jakieś trzaski, skrzypienie). Wewnątrz też ruina. Wówczas tabor linii M3 odbierałem bardzo negatywnie, a podobne odczucia miało wiele osób. Wystarczyło zajrzeć do Internetu. Pojawiały się tam artykuły o wymownych tytułach, np.: „Niebezpieczna trzecia linia metra”. Przez jakiś czas funkcjonowała nawet strona z licznikiem odmierzającym czas pomiędzy kolejnymi pożarami taboru lub infrastruktury.

W maju 2015 obsługę linii M3 zapewniały wyłącznie radzieckie pociągi produkcji firmy Метровагонмаш (Metrowagonmasz). Były to pojazdy starej serii Ev3 (z lat 1976 – 1979) oraz nowszej 81 z lat 1980 – 1989. Zestawiano je w sześciowagonowe składy.

Poniżej kilka zdjęć, które wykonałem w maju 2015. 



Metrowagonmasz (Метровагонмаш) Ev3, Budapest, M3
Obsługujący linię metra M3 skład wagonów serii Ev3 w trakcie wjazdu na stację Deák Ferenc tér. 2.05.2015.


Metrowagonmasz (Метровагонмаш) Ev3, Budapest, M3
Fragment powyższego pociągu linii M3 udokumentowany na stacji Nyugati pályaudvar. Widok na wagon #244 z 1976 roku. Za nim przód wagonu #293 z 1979 roku, z widocznym wejściem do kabiny maszynisty. 2.05.2015.


Metrowagonmasz (Метровагонмаш) Ev3, Budapest, M3
Zużyte, zniszczone i zaniedbane wnętrze wagonu serii Ev3 #293. Widok na nieużywaną kabinę maszynisty (ze względu na lokalizację wagonu wewnątrz składu).


Metrowagonmasz (Метровагонмаш) Ev3, Budapest, M3
Widok na część pasażerską wagonu Ev3 #293.


Deák Ferenc tér, M3

Deák Ferenc tér, M3Deák Ferenc tér, M3
Stacja Deák Ferenc tér. 2.05.2015.


Metrowagonmasz (Метровагонмаш) 81, Budapest, M3
Pociąg serii 81 na stacji Deák Ferenc tér. Na pierwszym planie wagon doczepny 81-714.2 #3040 z roku 1981. 


Nyugati pályaudvar, M3
Stacja Nyugati pályaudvar. Schody ruchome prowadzące z peronu linii M3. 2.05.2015.


Tabor budapesztańskiej linii M3 udokumentowałem także filmowo. Poniżej nagranie z 1 maja 2015, które powstało na stacji Népliget. Niestety ze względu na złe naświetlenie jakość jest trochę gorsza. Pierwszy pociąg to reprezentant serii 81 z wagonem nr 357 na początku (rocznik 1989, początkowo eksploatowany na linii M2). Drugi to przedstawiciel najstarszego taboru, czyli Ev3. Udało mi się odczytać oznaczenie tylko przedostatniego wagonu. To 244 z 1976 roku.




Drugi film powstał w różnych miejscach. Zacząłem nagrywać na stacji Deák Ferenc tér. Wjeżdża na nią prezentowany już powyżej pociąg serii Ev3. Drugi wagon to #244 z 1976 roku. Natomiast trzeci to #293 z 1979 roku. Oznaczeń pozostałych niestety nie ustaliłem. 

Następna scena to odjazd powyższego składu Ev3 ze stacji Nyugati pályaudvar przy dworcu kolejowym Budapeszt Nyugati. 

Potem znów stacja Deák Ferenc tér, z której właśnie rusza przedstawiciel serii 81. Trzeci wagon ma oznaczenie 3040. To rocznik 1981. Niestety numerów pozostałych nie ustaliłem. 

Końcowa scena to fragment pierwszego filmu, czyli odjazd składu serii 81 z wagonem nr 357 na początku. Stacja Népliget. 




Obecnie linia M3 jest remontowana. Na wyłączonych z ruchu odcinkach wprowadza się autobusową komunikację zastępczą. Tam, gdzie pociągi już kursują, obsługę zapewniają zmodernizowane w latach 2016 – 2018 składy serii 81. Ze względu na nowe, biało-czarne malowanie zyskały one ksywkę „panda”. Ich oznaczenia serii to 81-717.2K (dla wagonów sterowniczych) i 81-714.2K (dla wagonów doczepnych). Element wyróżniający egzemplarz zmodernizowany w dotychczasowym symbolu modelu to dodane na końcu „K” (pierwotnie 81-717.2 i 81-714.2). 

Modernizacji „na pandę” poddano łącznie 222 wagony. Wykonał ją producent, czyli rosyjski Metrowagonmasz.


Metrowagonmasz (Метровагонмаш) 81-717.2K, 81-714.2K , Budapest, M3

Metrowagonmasz (Метровагонмаш) 81-717.2K, 81-714.2K , Budapest, M3Metrowagonmasz (Метровагонмаш) 81-717.2K, 81-714.2K , Budapest, M3
Obecnie tak wygląda obsługa linii M3: Metrowagonmasz (Метровагонмаш) 81-717.2K i 81-714.2K. Źródło YouTube, kanał Central City - World Public Transport Videos. Tu link do całego filmu.


Do tematu budapesztańskiego metra powrócę już za jakiś czas. 


Blog Transportowy na Facebooku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz