Dodatkowe informacje

czwartek, 24 czerwca 2021

Drugie życie autobusowych baterii

 

Wracam do tematu konferencji prasowej Solarisa z dnia 4 marca 2021 (tu link do tego materiału). Obiecałem w nim, że dokładniej zajmę się tematem baterii wykorzystywanych w autobusach elektrycznych. Poniżej materiały udostępnione przez producenta w styczniu 2021.


Konsorcjum firm Solaris Bus & Coach sp. z o.o. oraz Impact Clean Power Technology SA, wspólnie z firmą TAURON Polska Energia, będą realizować projekt „Second Life ESS”, którego celem jest stworzenie prototypu systemu magazynowania energii elektrycznej w oparciu o zużyte baterie z autobusów. Projekt współfinansowany jest ze środków NCBiR.

Solaris pierwszy autobus elektryczny zaprezentował w roku 2011. Od tego momentu firma zakontraktowała ponad 1000 sztuk elektrobusów w 18 państwach, w kilkudziesięciu miastach. Pierwsze z dostarczonych wiele lat temu pojazdów pokonały już po ponad pół miliona kilometrów. Oznacza to, że w niektórych z nich konieczna będzie wymiana pakietów baterii.

„Baterie wraz z upływem czasu i w wyniku eksploatacji tracą część swojej pojemności. W uproszczeniu można przyjąć, że zużyta bateria w autobusie elektrycznym ma jej poniżej 80%. Wciąż może być doskonałym magazynem energii elektrycznej w aplikacjach stacjonarnych. Stąd idea projektu drugiego życia baterii, którą będziemy wspólnie realizować z firmami TAURON oraz Impact” – wyjaśnia Łukasz Chełchowski, Dyrektor Biura Rozwoju Solarisa.

„Magazyny budowane z wykorzystaniem ogniw będą stanowić istotny element inteligentnej infrastruktury elektroenergetycznej. Łączą bowiem wytwarzanie energii w lokalnych mikroźródłach prosumenckich lub małych źródłach fotowoltaicznych z jej przechowywaniem i dostarczaniem do końcowego odbiorcy. Co ważne, lokalne, rozproszone bateryjne magazyny energii mogą być elementem stabilizującym pracę sieci elektroenergetycznych szczególnie w sieciach niskich napięć, w których udział energii z niestabilnych źródeł OZE nieustannie rośnie. Bateryjne magazyny energii elektrycznej (EES) wspierać mogą rozwój elektromobilności i klastrów energii, oraz wpływają na jakość dostarczanej energii elektrycznej" – wyjaśnia Jerzy Topolski, wiceprezes TAURON Polska Energia.

Celem projektu jest wykorzystanie ogniw litowo-jonowych, których parametry nie są już optymalne do zasilania pojazdów. Dzięki zastosowaniu ich w magazynach energii, mogą zyskać drugie życie. W ten sposób wydłuża się cykl życia baterii, które trafiają do ponownego użytku zamiast do utylizacji. Magazyn powstały z ich wykorzystaniem stanowi ważny składnik nowoczesnej infrastruktury energetycznej, łączącej wytwarzanie energii w tradycyjnych i odnawialnych źródłach z jej przechowywaniem i dostarczaniem do odbiorcy końcowego. Współczesne bateryjne magazyny energii są także elementem stabilizującym pracę sieci, ze stale rosnącym udziałem OZE. Są też czynnikiem wpływającym na jakość dostarczanej energii, wspierają rozwój elektromobilności, a także mikro-sieci.

Second Life jest projektem badawczym, realizowanym przy współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Zakończenie prac, w ramach którego ma powstać prototyp systemu magazynowania energii elektrycznej, zaplanowano na rok 2022.

Firma Solaris w ramach tego projektu przekaże na potrzeby budowy prototypowego magazynu energii baterie o znamionowej energii 160 kWh, które wcześniej były wykorzystywane w autobusie elektrycznym PKM Jaworzno. Przypomnijmy, że PKM Jaworzno jest jednym z liderów elektromobilności w Polsce. Już dzisiaj we flocie tego przewoźnika jeżdżą 23 autobusy bateryjne, a kolejnych 20 marki Solaris jest w trakcie dostawy. Oznacza to, że już wkrótce blisko 80% floty tego przewoźnika będą stanowić autobusy bateryjne.



Solaris Urbino 18 electric, PKM Jaworzno
Solaris Urbino 18 electric z PKM Jaworzno. Ten oznaczony numerem 326 autobus to rocznik 2017, więc problem zużytych baterii jeszcze go nie dotyczy. Co ciekawe, jest to setny autobus elektryczny wyprodukowany przez Solarisa. Informują o tym napisy umieszczone na pojeździe. Fot. Solaris - materiały prasowe.


Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków
Za kilka lat problem spadającej wydajności baterii może dotknąć także MPK Kraków. Przewoźnik ten w swoim taborze ma już sporo pojazdów elektrycznych. Na zdjęciu Solaris  Urbino 12 electric #DE607. Rocznik 2017. Łącznie po Krakowie kursuje 17 przedstawicieli tego modelu. Udokumentowany autobus obsługując linię 124 zmierza w kierunku pętli Osiedle Podwawelskie. Tu w trakcie przejazdu przez ul. Lubicz. Zawężenie w związku z remontem skrzyżowania z ul. Rakowicką. 6.06.2021.  


Solaris Urbino 18 electric, MPK Kraków
Solarisów Urbino 18 electric czwartej generacji MPK Kraków eksploatuje aż 54 egzemplarze. Najnowsze 50 sztuk wyprodukowano w 2021 roku. Na zdjęciu autobus o oznaczeniu DN028 kończy kurs linii 179 wjeżdżając z ul. Warszawskiej w ul. Kurniki. Linia 179 jest obecnie w całości obsługiwana taborem elektrycznym. 9.06.2021.


Blog Transportowy na Facebooku


1 komentarz:

  1. Linia 179 nie jest w całości ogsługiwana taborem elektrycznym, bo istnieją łączenia z nockami które obsługują spalinówki

    OdpowiedzUsuń