- blogowanie o transporcie od 2009 roku.
(www.blogtransportowy.eu - prostszy adres)
Dodatkowe informacje
▼
niedziela, 29 listopada 2020
Pociągi dalekobieżne wracają na Magistralę Podsudecką
W marcu 2020 pisałem o reaktywacji bezpośredniego połączenia Kędzierzyna-Koźla z Kłodzkiem przez Magistralę Podsudecką. Tu link. Przyznam, że kiedy się o tym dowiedziałem, miałem ogromną nadzieję na to, że w związku z tym powrócą pociągi złożone z lokomotywy i wagonów. Tak się jednak nie stało, bo relację tę przejęły autobusy szynowe.
13 grudnia 2020 rozpoczyna ważność nowy kolejowy rozkład jazdy. Będzie on dla Magistrali Podsudeckiej rewelacyjny. W końcu, po wieloletniej przerwie wracają pociągi dalekobieżne. Znowu pojawią się klasyczne składy złożone z kilku wagonów i lokomotywy spalinowej.
Biorąc pod uwagę trwającą pandemię jest to informacja wręcz nieprawdopodobna, ale jednak prawdziwa. Już dostępny jest rozkład jazdy wskazujący aż dwa pociągi dalekobieżne przemierzające Magistralę Podsudecką.
Nim napiszę coś więcej na ich temat, warto trochę powspominać. Ostatnim pasażerskim pociągiem dalekobieżnym przemieszczającym się pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem, a Nysą był kursujący wyłącznie w rozkładzie jazdy 2006/2007 (10.12.2006 – 8.12.2007) pospieszny Lublin/Przemyśl Gł./Katowice – Jelenia Góra. Był on uruchamiany tylko na wybrane okresy czasu, np. święta, wakacje. Był to pociąg nocny, który Magistralę Podsudecką przemierzał w godzinach zbliżonych do kultowego Lublin – Kudowa Zdrój prowadzonego jeszcze na początku lat 90-tych trakcją parową. Z Kędzierzyna-Koźla w stronę Jeleniej Góry odjazd o godzinie 5:09, a przyjazd o 23:14. Te godziny skutecznie odstraszyły mnie od dokumentacji fotograficznej tego pociągu.
Natomiast we wcześniejszym rozkładzie jazdy (11.12.2005 – 9.12.2006) po raz ostatni po magistrali kursowała pospieszna „Śnieżka” łącząca od kilku lat stacje Kraków Główny – Jelenia Góra, na odcinku Kłodzko Główne – Jelenia Góra jako pociąg osobowy – przyspieszony. Ze względu na dogodne godziny, co jakiś czas fotografowałem go w rejonie Kędzierzyna-Koźla.
Prowadzona lokomotywą SU45-011 pospieszna „Śnieżka” (nr 36511) z Krakowa Głównego do Jeleniej Góry przejeżdża przez most na Kanale Kłodnickim, za którym znajduje się przystanek osobowy Kędzierzyn-Koźle Przystanek. 11.07.2004. Spalinowóz został wyprodukowany w roku 1971. Jego fizyczna likwidacja nastąpiła w roku 2011.
Rozkład jazdy 9.12.2007 – 13.12.2008 był pozbawiony pociągów dalekobieżnych kursujących przez Magistralę Podsudecką. Natomiast rok później (rozkład 14.12.2008 – 12.12.2009) pojawiła się pewna ciekawostka. Pospieszny „Oleńka” z Warszawy Wschodniej do Kłodzka Głównego. Pociąg ten przejeżdżał między innymi przez Koluszki, Piotrków Trybunalski, Częstochowę, Lubliniec i Ozimek, docierając do Opola Głównego. Tam następowała zmiana trakcji, z elektrycznej na spalinową i „Oleńka” wjeżdżała na lokalną linię do Nysy, a dalej już po Magistrali Podsudeckiej do Kamieńca Ząbkowickiego. Z Warszawy do Opola pociąg ten kursował codziennie, natomiast na odcinku Opole Główne – Kłodzko Główne tylko w wybranych okresach. Rok później odcinek spalinowy już nie funkcjonował. Niestety nie mam rozkładu 2009/2010, ale chyba wówczas relacja do Kłodzka była realizowana „pod drutem”, czyli przez Wrocław.
Na poniższym filmie lokomotywa SU42-520 z „Oleńką” w trakcie odjazdu z Opola Głównego w stronę Nysy, w której nastąpi następny przewidziany rozkładem jazdy postój. 22.01.2009.
Tyle historii. Wracam do rozkładu 2020/2021. Wspomniane pociągi dalekobieżne, które powrócą na Magistralę Podsudecką będą dwa. Oba obsługiwane przez PKP Intercity. Pierwszy to TLK 36102/3 „Sudety” w relacji Kraków Główny – Jelenia Góra, który wyruszy ze stacji początkowej o godzinie 6:42. Na 7:57 dotrze do Katowic, skąd odjazd przewidziano na 8:02.
Rozkładowy postój w Katowicach wynosi tylko 5 minut. Piszę „tylko”, bo portal Kolejpodsudecka.pl podaje, że to na tej stacji ma nastąpić zmiana lokomotywy z elektrycznej na spalinową. Wtedy zakładano jednak długość postoju 12 minut.
Do Kędzierzyna-Koźla TLK „Sudety” dotrze na 8:55 i minutę później wyruszy wprost na niezelektryfikowaną Magistralę Podsudecką. Kolejne postoje to Głogówek (9:22), Prudnik (9:47), Nysa (10:15/16), Paczków (10:47), Kamieniec Ząbkowicki (11:00/01), Ząbkowice Śląskie (11:15), Dzierżoniów Śląski (11:43/44), Świdnica Miasto (12:06) i Jaworzyna Śląska (12:17). Dalszy odcinek już pod drutem przez Wałbrzych Główny (12:54/55), Sędzisław (13:13) i Janowice Wielkie (13:27) do Jeleniej Góry (13:40). Brak dłuższych postojów to informacja, że nie będzie kolejnej zmiany lokomotywy, czyli spalinowóz dojedzie aż do końca trasy.
Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów, tabela 140. Pociąg TLK „Sudety” pod nr 11. Screen ekranu, źródło: Polskie Linie Kolejowe, www.portalpasazera.pl.
Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów, tabela 235. Pociąg TLK „Sudety” pod nr 13. Screen ekranu, źródło: Polskie Linie Kolejowe, www.portalpasazera.pl.
W drogę powrotną TLK 63102 „Sudety” wyruszy o godzinie 14:22. Na 15:42 dotrze do Jaworzyny Śląskiej i minutę później wjedzie na Magistralę Podsudecką, gdzie zatrzyma się w następujących miejscach: Świdnica Miasto (15:55), Dzierżoniów Śląski (16:16/17), Ząbkowice Śląskie (16:46), Kamieniec Ząbkowicki (16:59/17:00), Paczków (17:13), Nysa (17:41/42), Prudnik (18:14) i Głogówek (18:38). W Kędzierzynie-Koźlu będzie na 18:59. Dalszą jazdę już „pod drutem” zacznie o 19:02. W Katowicach będzie o 19:56. Odjazd o 19:59, więc jeszcze mniej czasu na zmianę lokomotywy, tylko 3 minuty. „Karpaty” do Krakowa Głównego dotrą na 21:10.
Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów ze strony Polskich Linii Kolejowych podaje, że TLK „Sudety” będzie kursować codziennie, od 13.12.2020 do 13.03.2021 (termin upływu ważności opublikowanego rozkładu). W jego składzie będą tylko wagony klasy drugiej, w tym jeden przystosowany do przewozu rowerów.
Tak krótkie postoje w Katowicach mogą sugerować, że zmiany lokomotywy nie będzie, że całą trasę pociąg będzie prowadzony tylko lokomotywą spalinową. To byłoby dość spektakularne wydarzenie. Do Krakowa Głównego docierają wszakże tylko pociągi pasażerskie trakcji elektrycznej.
Drugi z pociągów, który wyruszy na Magistralę Podsudecką to TLK 56100 „Kormoran” z Olsztyna Głównego do Polanicy-Zdroju. Odjazd ze stacji początkowej o 7:07. Przez Ostródę na 7:55 dojedzie do Iławy Głównej. Dalej między innymi przez Działdowo (8:32/33), Mławę (8:44/45), Modlin (9:36/37), Warszawę Wschodnią (10:07/14), Warszawę Centralną (10:20/25), Warszawę Zachodnią (10:31), Koluszki (11:33/34), Piotrków Trybunalski (11:57/58), Radomsko (12:24/25), Częstochowę (12:49/51), Zawiercie (13:25/26), Dąbrowę Górniczą (13:47) i Sosnowiec Główny (13:54/55) do Katowic (14:03). Odjazd w dalszą drogę dopiero o 14:28, więc zmiana lokomotywy na spalinową bez przeszkód może być tam zrealizowana. TLK „Kormoran” w Kędzierzynie-Koźlu będzie planowo o godzinie 15:26. Na Magistralę Podsudecką wyruszy o 15:33, zatrzymując się następnie w Głogówku (15:59), Prudniku (16:25), Nysie (16:54/55), Otmuchowie (17:15, co ciekawe, TLK „Sudety” nie ma tu postoju), Paczkowie (17:28) i Kamieńcu Ząbkowickim (17:42/43). Tam pociąg zakończy podróż po magistrali i już „pod drutem” dojedzie do Kłodzka Głównego (18:04/12) i Kłodzka Miasta (18:15/16). Dalej wjedzie na niezelektryfikowany szlak do Kudowy Zdroju, kończąc bieg o 18:37 na stacji Polanica-Zdrój.
Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów, tabela 235. Pociąg TLK „Kormoran” pod nr 14. Screen ekranu, źródło: Polskie Linie Kolejowe, www.portalpasazera.pl.
Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów, tabela 230. Pociąg TLK „Kormoran” pod nr 11. Screen ekranu, źródło: Polskie Linie Kolejowe, www.portalpasazera.pl.
TLK 65100 „Kormoran” w drogę powrotną ze stacji Polanica-Zdrój wyruszy dopiero następnego dnia, o godzinie 10:06. Pojedzie 20 minut po osobowym Kolei Dolnośląskich nr 69152/3 relacji Kudowa Zdrój (9:02) – Wrocław Główny (12:36).
Na 10:27 dojedzie do Kłodzka Miasta i zelektryfikowaną linią dotrze do Kamieńca Ząbkowickiego (10:51/52) i dalej Magistralą Podsudecką, na której zatrzyma się w następujących miejscach: Paczków (11:05), Otmuchów (11:16), Nysa (11:35/36), Prudnik (12:09) i Głogówek (12:34). Do końca magistrali i do stacji „pod drutem”, czyli do Kędzierzyna-Koźla dotrze o 12:56. Minutę później będzie się już przemieszczać w stronę Gliwic (13:26/27) i Katowic, gdzie dojedzie o 13:51. Tam przewidywana jest zmiana spalinówki na elektrowóz i odjazd o 14:16.
Następnie „Kormoran” zatrzyma się między innymi na stacjach Sosnowiec Główny (14:24/25), Myszków (15:03), Częstochowa (15:24/26), Koluszki (16:41/42), Warszawa Wschodnia (18:06/07), Mława (19:40/41), Iława Główna (20:29/32) i Ostróda (20:49/50). Stację końcową Olsztyn Główny osiągnie o godzinie 21:20.
Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów ze strony Polskich Linii Kolejowych podaje, że TLK „Kormoran” będzie kursować codziennie, od 13.12.2020 do 13.03.2021 (termin upływu ważności opublikowanego rozkładu). W jego składzie będą tylko wagony klasy drugiej, w tym jeden przystosowany do przewozu rowerów. Skrót TLK oznacza Twoje Linie Kolejowe.
Lata temu, gdy pociągi dalekobieżne kursowały codziennie po Magistrali Podsudeckiej, zmiana lokomotywy zawsze odbywała się w Kędzierzynie-Koźlu. Spalinówki nie kursowały „pod drutem”.
Na koniec tych rozważań o powrocie składów wagonowych na podsudecką, warto zadać pytanie, jakie lokomotywy poprowadzą te pociągi. Przed laty było to stałe zadanie dla lokomotyw SU45 i SU46 z Kamieńca Ząbkowickiego. To już jednak historia. Teraz najprawdopodobniej będą to SU160, których PKP Intercity ma 10 egzemplarzy. Inna opcja to SU4210 (tych także przewoźnik posiada 10 sztuk) lub wynajęte od Kolei Czeskich ČD „brejlovce”, które regularnie goszczą np. na linii do Helu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz