Niedawno pisałem, że krakowskie MPK odrestaurowało kolejny historyczny autobus - MAN SG242. Debiutował on na specjalnej linii „A” w dniu 23 czerwca 2019 (tu link). Niespełna miesiąc później przewoźnik zaprezentował kolejny element swojej już dość sporej kolekcji taboru zabytkowego.
To Jelcz 120M. Autobusy tego typu oficjalnie zostały wycofane z obsługi krakowskiej komunikacji miejskiej w dniu 25 marca 2009. Wówczas na terenie MPK przy ul. Brożka odbyła się uroczystość pożegnania tych kursujących po mieście od 1993 roku pojazdów (w sumie zakupiono 130 egzemplarzy) . Łącznie uczestniczyły w niej trzy Jelcze 120M.
Głównym bohaterem tamtego wydarzenia był Jelcz #BF301, który bezpośrednio przed pożegnaniem brał udział w pokazie ratownictwa drogowego. Według scenariusza wypełniony pasażerami autobus zderzył się z ciężarówką i przewrócił się na dwa samochody osobowe. Rocznik 1994, który pracę w MPK zaczął z numerem 21001 (pierwszy Jelcz 120M w zajezdni Wola Duchacka).
Na końcu placu, na którym żegnano „stodwudziestki”, a wcześniej realizowano pokaz ratownictwa, stał Jelcz oznaczony jako OF308. Także rocznik 1994, pełniący wówczas funkcję nauki jazdy, a do roku 2007 eksploatowany liniowo.
Jako zabytek nie miał być jednak zachowany żaden z tych dwóch autobusów. Był pośród nich jeszcze Jelcz #BF304 i to on opuścił miejsce pożegnania jako przyszły egzemplarz historyczny. Również z 1994 roku. I tak na 10 lat zniknął na terenie zajezdni Wola Duchacka.
Jelcz 120M #OF308 jako nauka jazdy. 25.03.2009.
Jelcz 120M #BF301 bierze udział w pokazie ratownictwa drogowego na terenie krakowskiego MPK przy ul. Brożka. 25.03.2009.
Już po pokazie. Sfatygowany Jelcz #BF301 gotowy do opuszczenia terenu MPK. Wcześniej jednak będzie uczestniczył w oficjalnym pożegnaniu modelu 120M.
Orkiestra gra. Pożegnanie Jelczy 120M trwa. Na pierwszym planie BF304. 25.03.2009.
Oto on - przyszły autobus historyczny, Jelcz 120M #BF304.
Jelcz 120M #BF304 powrócił ponad 10 lat później. Odrestaurowany. Niczym fabrycznie nowy. Oznaczony pierwotnym numerem taborowym 21004. Jego oficjalna prezentacja miała miejsce w niedzielę, 21 lipca 2019. Około godziny 9:30 przyjechał na pętlę Mistrzejowice. Tam przez około 30 minut można było go oglądać, również wewnątrz. O dziejach Jelczy 120M opowiadał znany z zamiłowania do historii taboru Jacek Kołodziej (MPK Kraków). Przygotowano także okolicznościowe ulotki poświęcone Jelczom 120M.
Uczestnicy prezentacji zapozowali do wspólnego zdjęcia i „bohater dnia” podstawił się na początkowy przystanek uruchomionej tego dnia linii 188. To istniejąca przed laty trasa łącząca pętle Mistrzejowice i Dworzec Główny Wschód, reaktywowana na potrzeby Krakowskiej Linii Muzealnej. Jej podstawową obsługą były właśnie Jelcze 120M.
Kolejny krakowski autobus historyczny. Teraz pod numerem taborowym 21004. Jelcz pozuje do zdjęć. 21.07.2019.
Wnętrze historycznego Jelcza 120M. Tu jeszcze w trakcie prezentacji.
Historyczny Jelcz 120M był dość intensywnie fotografowany i oglądany. Nawet od strony podwozia.
Detale Jelcza.
Pamiątkowe zdjęcie uczestników prezentacji na tle Jelcza #21004.
Prezentacja zakończona. Jelcz za chwilę podstawi się na przystanek początkowy linii 188. Kierowca właśnie ustawia tablice kierunkowe.
Bohater dnia podstawia się na pierwszy z Mistrzejowic kurs linii 188. Odjazd o godzinie 10:00.
Jelcz już podstawiony. Pierwszy po 10 latach kurs czas zacząć.
Najnowszy historyczny krakowski autobus opuszcza pętlę Mistrzejowice jako pierwszy kurs linii 188 w stronę centrum.
Obsługiwana historycznym taborem linia 188 kursowała w godzinach 10:00 – 17:00 z częstotliwością co 30 minut. Zabytkowe autobusy z pętli Mistrzejowice jeździły przez ul. Jancarza, Wiślicką, Okulickiego, Dobrego Pasterza, Lublańską, Młyńską, Pilotów, Olszyny, Brodowicza i Lubomirskiego do przystanku Dworzec Główny Wschód.
Rozkład jazdy uruchomionej na jeden dzień linii 188. Cytat ze strony www.mpk.krakow.pl.
Oprócz Jelcza 120M linię 188 obsługiwały także dwa inne historyczne autobusy. Ikarus 260 i Ikarus 620. Ich kursy także cieszyły się dużym zainteresowaniem.
Należący do Muzeum Inżynierii Miejskiej Ikarus 260 obsługiwał następną brygadę specjalnej linii 188.
Stanowisko pracy kierowcy i wnętrze Ikarusa 260. Postój na pętli Mistrzejowice.
Ikarus 260 rozpoczyna kolejny kurs linii 188.
Ikarus 620 wjeżdża na pętlę Mistrzejowice.
Trzeci i jednocześnie najstarszy autobus obsługujący linię 188 podstawiony przy nieużywanym liniowo peronie pętli Mistrzejowice.
Stanowisko pracy kierowcy i wnętrze Ikarusa 620. Postój na pętli Mistrzejowice.
Premierowego Jelcza 120M udokumentowałem także filmowo. Na poniższym nagraniu zobaczycie jego przejazd z miejsca prezentacji na pętli Mistrzejowice na początkowy przystanek linii 188. Potem autobus wyrusza w pierwszy od ponad 10 lat kurs.
Drugi bohater filmu to Ikarus 260 #45151 w trakcie wjazdu na pętlę Mistrzejowice (bez pasażerów – wyjazd na linię) i odjazdu z niej. Jako ostatni pojawia się najstarszy autobus obsługujący linię 188, czyli Ikarus 620 #118 (z 1964 roku).
Po raz kolejny historyczne autobusy wyjadą na ulice Krakowa w dniu 15 sierpnia 2019.
Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń