Dodatkowe informacje

poniedziałek, 25 marca 2019

Autosan H10-11 z PKS Olkusz


Pora na kolejny materiał sprzed kilku lat. Ostatnio prezentowałem tramwaje na rondzie Mogilskim (tu link), teraz czas na coś autobusowego.

Pojazd wyjątkowy, kultowy, określany ksywką „heweliusz”. To Autosan H10-11.01 z PKS Olkusz. Przewoźnik oznaczył go numerem taborowym 80661. Rocznik 1988.

Sfotografowałem go 22 marca 2005 w Krakowie, na terenie tymczasowego dworca autobusowego – przy dworcu kolejowym Kraków Główny. Wówczas był to plac Kolejowy, a obecnie (po znacznej zmianie wyglądu) miejsce to nazywa się placem Jana Nowaka-Jeziorańskiego.

Autosan stoi podstawiony na stanowisku nr 12 obsługując kurs relacji Kraków – Wolbrom. Jak widać frekwencja nie była zbyt duża.


Autosan H10-11.01, PKS Olkusz
Autosan H10-11.01 z PKS Olkusz.


Niestety nie sfotografowałem stojących obok „heweliusza” innych autobusów. Za nim np. widać fragment Autosana A1010T z PKS Cieszyn.

PKS Olkusz już od wielu lat nie istnieje. Nie ma już także prezentowanego Autosana. Został skasowany w 2007 roku.

Co do Autosana H10-11, to jest to już raczej „wymarły” model autobusu. Najprawdopodobniej żaden nie obsługuje już połączeń liniowych.

Na początku marca 2019 nastąpił swego rodzaju powrót „heweliusza”. W całej Polsce pojawiło się dość sporo takich pojazdów. Były to jednak tylko modele Autosana H10-11. Element serii „Kultowe Autobusy PRL-u” wydawanej przez firmę Deagostini. Zainteresowanie nimi było ogromne. Miałem naprawdę wielki problem z kupieniem jednego egzemplarza. W końcu, po odwiedzeniu kilkunastu punktów sprzedaży udało mi się – był to dosłownie produkt spod lady. Na pewno poświęcę oddzielny wpis temu modelowi, ale to dopiero w późniejszym czasie. Warto jeszcze zwrócić uwagę na fakt, że Deagostini już niedługo będzie sprzedawać między innymi model Autosana H9-35.

W kolejnym materiale sprzed lat zaprezentuję krakowski tramwaj E1 na pętli Salwator. Tu link.


Blog Transportowy na Facebooku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz