Zachwycałem się już stacją kolejową w Opavie. Teraz czas na główny powód mej wizyty w tym czeskim mieście, czyli trolejbusy. Ich eksploatacją zajmuje się miejski przewoźnik o nazwie Městský dopravní podnik Opava a.s. Firma ta eksploatuje także autobusy. Na swojej głównej stronie internetowej podaje, że posiada 35 trolejbusów i tyle samo autobusów. Trolejbusy to najstarsze Škody 14Tr (dostawy w latach 1983 – 1996) i nowsze Solarisy Trollino 12 (kupowane od 2003 r.), w tym ostatnie zakupy z 2010 roku. Jest także jedna Škoda 21Tr z 2001 roku.
Elektryczne pojazdy kursują na 11 liniach oznaczonych od 201 do 210 i 221. Ta ostatnia trasa jest bardzo ciekawa, bo są na niej dwa odcinki pozbawione sieci trakcyjnej. Do jej obsługi wyznaczono jedynie Solarisy, które po opuszczeniu pałąków przemieszczają się napędzane agregatem prądotwórczym (nie wszystkie pojazdy tej marki są wyposażone w agregat). Powrót do „energii sieciowej” następuje automatycznie – pojazd podjeżdża w wyznaczone miejsce, pod charakterystyczne „daszki” naprowadzające automatycznie podnoszone pałąki na sieć trakcyjną.
Na początek fotorelacji najstarszy i systematycznie wycofywany tabor, czyli Škody 14Tr. Zielony wóz nr 81 to rocznik 1996, więc pochodzący z ostatniej dostawy. Pojazd obsługując linię 206 odjeżdża z przystanku „Divadlo”, czyli po polsku „Teatr”. Za nim autobus Solaris Urbino 12. Zdjęcie wykonałem 4.08.2010 (poniższe fotografie również wtedy powstały):
Škoda jedzie dalej. Centrum Opavy jest bardzo ładne, zadbane i czyste. a w dodatku można się tam poczuć jak w tropikach - przy drodze stoją palmy. Ciekawy pomysł:
Inna Škoda 14Tr to nr 80, także z roku 1996. Tu również na przystanku „Teatr”, lecz inna linia, czyli 209:
Tak wygląda z wielkiego bliska:
I odjazd wśród palm. W tle niestety przycięty urząd miasta:
Teraz zapraszam kawałek dalej. Nadal centrum, ale trochę inny klimat. Już nie asfalt, a kostka brukowa. Ulica Sněmovni, a trolejbus zbliża się do przystanku Dolní náměstí. To Škoda 14Tr nr 77. Znów rocznik 1996:
I kolejna Škoda 14Tr. Tym razem wreszcie coś starszego, jednak tylko o rok. To nr 76 z 1995 r. Trolejbus także dojeżdża do przystanku Dolní náměstí, ale w przeciwną stronę. Ma dośc ciekawe malowanie:
Škody 14Tr stopniowo znikają z ulic Opavy. Co ciekawe, nie wszystkie wycofywane pojazdy są kasowane. Większość z nich znalazła nowych nabywców i nadal jest eksploatowana. Przykładowo pod koniec 2010 r. kilka egzemplarzy zostało sprzedanych do miejscowości Równe i Tarnopol na Ukrainie. Škody 14Tr z Opavy trafiły również do litewskiego Wilna oraz do dość odległego Kazachstanu, do Ałma-Aty.
Jak już wspomniałem, najnowszy elektryczny tabor MDP Opava to Solarisy. Poniżej model Trollino 12AC z 2005 r. To nr 89 w trakcie postoju na przystanku „Teatr”. Za nim spalinowa wersja Solarisa, czyli Urbino 12 nr 146 (również z 2005 r.):
Czas na dynamiczną prezentację Opavskich pojazdów. Zatem #89 i #146 w ruchu – odjazd z przystanku „Divadlo”:
Ciekawostka, a w Opavie standard. Trolejbus Solaris Trollino 12AC przemieszcza się korzystając z agregatu. To wóz nr 91 z 2006 r. Tu utrwalony przed przystankiem „Divadlo”. Przyznam, że byłem tym trochę zdziwiony, bo jeszcze rok wcześniej pałąki były opuszczane właśnie pod teatrem. Teraz widocznie odbywa się to przystanek wcześniej:
Nr 91 stoi na przystanku „Divadlo”. Być może zmiana miejsca opuszczania pałąków była związana z tym, że w rejonie teatru zawsze panuje duży ruch – wsiada sporo osób, a do zatoczki wjeżdża co chwilę kolejny pojazd:
I dynamiczna prezentacja jazdy na agregacie. Nr 91 opuszcza przystanek „Divadlo” i wjeżdża w pozbawioną trakcji elektrycznej ulicę Pekarską. Filmik pokazuje także Škody 14Tr nr 71 i zieloną 81:
I odwrotna sytuacja. Powrót pod wiszącą trakcję. Z ul. Pekarskiej wyjeżdża Solaris Trollino 12AC nr 98 z 2006 r. Co ciekawe, przed zakupem Solarisów z agregatami prądotwórczymi, linia nr 221 była obsługiwana autobusami. Drugi odcinek, na którym korzysta się z agregatu to rejon pętli Kylešovice Škola:
W 2010 r. kupiono kolejne elektryczne Solarisy. Łącznie 6 egzemplarzy (w tym dwa z pomocniczym agregatem, czyli na linię 221), które dostarczyła firma Škoda. Dlatego są one oznaczone nie jako Solaris Trollino, lecz Škoda 26Tr Solaris. Nowe nabytki otrzymały oznaczenia od 301 do 306. Poniżej Škoda 26Tr #303 w trakcie wjazdu na i odjazdu z przystanku „Dolní náměstí”:
Do tematu trolejbusów w Opavie powrócę jeszcze za jakiś czas.
I odjazd wśród palm. W tle niestety przycięty urząd miasta:
Teraz zapraszam kawałek dalej. Nadal centrum, ale trochę inny klimat. Już nie asfalt, a kostka brukowa. Ulica Sněmovni, a trolejbus zbliża się do przystanku Dolní náměstí. To Škoda 14Tr nr 77. Znów rocznik 1996:
I kolejna Škoda 14Tr. Tym razem wreszcie coś starszego, jednak tylko o rok. To nr 76 z 1995 r. Trolejbus także dojeżdża do przystanku Dolní náměstí, ale w przeciwną stronę. Ma dośc ciekawe malowanie:
Škody 14Tr stopniowo znikają z ulic Opavy. Co ciekawe, nie wszystkie wycofywane pojazdy są kasowane. Większość z nich znalazła nowych nabywców i nadal jest eksploatowana. Przykładowo pod koniec 2010 r. kilka egzemplarzy zostało sprzedanych do miejscowości Równe i Tarnopol na Ukrainie. Škody 14Tr z Opavy trafiły również do litewskiego Wilna oraz do dość odległego Kazachstanu, do Ałma-Aty.
Jak już wspomniałem, najnowszy elektryczny tabor MDP Opava to Solarisy. Poniżej model Trollino 12AC z 2005 r. To nr 89 w trakcie postoju na przystanku „Teatr”. Za nim spalinowa wersja Solarisa, czyli Urbino 12 nr 146 (również z 2005 r.):
Czas na dynamiczną prezentację Opavskich pojazdów. Zatem #89 i #146 w ruchu – odjazd z przystanku „Divadlo”:
Ciekawostka, a w Opavie standard. Trolejbus Solaris Trollino 12AC przemieszcza się korzystając z agregatu. To wóz nr 91 z 2006 r. Tu utrwalony przed przystankiem „Divadlo”. Przyznam, że byłem tym trochę zdziwiony, bo jeszcze rok wcześniej pałąki były opuszczane właśnie pod teatrem. Teraz widocznie odbywa się to przystanek wcześniej:
Nr 91 stoi na przystanku „Divadlo”. Być może zmiana miejsca opuszczania pałąków była związana z tym, że w rejonie teatru zawsze panuje duży ruch – wsiada sporo osób, a do zatoczki wjeżdża co chwilę kolejny pojazd:
I dynamiczna prezentacja jazdy na agregacie. Nr 91 opuszcza przystanek „Divadlo” i wjeżdża w pozbawioną trakcji elektrycznej ulicę Pekarską. Filmik pokazuje także Škody 14Tr nr 71 i zieloną 81:
I odwrotna sytuacja. Powrót pod wiszącą trakcję. Z ul. Pekarskiej wyjeżdża Solaris Trollino 12AC nr 98 z 2006 r. Co ciekawe, przed zakupem Solarisów z agregatami prądotwórczymi, linia nr 221 była obsługiwana autobusami. Drugi odcinek, na którym korzysta się z agregatu to rejon pętli Kylešovice Škola:
W 2010 r. kupiono kolejne elektryczne Solarisy. Łącznie 6 egzemplarzy (w tym dwa z pomocniczym agregatem, czyli na linię 221), które dostarczyła firma Škoda. Dlatego są one oznaczone nie jako Solaris Trollino, lecz Škoda 26Tr Solaris. Nowe nabytki otrzymały oznaczenia od 301 do 306. Poniżej Škoda 26Tr #303 w trakcie wjazdu na i odjazdu z przystanku „Dolní náměstí”:
Do tematu trolejbusów w Opavie powrócę jeszcze za jakiś czas.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz