W
dziale Trolejbusy ostatnio opisuję „szpachle”, czyli zaniedbane,
zniszczone pojazdy ze Lwowa. Do tych „truposzków” znów powrócę, a teraz
czas na małą odmianę – coś nowego. Tyskie Linie Trolejbusowe.
Trolejbusy
w Tychach przechodzą ogromne zmiany. Najbardziej zauważalną jest
wymiana taboru. W roku 2013 do ruchu wprowadzono aż 15 fabrycznie nowych
trolejbusów. Wszystkie to Solarisy Trollino 12MB, których zakup był
możliwy dzięki funduszom unijnym. Oznaczono je jako 25 – 39, co także
jest pewną zmianą, bo wcześniej tabor TLT miał numerację trójcyfrową
(np. 013). Nowe pojazdy dołączyły do sześciu już eksploatowanych
Solarisów Trollino 12 (nr 003, 004, 005, 006, 007 i 011), dzięki temu
osiągnięto liczbę 21 niskopodłogowych trolejbusów. Taka ilość
wystarczyła by nawet w dni robocze wyeliminować z ruchu starszy,
wysokopodłogowy tabor. Na początek wycofano elektryczne Jelcze PR-110,
pozostawiając w ruchu ostatnie Jelcze 120M. Tychy odwiedziłem 27 grudnia
2013. Wówczas po mieście jeździły wyłącznie Solarisy. Na terenie
zajezdni widziałem tylko jednego elektrycznego Jelcza 120M. Był to
biały, oreklamowany #017 z 2001 roku (ex 001). Strasznie szybko to się
zmieniło – jeszcze rok temu było tyle „peerek”, 120M.
Nowy
tabor to także okazja do prezentacji barw zakładowych (miejskich?). Do
tej pory tyskie trolejbusy w większości jeździły w całopojazdowych
reklamach. Teraz prawie wszystkie (czyli nowe egzemplarze) są
zielono-żółte, identyczne jak autobusy PKM Tychy. W związku z tym
większość pojazdów jest taka sama, czyli ich fotografowanie staje się
strasznie monotonne.
Najnowsze
tyskie trolejbusy, Solarisy Trollino 12MB. Pierwszy to #36 na linii A, a
drugi #30 jako B. Oba na wyświetlaczach mają dodatkowe, świąteczne
elementy graficzne, czyli choinki. Dalej stoją MAN SL283 z PKSiS
Oświęcim i udający trolejbus Solaris Urbino 12 CNG z PKM Tychy.
Solaris Trollino 12MB #36 podjeżdża na przystanek początkowy Dworzec PKP, który już niedługo będzie przy samej stacji kolejowej.
Solaris Trollino 12MB #30. Chwila przerwy przed kolejnym kursem.
Solaris
#36 na przystanku początkowym. Tuż obok powstaje nowy dworzec
autobusowo-trolejbusowy. Tego dnia cały tabor przewoźnika był taki
brudny. Niestety w Polsce nie myje się ulic, więc gdy telko drogi są
mokre, wszystkie korzystające z nich pojazdy tak wyglądają.
Solarisy
#36 i 30 gotowe do odjazdu. Ten drugi nie musi czekać na pierwszego - w
tym miejscu sieć trakcyjna jest podwójna, więc trolejbusy mogą się
ominąć.
Ulicą Andersa do pętli dojeżdża Solaris #39 na linii A.
Każdy
z 15 nowych trolejbusów jest taki sam. Przez to ich fotografowanie
staje się bardzo monotonne. Tu wóz #38 jako linia B na pętli Dworzec
PKP.
Dwa Trollino 12MB na pętli Dworzec PKP. #38 jako linia B już odjeżdża do Paprocan, #39 jako A poczeka jeszcze kilka minut.
Ostatni z dostawy, czyli #39. To jednocześnie najwyższy numer taborowy tyskich trolejbusów.
27
grudnia w Tychach widziałem tylko tego Jelcza 120MT. Według fotogalerii
TWB w ruchu są jeszcze dwa inne pojazdy tego typu - wszystkie jako
rezerwa. Na zdjęciu obecny #017 jeszcze jako #001. Pętla Dworzec PKP,
linia D. 27.12.2011.
Jeszcze
jedno zdjęcie ówczesnego #001. Tym razem jako linia A. Ulica Asnyka,
tuż za pętlą Dworzec PKP. Tam, gdzie znajduje się nauka jazdy obecnie
jest zjazd z ronda. 28.12.2009.
Niestety 27
grudnia 2013 był pochmurnym dniem, a w dodatku wszystkie pojazdy były
bardzo brudne. W związku z tym nie nakręciłem zbyt wielu filmów.
Utrwaliłem jedynie trzy nowe Trollino: #39, 36 i 30. Tak wyglądają w
ruchu. Przy okazji nagrałem także autobus Säffle 5000, o którym pisałem tu:
Nowy tabor to nie
jedyne zmiany trolejbusowe w Tychach. Przeprowadzono także modernizację
sieci trakcyjnej oraz rozpoczęto budowę jej nowego odcinka. Dość
krótkiego, ale bardzo ważnego. Do tej pory pod tyski dworzec kolejowy
podjeżdżały wyłącznie autobusy, a trolejbusy docierały tylko do
pobliskiego skrzyżowania ulic Andersa, Dworcowej i Asnyka. Obecnie
skrzyżowanie jest już rondem, a teren pod dworcem kolejowym zamienia się
w dworzec, z którego będą korzystały i autobusy, i trolejbusy. Nowe
rondo widać także na powyższym filmie.
Nowe rondo na skrzyżowaniu ulic Dworcowej, Asnyka i Andersa.
Budowa
dworca autobusowo-trolejbusowego przy głównej stacji kolejowej. Tu
powstanie najnowszy odcinek sieci trolejbusowej w Tychach. Na placu
stały dwa piękne Kamazy, do których niestety nie było dostępu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz