Dodatkowe informacje

piątek, 31 stycznia 2014

Trolejbusowe zmiany w Tychach



W dziale Trolejbusy ostatnio opisuję „szpachle”, czyli zaniedbane, zniszczone pojazdy ze Lwowa. Do tych „truposzków” znów powrócę, a teraz czas na małą odmianę – coś nowego. Tyskie Linie Trolejbusowe.


Trolejbusy w Tychach przechodzą ogromne zmiany. Najbardziej zauważalną jest wymiana taboru. W roku 2013 do ruchu wprowadzono aż 15 fabrycznie nowych trolejbusów. Wszystkie to Solarisy Trollino 12MB, których zakup był możliwy dzięki funduszom unijnym. Oznaczono je jako 25 – 39, co także jest pewną zmianą, bo wcześniej tabor TLT miał numerację trójcyfrową (np. 013). Nowe pojazdy dołączyły do sześciu już eksploatowanych Solarisów Trollino 12 (nr 003, 004, 005, 006, 007 i 011), dzięki temu osiągnięto liczbę 21 niskopodłogowych trolejbusów. Taka ilość wystarczyła by nawet w dni robocze wyeliminować z ruchu starszy, wysokopodłogowy tabor. Na początek wycofano elektryczne Jelcze PR-110, pozostawiając w ruchu ostatnie Jelcze 120M. Tychy odwiedziłem 27 grudnia 2013. Wówczas po mieście jeździły wyłącznie Solarisy. Na terenie zajezdni widziałem tylko jednego elektrycznego Jelcza 120M. Był to biały, oreklamowany #017 z 2001 roku (ex 001). Strasznie szybko to się zmieniło – jeszcze rok temu było tyle „peerek”, 120M.


Nowy tabor to także okazja do prezentacji barw zakładowych (miejskich?). Do tej pory tyskie trolejbusy w większości jeździły w całopojazdowych reklamach. Teraz prawie wszystkie (czyli nowe egzemplarze) są zielono-żółte, identyczne jak autobusy PKM Tychy. W związku z tym większość pojazdów jest taka sama, czyli ich fotografowanie staje się strasznie monotonne.


Solaris Trollino 12MB, TLT Tychy

Najnowsze tyskie trolejbusy, Solarisy Trollino 12MB. Pierwszy to #36 na linii A, a drugi #30 jako B. Oba na wyświetlaczach mają dodatkowe, świąteczne elementy graficzne, czyli choinki. Dalej stoją MAN SL283 z PKSiS Oświęcim i udający trolejbus Solaris Urbino 12 CNG z PKM Tychy.


Solaris Trollino 12MB, TLT Tychy

Solaris Trollino 12MB #36 podjeżdża na przystanek początkowy Dworzec PKP, który już niedługo będzie przy samej stacji kolejowej.


Solaris Trollino 12MB, TLT Tychy

Solaris Trollino 12MB #30. Chwila przerwy przed kolejnym kursem.

   
 
Solaris #36 na przystanku początkowym. Tuż obok powstaje nowy dworzec autobusowo-trolejbusowy. Tego dnia cały tabor przewoźnika był taki brudny. Niestety w Polsce nie myje się ulic, więc gdy telko drogi są mokre, wszystkie korzystające z nich pojazdy tak wyglądają.


Solaris Trollino 12MB, TLT Tychy

Solarisy #36 i 30 gotowe do odjazdu. Ten drugi nie musi czekać na pierwszego - w tym miejscu sieć trakcyjna jest podwójna, więc trolejbusy mogą się ominąć.


Solaris Trollino 12MB, TLT Tychy

Ulicą Andersa do pętli dojeżdża Solaris #39 na linii A.


Solaris Trollino 12MB, TLT Tychy

Solaris Trollino 12MB, TLT Tychy

Każdy z 15 nowych trolejbusów jest taki sam. Przez to ich fotografowanie staje się bardzo monotonne. Tu wóz #38 jako linia B na pętli Dworzec PKP.


Solaris Trollino 12MB, TLT Tychy

  Dwa Trollino 12MB na pętli Dworzec PKP. #38 jako linia B już odjeżdża do Paprocan, #39 jako A poczeka jeszcze kilka minut.


Solaris Trollino 12MB, TLT Tychy

Solaris Trollino 12MB, TLT Tychy

  Ostatni z dostawy, czyli #39. To jednocześnie najwyższy numer taborowy tyskich trolejbusów. 


Jelcz 120MT, TLT Tychy

 27 grudnia w Tychach widziałem tylko tego Jelcza 120MT. Według fotogalerii TWB w ruchu są jeszcze dwa inne pojazdy tego typu - wszystkie jako rezerwa. Na zdjęciu obecny #017 jeszcze jako #001. Pętla Dworzec PKP, linia D. 27.12.2011.


Jelcz 120MT, TLT Tychy

Jeszcze jedno zdjęcie ówczesnego #001. Tym razem jako linia A. Ulica Asnyka, tuż za pętlą Dworzec PKP. Tam, gdzie znajduje się nauka jazdy obecnie jest zjazd z ronda. 28.12.2009.



Niestety 27 grudnia 2013 był pochmurnym dniem, a w dodatku wszystkie pojazdy były bardzo brudne. W związku z tym nie nakręciłem zbyt wielu filmów. Utrwaliłem jedynie trzy nowe Trollino: #39, 36 i 30. Tak wyglądają w ruchu. Przy okazji nagrałem także autobus Säffle 5000, o którym pisałem tu:



Nowy tabor to nie jedyne zmiany trolejbusowe w Tychach. Przeprowadzono także modernizację sieci trakcyjnej oraz rozpoczęto budowę jej nowego odcinka. Dość krótkiego, ale bardzo ważnego. Do tej pory pod tyski dworzec kolejowy podjeżdżały wyłącznie autobusy, a trolejbusy docierały tylko do pobliskiego skrzyżowania ulic Andersa, Dworcowej i Asnyka. Obecnie skrzyżowanie jest już rondem, a teren pod dworcem kolejowym zamienia się w dworzec, z którego będą korzystały i autobusy, i trolejbusy. Nowe rondo widać także na powyższym filmie.


Nowe rondo przy dworcu kolejowm w Tychach
   
Nowe rondo na skrzyżowaniu ulic Dworcowej, Asnyka i Andersa.


Budowa dworca autobusowo-trolejbusowego w Tychach

Budowa dworca autobusowo-trolejbusowego w Tychach
  

Budowa dworca autobusowo-trolejbusowego przy głównej stacji kolejowej. Tu powstanie najnowszy odcinek sieci trolejbusowej w Tychach. Na placu stały dwa piękne Kamazy, do których niestety nie było dostępu. 


Blog Transportowy na Google +

Blog Transportowy na Twitterze


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz