W styczniu 2012 r. zamieściłem wpis o
komunikacji miejskiej w Krakowie w latach 1960 – 1992. Był on oparty na
archiwalnych materiałach filmowych, które przedstawiały także
trójskłady serii N, dokładnie 4N+4ND+4ND (lub zmodernizowane, czyli
zmienione w jednokierunkowe i z zamontowanymi automatycznymi drzwiami
N+ND+ND). Taki widok to już historia. Historię jednak często odtwarza
się po latach. Historyczny tabor szynowy regularnie wraca na krakowskie
ulice. Najczęściej ma to miejsce w okresie wakacyjnym. Wówczas kursuje
Krakowska Linia Muzealna, czyli trasa nr 0. Tak było także w wakacje
2013. W niedziele i święta zabytkowe tramwaje kursowały w dwóch
relacjach. Krótsza do Cichego Kącika i dłuższa do Kopca Wandy. Punkt
początkowy ten sam, czyli Muzeum Inżynierii Miejskiej.
Konstal 102N #203 bez pasażerów cofa ulicą Wawrzyńca do końcowo-początkowego przystanku Muzeum Inżynierii Miejskiej. 14.07.2013.
W tym roku
funkcjonowanie linii 0 wydłużono aż do 22 września. Nastąpił wówczas
finał Krakowskiej Linii Muzealnej, w trakcie którego można było
podziwiać wspomniany trójskład wagonów Konstal N. Widok rewelacyjny.
Pociąg tramwajowy zestawiono z wagonu silnikowego N #20 (rocznik 1954,
ex Warszawa, zmodernizowany: jednokierunkowy, automatyczne drzwi) i
dwóch doczepnych ND, czyli #511 (rocznik 1952, jednokierunkowy,
automatyczne drzwi, jak podaje fotogaleria TWB – został przerobiony z
wagonu silnikowego N) i #538 (dwukierunkowy, drzwi otwierane ręcznie).
Coś przepięknego.
Historyczny
trójskład przed kursem do Nowej Huty. Ulica Wawrzyńca, przystanek
początkowy Muzeum Inżynierii Miejskiej. 22.09.2013.
Enki na przystanku „Poczta Główna”. 22.09.2013.
Środkowa część składu, czyli Konstal ND #511.
Ostatni wagon, czyli Konstal ND #538.
Tak trójskład
prezentował się w ruchu. Przystanek „Poczta Główna” na ul. Starowiślnej i
dalej przejazd w stronę pl. Wszystkich Świętych:
Jeszcze drugie
ujęcie, za które dziękuję mojej żonie, która dzielnie towarzyszyła mi w
niedzielnym „polowaniu na zabytki” (były także historyczne autobusy):
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz