Druga część wpisu o tramwajach w Wiedniu. Tu link część pierwsza.
Kolejne zdjęcia ULF-ów:
ULF B #608 jako linia 71. To rocznik 1998. Rennweg, przystanek przed skrzyżowaniem z Ungargasse. 2.05.2012.
ULF
B #606 jako linia D w stronę pętli Südbahnhof. To rocznik 1998. Tramwaj
właśnie ruszył z przystanku Schottentor, a właściwie z węzła
przesiadkowego (tramwaje, metro, autobus). Obwodnica, czyli Ring, po
którym samochody mogą jeździć tylko w jedną stronę. Takie rozwiązanie
planowane jest w Krakowie. Podwieszona, wyłączona sygnalizacja świetlna
dotyczy nieużywanego liniowo łącznika z Universitätsstrasse. 1.05.2012.
ULF
B #729 jako linia 43 w stronę pobliskiej pętli Schottentor. Alser
Strasse, przystanek „Skodagasse”. Na wyświetlaczu graficzna informacja o
zlokalizowanej na końcowym przystanku stacji metra. 1.05.2012.
ULF B #612 na linii nr 1. Universitätsring, przystanek przy ratuszu. 30.04.2012.
Najstarsze
eksploatowane liniowo w Wiedniu wagony silnikowe to SGP/Lohner E1,
których ilość systematycznie ubywa. Nie wszystkie są jednak złomowane –
trafiają do innych miast, np. do węgierskiego Miszkolca, czy do
polskiego Krakowa, który ma już ponad 70 egzemplarzy i wciąż sprowadza
kolejne. Firma Wiener Linien kupowała tramwaje E1 w latach 1966 – 1976.
Łącznie dostarczono 338 egzemplarzy. Na ulicach Wiednia zobaczymy je w
trzech „wersjach”, czyli solo, w składzie z doczepą typu C3 (produkcja
1959 – 1962) lub w składzie z doczepą C4 (produkcja 1974 – 1977). Ze
względu na wiek i stopniowe wycofywanie z ruchu, wagony E1 są już mocno
zużyte. Niekiedy ich wizualna strona nie zachęca do podróży. Poniżej
kilka zdjęć wiedeńskich wagonów E1.
E1+C4
#4747+1373 jako linia 49. Bellariastrasse, kierunek Dr.-Karl-Renner
Ring, choć na tablicy ma już wstawioną nazwę Hütteldorf. Następny
przystanek to już pętla, więc przypuszczalnie motorniczy chciał wjechać z
wypisaną powrotną relacją, a nie zmieniać ją dopiero na końcówce. Inna
możliwość to zwykłe przeoczenie. Wagon silnikowy jest z 1971 roku, a
doczepa z 1977. 30.04.2012.
E1+C4
#4747+1373 w tym samym miejscu, ale w przeciwnym kierunku. Teraz
relacja Hütteldorf jest już poprawna. Okazały budynek w tle to Muzeum
Historii Naturalnej. 30.04.2012.
E1+C3
#4544+1238, także na linii 49 w stronę pętli Hütteldorf.
Bellariastrasse. Wagon silnikowy jest z 1975 roku, a doczepny z 1961.
30.04.2012.
E1+C4
#4776+1312 jako linia 30 w relacji Floridstdorf - Stammersdorf. Trasa
ta jest dość krótka, bo czas całego przejazdu to tylko 17 minut. Kursuje
wyłącznie w dni robocze. Brünner Straße pomiędzy przystankami
„Floridsdorfer Markt" i „Bahnsteggasse", czyli tuż za pętlą. Można
powiedzieć, że to tramwajowe przedłużenie linii metra U6, która kończy
się we Floridstdorfie. Korzystając z tramwajów w tym rejonie miasta
odniosłem wrażenie, że są one w znacznie gorszym stanie technicznym niż
tabor kursujący w rejonie centrum. Wagon silnikowy wyprodukowano w 1972
roku, a doczepę w 1974. 6.08.2012.
E1+C4
#4851+1351 na linii nr 1. Skład przejeżdża obok słynnej wiedeńskiej
opery. Na wysokości doczepy zejście do stacji metra, a jednocześnie do
przejścia podziemnego, w którym znajduje się dość niezwykły przybytek -
muzyczna toaleta. W trakcie korzystania z niej możemy np. wysłuchać „Nad
pięknym modrym Dunajem” Straussa. Wagon SGP E1 wyprodukowano w 1976
roku. Wtedy też powstała przyczepa Rotax C4. 2.05.2012.
E1+C3
#4546+1190 na linii nr 2 obok budynku austriackiego parlamentu
(Rathausplatz). Wagon silnikowy nie wygląda zbyt dobrze - odpryskująca
farba z dachu, pudło pomazane różnymi odcieniami czerwieni. Taki złomek,
który nie pasował do pięknego, zadbanego Wiednia. Na dachu reklama
zamontowana jak kilkadziesiąt lat temu. Taki sposób promocji jest w
stolicy Austrii nadal bardzo popularny. Flagi przy numerze linii z
okazji święta pracy. SGP E1 jest z 1975 roku, a doczepka to już ponad
półwieczny zabytek - 1960 rocznik. 30.04.2012.
Pokazany
na wcześniejszych zdjęciach skład E1+C3 #4546+1190 na linii 2. Tym
razem jedzie w drugą stronę. Okrążając parlament skręca z Ringu w
Rathausplatz. To kadr z poniższego filmu. 2.05.2013.
W Wiedniu
kręciliśmy (czyli ja i żona) także filmy tramwajowe. Poniżej pierwszy z
nich. Oprócz opisanych tramwajów na nagraniu zobaczycie składy E2+C5.
Sceny nocne z pięknym pałacem o nazwie Belweder w tle:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz