Wiedeń
słynie z przepięknej architektury. Niezwykłe budowle przyciągają
turystów z całego świata. Pałac Schönbrunn, Hofburg, Belweder i inne
ciekawe miejsca. Pomiędzy poszczególnymi atrakcjami są niekiedy dość
spore odległości, ale dzięki sprawnie działającej komunikacji miejskiej
nie jest to żadnym problemem. Do dyspozycji mamy tramwaje, metro,
autobusy i pociągi. Wszystko kursuje bardzo często (nawet co kilka
minut) i dociera praktycznie w każdą część tego liczącego ponad milion
siedemset tysięcy mieszkańców miasta. Każdym z tych środków transportu
zajmę się w Blogu Transportowym. Na początek tramwaje.
Historia
wiedeńskich tramwajów sięga roku 1865. Wówczas uruchomiono pierwszą
linię tramwaju konnego. W roku 1883 ruszyła pierwsza linia tramwaju
parowego. Taki rodzaj transportu bardziej jednak przypominał kolejkę
dojazdową, niż tradycyjny tramwaj: parowóz i doczepione do niego
wagoniki. Klasyczny, elektryczny tramwaj pojawił się w mieście rodu
Habsburgów w roku 1897. Dokładnie 28 stycznia. Pierwsza zelektryfikowana
trasa nadal jest czynna – obecnie kursują po niej tramwaje linii nr 5.
Warto jeszcze dodać, że pierwsze na świecie liniowe tramwaje elektryczne
ruszyły w trasę w 1891 roku (miejscowość Halle w Niemczech), czyli na
sześć lat przed początkiem elektryfikacji wiedeńskich linii.
Stopniowo
sieć rozwieszano w kolejnych miejscach, jednocześnie nadal eksploatując
pozostałe rodzaje tramwajów. Wersja elektryczna bez wątpienia wypadała
najlepiej, dlatego oczywiste było, że wyprze z miasta inne trakcje. I
tak 26 czerwca 1903 roku uroczyście zakończono eksploatację tramwajów
konnych. Parowe wytrwały znacznie dłużej, bo aż do 1922 roku.
Obsługiwały wówczas już tylko przedmieścia Wiednia.
Obecnie
komunikację tramwajową w Wiedniu obsługuje firma Wiener Linien (która
eksploatuje także autobusy i składy metra). W ruchu liniowym możemy
zobaczyć najnowsze, niskopodłogowe wagony ULF (Ultra Low Floor) w
krótszej wersji A (24,20 m długości) i dłuższej B (35,30 m długości)
oraz starsze, wysokopodłogowe, przegubowe wagony SGP E1 i SGP E2, które
kursują z doczepami serii C3, C4 i C5. Spotkać można także E1 i E2 solo.
Łącznie wiedeńskie tramwaje obsługują 29 linii (nr 0, 1, 2, 5, 6, 9,
10, 18, 25, 26, 30, 31, 33, 37, 38, 40, 41, 42, 43, 44, 46, 49, 52, 58,
60, 62, 67, 71 i D). Tabor niskopodłogowy kursuje na przemian z
wysokopodłogowym.
Tramwaje
ULF A i ULF B to pojazdy charakterystyczne dla Wiednia. Są
eksploatowane tylko w tym mieście (wyjątek to rumuńska Oradera, do
której trafiło 10 egzemplarzy ULF-ów A) i jest ich już ponad 200 sztuk.
Siemens wciąż dostarcza kolejne, jednak tylko w dłuższej wersji, czyli
typu B. Poniżej kilka zdjęć wiedeńskich ULF-ów.
ULF
A #59 obsługujący linię 46. Końcowy odcinek trasy przed pętlą
Dr.-Karl-Renner Ring, czyli Schmerlingplatz i Hansenstrasse, z której
skręci w Bellariastrasse. 30.04.2012.
ULF A #66 obsługujący linię 46. Końcowy odcinek trasy przed pętlą Dr.-Karl-Renner Ring. Schmerlingplatz.
ULF
A #32 (rocznik 2003) obsługujący linię 44. Pętla Schottentor. To dość
ciekawe miejsce, w którym swoje końcówki ma aż 7 linii. Dwie (43 i 44)
zawracają na widocznej górnej pętli, a pozostałe (37, 38, 40, 41 i 42)
pod ziemią (pojedynczy tor ułożony identycznie jak na górze, ale wjazd i
wyjazd w innym miejscu (z Währinger Strasse, a na górze z Universitätsstrasse). Ruch jest więc tam dość spory. Tramwaje wysadzają pasażerów, zabierają nowych i odjeżdżają - bez dłuższych postojów.
ULF A #7 (rocznik 1998) obsługujący linię 0. Ulica Radeckiego. 2.05.2012.
ULF
A #24 jako linia 44 wyjeżdża z Universitätsstrasse na pętlę
Schottentor. Motorniczy już zmienił wyświetlany kierunek na Dornbach. Na
zdjęciach widać także nieużywane liniowo tory, które umożliwiają wjazd
na Ring - słynny bulwar powstały w miejscu dawnych murów obronnych. W
tle Kościół Wotywny (Votivkirche). 1.05.2012.
ULF
A #19 (rocznik 2001) jako linia 62 na pętli Kärntner Ring, Oper. To
bardzo ciekawe miejsce, bo kończy tu trasę także kolej podmiejska z
miejscowości Baden. Obok ULF-a stoi wagon GT8 z Wiener Lokalbahnen,
który za chwilę wyruszy do Baden, korzystając z torowiska tramwajowego, a
później kolejowego. Więcej informacji na ten temat pojawi się w jednym z
kolejnych wiedeńskich wpisów. 2.05.2012.
ULF
B #685 (rocznik 2004) jako linia 2 w trakcie przejazdu obok budynku
parlamentu. Wagon wyjeżdża z Rathausplatz w Universitätsring. Przepiękne
miejsce, choć z tej perspektywy tego niestety nie widać. 30.04.2012.
ULF B #633 (rocznik 1999) na linii 71. Rennweg, 2.05.2013.
ULF
B #726 (rocznik 2011) na linii D. Wagon przejeżdża przez
Universitätsring. Po drugiej stronie ulicy niewidoczny na zdjęciu
budynek parlamentu. 30.04.2012.
ULF
B #702 (rocznik 2009) na linii 2. Wagon objeżdża budynek austriackiego
parlamentu, skręcając z Rathausplatz w Universitätsring. 2.05.2012.
ULF B #642 (rocznik 2000) na linii 71. Rennweg, czyli rejon wiedeńskiego Belwederu. 2.05.2012.
ULF
B #718 (rocznik 2010) na linii 49 w stronę pętli Hütteldorf. Wagon
przed chwilą rozpoczął kurs, teraz skręcił z Hansenstrasse w
Bellariastrasse. 30.04.2012.
Ciąg dalszy w kolejnych wpisach: część 2, część 3, część 4.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz