Dodatkowe informacje

wtorek, 17 stycznia 2012

Tedom skończył z autobusami


W poszukiwaniu ciekawych, nowych informacji od czasu do czasu przeglądam strony internetowe różnych producentów. I tak trafiłem też na www Tedoma. Na stronie głównej tego czeskiego producenta autobusów pojawiła się dość szokująca wiadomość. Dnia 10 stycznia 2012 roku firma zakończyła produkcję autobusów. Powód to bardzo niekorzystne wyniki ekonomiczne z trzech ostatnich lat. Tedom zapewnia swoich klientów, że przez okres co najmniej 10 lat zapewni serwis autobusów oraz dostępność części zamiennych.

Warto dodać, że Tedom zajmował się autobusami można powiedzieć dodatkowo. Firma ma strukturę holdingu, działającego dość prężnie w branży energetycznej. Jej historia sięga 1991 roku, a „przygoda” z autobusami rozpoczęła się dopiero w 2004 r., kiedy to od włoskiej firmy Mauri kupiono licencję na produkcję autobusów Kronos. W Polsce autobusy Tedom były dobrze znane osobom odwiedzającym targi TransExpo w Kielcach, na których wystawiano je regularnie, począwszy od 2006 roku. Początkowo promowano niskopodłogowy model Kronos 123G – na CNG, paliwo będące podstawowym źródłem energii w autobusach marki Tedom.


Tedom Kronos 123G na targach TransExpo 2006

Tedom Kronos 123G na targach TransExpo 2006
Tedom Kronos 123G na targach TransExpo 2006.


W 2007 roku powstał nowy model autobusu - Tedom C12G. Mogliśmy go oglądać na TransExpo już we wrześniu tego samego roku.


Tedom C12G na targach TransExpo 2007

Tedom C12G na targach TransExpo 2007
Tedom C12G na targach TransExpo 2007


Tedom stworzył także autobus przegubowy (oznaczony jako C18G). Był on jednak tylko w fazie testów i w dniu ogłoszenia decyzji o zaprzestaniu produkcji nie znajdował się w ofercie producenta. Były tam jedynie 12-metrowe miejskie modele C12G, C12D (czyli diesel) oraz lokalny gazowiec L12G.


Tedom L12G
 Tedom L12G.


Tedom C18G
Tedom C18G. Ten prototypowy egzemplarz został sprzedany w 2011 roku do czeskiego przewoźnika o nazwie Dopravní podnik města Ústí nad Labem, gdzie otrzymał numer taborowy 801.


W Polsce Tedomy nie zrobiły zawrotnej kariery. Choć testowane w wielu miastach, zostały kupione tylko przez jednego przewoźnika: MKS Mielec. Tam trafiły łącznie cztery egzemplarze. Dwa modelu Kronos 123G (otrzymały numery taborowe 207 i 206 – ex testowy, prezentowany powyżej, na zdjęciu z TransExpo 2006; oba z 2006 r., a kupione w 2008 r.) i dwa C12G (nr 209 i 210, rocznik 2010). Poniżej prezentowane już zdjęcie wozu nr 209:


Tedom C12G dla MKS Mielec na targach TransExpo 2010

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz