Solarisów najnowszej generacji systematycznie przybywa. Producent tych autobusów co jakiś czas publikuje komunikaty o nowych nabywcach. Przykładowo w połowie grudnia 2015 zamieszczono informację, że po Niemczech, Polsce, Austrii i Włoszech kolejnym państwem, do którego trafiły najnowsze Solarisy jest Norwegia. Dwa takie pojazdy kupiła firma Norgesbuss AS z Oslo.
„Z radością oczekiwaliśmy na moment, kiedy nowoczesne Urbino wyjadą na ulice Oslo. Pojazdy, które zaczęły obsługiwać stołeczne linie, są pierwszymi Solarisami nowej generacji na skandynawskim rynku. Nowe Urbino 12 powiększą tym samym już dużą liczbę autobusów marki Solaris w naszym mieście”, powiedział Atle Rønning, dyrektor naczelny Norgesbuss AS.
Nowe Solarisy Urbino 12, o których mowa napędzane są przez silnik DAF/Paccar MX 11 o mocy 240 kW, sprzężony ze skrzynią biegów Voith Diwa 6. Są w pełni klimatyzowane, a oświetlane przy zastosowaniu technologii LED (wnętrze oraz zewnętrzne światła dzienne). Mają po 30 (+2) miejsc siedzących.
Marka Solaris jest obecna w stolicy Norwegii od 2006 roku. Od tego czasu do Oslo dostarczono łącznie 62 egzemplarze wcześniejszych wersji tego pojazdu. W 2014 roku Norgesbus AS zamówił 46 autobusów Solaris Urbino 12 wyposażonych w silniki Euro-6. Zgodnie z umową Solaris utworzył także punkt serwisowy, zlokalizowany w północnej części Oslo.
Solaris Urbino 12 #8089 dla Norgesbus AS.
Nowy Solaris Urbino 12 dla SUN Novara. To jednocześnie 500. Solaris we Włoszech. Autobus dostarczono w październiku 2015. Fot. Mario Finotti.
Również w Polsce stopniowo przybywa najnowszych Solarisów. Producent zdobywa kolejne zamówienia i tak np. 14 egzemplarzy nowego Urbino 12 w pierwszej połowie 2016 roku trafi na ulice Jastrzębia-Zdroju. Ich właścicielem zostanie firma Warbus, która tymi pojazdami będzie obsługiwać linie tamtejszego Międzygminnego Związku Komunikacyjnego.
Aż 60 egzemplarzy nowych Urbino 12 w 2016 roku powinno pojawić się w Krakowie. Tamtejsze MPK ostatniego dnia grudnia 2015 poinformowało, że to Solaris wygrał ogłoszony jesienią duży przetarg. Miejski przewoźnik kupuje także inne pojazdy, zatem bez wątpienia w stolicy Małopolski kończy się eksploatacja Jelczy M121MB.
Dostawy nowych Solarisów Urbino 12 do Krakowa będą wiązały się z wycofywaniem kolejnych egzemplarzy Jelczy M121MB, najprawdopodobniej wszystkich. Tu autobus #DJ658, rocznik 1999. Pojazd obsługując linię 139 w stronę Bronowic Małych przejeżdża przez rondo Hipokratesa. 3.07.2010.
Pod koniec grudnia 2015 Solaris poinformował o dużych zamówieniach do Izraela. Trafi tam łącznie 110 pojazdów. Pierwszy z trzech kontraktów dotyczy dostawy 60 egzemplarzy Solarisów Urbino 12 dla przewoźnika DAN z Tel Awiwu. To jeden z największych operatorów autobusowych w Izraelu. Drugi kontrakt to 30 sztuk Urbino 12 dla firmy Egged. Pojazdy będą obsługiwać głównie linie miejskie w Tel Awiwie, chociaż całkiem możliwe jest, że część z nich będzie można zobaczyć również na ulicach Jerozolimy. Ostatnie, trzecie zamówienie złożyła firma Afifi Group z Nazaretu. Obejmuje ono 20 autobusów, w tym 10 międzymiastowych InterUrbino oraz 10 miejskich Urbino 12. Wszystkie 110 autobusów będzie dostarczonych odbiorcom w okresie od marca do maja 2016.
Warto jeszcze dodać, że już teraz po Izraelu jeździ około 200 Solarisów (modele Urbino i InterUrbino), które dostarczane były od 2012 roku. Ich producent nie informował zbyt intensywnie o tamtych dostawach, dlatego jakiś czas temu byłem bardzo zdziwiony, gdy mijałem się z kolumną Urbino 12 z hebrajskimi napisami na wyświetlaczach. Niestety nim wyjąłem aparat, autobusy przejechały. Było to na ul. Igołomskiej w Krakowie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz