Już
od ponad roku po Krakowie kursują liniowo Bombardiery Flexity Classic
NGT8. Debiutowały 6 października 2012 na linii nr 14, o czym pisałem tutaj.
Wówczas były to jedne z pierwszych egzemplarzy. Od kilku miesięcy MPK
eksploatuje już wszystkie, 24 wagony tego typu. Nie zobaczymy ich już
jednak na linii 14, z której przeniosły się np. na trasę nr 50. Nie to
jednak jest tematem tego wpisu.
Okres
1 listopada to wzmożony ruch wokół cmentarzy, a w związku z tym
dodatkowe zadania dla firm obsługujących komunikację miejską. W Krakowie
standardowo uruchamia się dodatkowe linie autobusowe i tramwajowe. Te
drugie mają za zadanie dowozić pasażerów do dwóch cmentarzy –
rakowickiego i grębałowskiego. Od dawna podstawowym taborem do obsługi
tras cmentarnych są składy złożone z trzech wagonów 105Na. Tak
przynajmniej było przez ostatnie lata. „Stopiątki” są jednak sukcesywnie
wycofywane, a w związku z tym w okresie 1 listopada na linie 8x (81, 82
... tak w Krakowie oznacza się tramwajowe linie cmentarne) zaczęto
wysyłać inny tabor: ex wiedeńskie E1+C3. W roku 2013 nastąpił precedens i
„luksusalizacja” tras dodatkowych. Po raz pierwszy na linie cmentarne
skierowano najnowsze Bombardiery. NGT8 pojawiły się na trasach nr 81 (Cmentarz Rakowicki – Westerplatte – Starowiślna – Dietla – Czerwone Maki), 82 (Cmentarz Rakowicki – Basztowa – Bronowice Małe) i 84 (Cmentarz Rakowicki – Westerplatte – Stradomska – Krakowska – Kurdwanów).
Poniżej kilka zdjęć dokumentujących NGT8 na liniach 8x oraz inne
wagony, czyli głównie składy 105Na. Wszystkie fotografie zostały
wykonane na ulicy Rakowickiej w dniu 2 listopada 2013 (rejon pętli
Cmentarz Rakowicki).
Na ulicy Rakowickiej nakręciłem także poniższy film:
Trójskład
Konstal 105Na #932+939+940 jako linia 83. Kiedyś takie tramwaje były
standardową obsługą krakowskich linii cmentarnych. Teraz jest ich coraz
mniej, a ostateczna likwidacja tego typu wagonów zacznie się w roku 2015
- jeżeli zostaną pozyskane unijne fundusze na zakup nowych tramwajów.
Zgodnie z rozstrzygniętym w grudniu 2013 przetargiem, 36 długich (prawie
43 metry każdy) wagonów (mających zastąpić składy 105Na) ma dostarczyć
bydgoska PESA.
Bombardier Flexity Classic NGT8 #2072 jako
linia 82. Przystanek początkowy pętli Cmentarz Rakowicki. Niska podłoga
na trasach dodatkowych była miłą niespodzianką dla osób starszych. Na
zdjęciu dwójce z nich wsiąść pomaga pracownik MPK.
Zaprezentowany
powyżej trójskład #932+939+940. Wówczas jechał w stronę pętli Cmentarz
Rakowicki, teraz stoi podstawiony na przystanku początkowym relacji
powrotnej. Linii 83 do Nowego Bieżanowa nie obsługiwały Bombardiery.
NGT8
#2071 jako linia 81 dojeżdża do pętli. Nad płynnym ruchem tramwajów
czuwają pracownicy nadzoru ruchu - w pomarańczowych kamizelkach, które
widać dość licznie na drugim zdjęciu.
Cmentarz
Rakowicki obsługiwały także starsze, krótsze Bombardiery NGT6 - jako
linia nr 2. W tym wypadku nie była to jednak żadna nowość.
NGT8 o najniższym numerze 2051 jako linia 82 z Bronowic Małych. W tle pokazany powyżej NGT6-2 #2030 na linii nr 2.
Trójwagonowy
skład 3x105Na #493+494+495 na linii 85 do Wzgórz Krzesławickich. Warto
zwrócić uwagę na kremowo-niebieskie malowanie wagonów. Kiedyś tak
wyglądał cały krakowski tabor, a obecnie w starych barwach jest tylko
kilka wagonów. Pozostałe 105Na są biało-niebieskie.
Bombardiery
Flexity Classic NGT8 #2071 i #2051. Dzięki wyznaczeniu oddzielnych
stanowisk dla poszczególnych linii, możliwe było jednoczesne wsiadanie
do różnych wagonów, co znacznie przyspieszało obsługę tego zatłoczonego
przystanku.
Bombardier
Flexity Classic NGT8 #2051 odjeżdża do Bronowic Małych. Początkowe
przystanki Cmentarz Rakowicki są usytuowane na ul. Rakowickiej tylko w
okresie 1 listopada. Całoroczny przystanek jest umieszczony przy
niewidocznej na zdjęciu małej pętli, z której korzysta tylko jedna linia
- nr 2.
Bombardier #2062 jako linia 84 z Kurdwanowa dojeżdża do pętli.
Trójskład
Konstal 105Na #433+434+435 (ex #847+848+851). Ulica Rakowicka za
skrzyżowaniem z Lubomirskiego. Krakowskie linie cmentarne dodatkowo
wyróżnia odmienne oznakowanie - na niebieskim tle. To jednak cecha tylko
starego taboru. Pojazdy z elektronicznymi tablicami nie miały takiego
wyróżnika.
Spotkanie starego z nowym, czyli pokazany powyżej Konstal 105Na #802+794+795 oraz Bombardier NGT8 #2067.
Konstal 105Na #802+794+795 na linii 83, za nim NGT8 #2062 na 84, a w tle EU8N na linii 2 i 3x105Na na 85.
Dwa
trójwagonowe składy Konstal 105Na na linii 83. W stronę pobliskiej
pętli Cmentarz Rakowicki jedzie #839+840+844, a w kierunku Nowego
Bieżanowa zmierza #802+794+795.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz