Dodatkowe informacje

środa, 1 października 2014

Mobilis po nowemu w Krakowie


W piątek 1 sierpnia 2014 firma Mobilis rozpoczęła realizację nowego, 10-letniego kontraktu na obsługę wybranych linii komunikacji miejskiej w Krakowie. Tu link do wcześniejszego tekstu na temat tego przetargu. Przypomnę, że zgodnie z ustaleniami, Mobilis powinien obsługiwać linie nr: 102, 120, 138, 142, 152, 159, 168, 178, 182, 352, 482 i 502. Ostatecznie wprowadzono jednak drobne zmiany. MPK Kraków pozostało na liniach 168, 182 i 482, natomiast oddało trasy nr 109 (Cracovia Stadion – Bielany), 153 (Osiedle Piastów – Lesisko) i 193 (Czyżyny Dworzec – Wieczysta).

Nowy kontrakt to nowe autobusy w nowych barwach, zgodnych z Księgą Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie (więcej na ten temat pod tym linkiem). Łącznie przedstawiciele dwóch marek i trzech modeli. AMZ CS10LF, AMZ CS12LF i Mercedes Conecto G. W sumie aż 67 nowych autobusów. Najliczniejsza grupa to przegubowce (38 egzemplarzy), na drugim miejscu klasyfikują się 12-metrowe AMZ-ty (24 sztuki), a na końcu najmniejsze pojazdy, czyli CS10LF, tylko 5 egzemplarzy.

AMZ CS12LF, Mobilis
  
AMZ CS12LF #MZ018 jako linia 138. Przystanek początkowy na pętli Kombinat. 1.09.2014.


Mercedes Conecto G , Mobilis

Mercedes Conecto G #MC302 jako linia 152 w stronę Olszanicy. Aleja Focha, 2.08.2014. 


AMZ CS12LF, Mobilis

AMZ CS12LF #MZ009 skręca z al. Bora-Komorowskiego w ul. Wiślicką. To po trasie linii 159, ale autobus nie obsługiwał jej. Najprawdopodobniej był to jakiś przejazd zamknięty. 27.08.2014. 


Mercedes Conecto G , Mobilis

Mercedes Conecto G #MC323 jako linia 502 objeżdża plac Centralny. To przejazd bez pasażerów pomiędzy przystankiem końcowym i początkowym pętli Plac Centralny. Obecnie ten odcinek jest nieprzejezdny - trwa remont kapitalny. 1.08.2014, czyli pierwszy dzień obsługi nowych linii przez Mobilisa. 


AMZ CS12LF, Mobilis

AMZ CS12LF #MZ008 na pętli Czyżyny Dworzec. Na wyświetlaczu niepoprawny kierunek, bo autobus jest już podstawiony jako kurs do końcówki Osiedle Na Stoku. 31.08.2014.


Mercedes Conecto G , Mobilis

Na pętli Cracovia Stadion stoi Mercedes Conecto G #MC317. Linia 502 do Placu Centralnego im. R. Reagana - tak brzmi pełna nazwa tej końcówki. Jej długość jest sporym utrudnieniem, bo np. nie mieści się w całości na wyświetlaczach i znacznie wydłuża głosowe zapowiedzi tego przystanku. To „udogodnienie” stosowane jest dopiero od jakiegoś czasu. Wcześniej było prościej - tylko Plac Centralny. Zdjęcie wykonałem drugiego dnia realizacji nowego kontraktu, czyli 2.08.2014. Panował wtedy wielki upał, a wydajna klimatyzacja nowego Conecto dawała upragniony chłód.


AMZ CS12LF, Mobilis

AMZ CS12LF, Mobilis

 Na pętli Bielany na powrotny kurs linii 109 oczekuje AMZ CS12LF #MZ017. Końcówka o dość lotniczym charakterze - obok stoi wojskowy samolot. 3.08.2014.


Mercedes Conecto G - wnętrze, Mobilis

Wnętrze Mercedesa Conecto G #MC320. Linia 152. Postój na przystanku początkowym pętli Aleja Przyjaźni. Jeszcze dzień wcześniej linię tę obsługiwały wyłącznie żółte Solarisy Urbino 18. 1.08.2014.

Mercedes Conecto G - wnętrze, Mobilis

 Taką tapicerkę siedzeń ma najnowszy krakowski tabor Mobilisa. Tu Conecto G #MC320. 1.08.2014.


AMZ CS12LF, Mobilis

  W bocznej części pętli Czyżyny Dworzec na kolejny kurs jako linia 142 czeka AMZ CS12LF #MZ021. 9.09.2014.


Solaris Urbinetto 10 i AMZ CS12LF, Mobilis

Warto jeszcze przypomnieć, że po Krakowie nadal jeździ stary tabor Mobilisa. Wprawdzie realizujące poprzedni kontrakt żółte Solarisy, Irisbusy i MAZ-y już zniknęły z ulic miasta, ale nadal pozostały na nich sprowadzone z Warszawy Solarisy Urbinetto 10. Pierwotnie kursujące na czasowej linii 704 do Ronda Mogilskiego, teraz obsługujące dwie inne linie zastępcze: 714 i 774. Na zdjęciu autobusy o numerach A309 i A319 jako linia 714 (Czyżyny Dworzec - Ofiar Dąbia), a za nimi AMZ CS12LF #MZ021 na 142. Pętla Czyżyny Dworzec, 9.09.2014.

 

Wszystkie autobusy Mobilisa zostały wyposażone w nowy rodzaj automatów biletowych. Są one mniejsze, niż te stosowane wcześniej. Jest to związane z rezygnacją z operacji gotówkowych. W tych urządzeniach zapłacimy tylko kartą.

Automat biletow Mera-System Grodzisk Mazowiecki, Mobilis Kraków

Takie automaty biletowe zamontowano w nowych autobusach Mobilisa. Producent to firma Mera-Systemy z Grodziska Mazowieckiego. Brak możliwości płacenia gotówką początkowo był sporym zaskoczeniem dla wielu pasażerów.



Nowy tabor został wyposażony w system dynamicznej informacji pasażerskiej wyprodukowany przez Zakład Elektroniczny SiMS z Bydgoszczy. Jego elementy to między innymi kasowniki, tablice kierunkowe i umieszczone pod sufitem monitory oraz urządzenia związane z zapowiedziami głosowymi. Zauważalną dla przeciętnego pasażera nowością jest wyświetlanie szacunkowego czasu przejazdu do wszystkich kolejnych przystanków. Tej opcji nie było wcześniej w krakowskich pojazdach.


Kasownik, system dynamicznej informacji pasażerskiej, Zakład Elektroniczny SiMS Bydgoszcz

Kasowniki firmy SiMS dodatkowo pokazują także wszystkie przystanki na trasie oraz czas, w którym autobus do nich dojedzie. Wystarczy nacisnąć przycisk Info.
 
Tablica kierunkowa, system dynamicznej informacji pasażerskiej, Zakład Elektroniczny SiMS Bydgoszcz
  
Wewnętrzna tablica kierunkowa na bieżąco podaje położenie autobusu oraz czas pozostały na dotarcie do poszczególnych przystanków. Rozwiązanie szczególnie przydatne osobom, które nie znają miasta.


Mercedes Conecto G , wnętrze Mobilis

Mercedes Conecto G , wnętrze Mobilis

Przykładowe rozmieszczenie monitorów, kasowników i automatu biletowego we wnętrzu Mercedesa Conecto G.



Film przedstawiający najnowszy tabor Mobilisa w Krakowie zamieściłem już wcześniej. Tu link.


Blog Transportowy na Google +

Blog Transportowy na Facebooku

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz