W poniedziałek 29 listopada w Warszawie został zaprezentowany miejski autobus MAN Lion’s City Hybrid. Więcej o tym ciekawym pojeździe w poniższej informacji prasowej.
MAN prezentuje nowy autobus miejski z napędem hybrydowym– innowacyjne, ekologiczne i ekonomiczne rozwiązanie w transporcie miejskim:
- do 30 procent mniejsze zużycie oleju napędowego i niższa emisja dwutlenku węgla
- cicha praca silnika i brak spalin podczas postoju i ruszania autobusu
- znacznie większa efektywność w porównaniu z najnowocześniejszymi autobusami miejskimi z tradycyjnymi silnikami Diesla przy tej samej niezawodności i bezpieczeństwie.
Efektem wieloletnich prac badawczo-rozwojowych oraz intensywnych testów laboratoryjnych i testów na drogach jest wprowadzenie przez firmę MAN na ulice miast nowego, wykorzystującego innowacyjne rozwiązania techniczne autobusu miejskiego Lion’s City Hybrid.
Ruch miejski stwarza idealne warunki do zastosowania autobusów wyposażonych seryjnie w napęd hybrydowy. Eksploatacja w mieście pojedynczych autobusów o masie do 18 ton charakteryzuje się niską prędkością średnią, bardzo częstym przyspieszaniem do prędkości 30-50 km/h i ponownym hamowaniem. W tradycyjnych autobusach energia kinetyczna uwalniana podczas hamowania zostaje po przekształceniu w energię cieplną bezpowrotnie utracona. Nowoczesny autobus niskopodłogowy wyposażony w szeregowy, hybrydowy układ napędowy magazynuje uwalnianą energię kinetyczną i wykorzystuje ją do napędzania pojazdu. Automatyczny system start-stop zastosowany w autobusach Lion’s City Hybrid pozwala dodatkowo na ograniczenie zużycia paliwa i emisji spalin. Około 25 do 40 procent okresu eksploatacji autobusów miejskich przypada na postoje na przystankach lub na światłach.
Autobus miejski MAN Lion’s City Hybrid napędzany jest przez dwa elektryczne silniki jezdne – każdy o mocy 75 kW – sprzężone przy pomocy przełożenia sumarycznego. Oba silniki elektryczne osiągają łącznie maksymalny moment obrotowy wynoszący 3000 Nm.
Dlatego autobus miejski MAN Lion’s City Hybrid nie musi mieć tradycyjnej przekładni wielostopniowej. Zaletą takiego rozwiązania jest przyspieszenie pojazdu do pożądanej prędkości od razu z pełną mocą, bez przerywania siły ciągu, co stwarza dodatkowy komfort dla pasażerów i ułatwia pracę kierowcy.
Oba silniki jezdne pracują podczas hamowania jako generatory i przekształcają energię uwalnianą w tym procesie w energię elektryczną. Energia elektryczna gromadzona jest w tak zwanym akumulatorze trakcyjnym składającym się z sześciu modułów Ultracap, zainstalowanych na dachu autobusu Lion’s City Hybrid pod specjalnie przygotowaną obudową o futurystycznym kształcie oraz optymalnych parametrach aerodynamicznych. Moduły Ultracaps, zwane też kondensatorami dużej mocy, mają wiele istotnych zalet w porównaniu z dostępnymi dzisiaj systemami akumulatorowymi: przede wszystkim wysoka gęstość mocy, wyjątkowo szybkie podjęcie mocy, wysoka stabilność cyklów, stała niezawodność i duży stopień sprawności. W odróżnieniu do tradycyjnych baterii, w modułach Ultracap podczas procesu ładowania i rozładowywania nie zachodzą przemiany chemiczne – polega ono wyłącznie na przesunięciu ładunku elektrycznego. Ponadto brak jest elementów ruchomych, a niewielkie wymagania w zakresie konserwacji zapewniają dużą ekonomiczność. Efekt „menory” lub spadek mocy spowodowany starzeniem akumulatora, są w modułach Ultracap znacznie mniejsze niż w przypadku tradycyjnych akumulatorów litowo-jonowych lub niklowo-metalicznych. Akumulatory Ultracap są ponadto znacznie trwalsze niż dotychczas znane systemy akumulatorów. Operator autobusu miejskiego MAN Lion’s City Hybrid w normalnym okresie użytkowania pojazdu (ponad dziesięć lat) nie będzie musiał myśleć o czasochłonnej i drogiej wymianie jednostki akumulatorowej – jest to ogromna zaleta hybrydowego systemu firmy MAN w porównaniu z autobusami hybrydowymi, w których funkcję akumulatora trakcyjnego pełnią tradycyjne akumulatory. Poza tym sprawność klasycznych akumulatorów w niskich temperaturach jest znacznie niższa od sprawności modułów Ultracap.
Wykorzystując energię zgromadzoną w modułach Ultracap, autobus miejski MAN Lion’s Coity Hybrid może przyspieszać i – w zależności od specyfiki zastosowania – przejechać odcinek o długości do 200 metrów, nie generując hałasu ani spalin. W przypadku całkowitego opróżnienia akumulatora włącza się automatycznie zainstalowany z tyłu autobusu ekologiczny silnik Diesla MAN, który przy pomocy generatora produkuje energię elektryczną potrzebną dla silników elektrycznych. W autobusach Lion’s City Hybrid jako generator zainstalowany jest niewielkich rozmiarów sześciocylindrowy silnik Diesla MAN o pojemności skokowej 6,9 litrów i mocy 184 kW (250 KM). Ten oszczędny silnik, wyposażony w nowoczesny system wtrysku paliwa Common Rail, spełnia dobrowolną dotychczas normę spalinową EEV oraz posiada specjalny regulowany filtr cząsteczek CRT-Tec®, który wychwytuje nawet do 99 procent cząsteczek sadzy zawartych w spalinach. Silnik Diesla pracuje głównie w zakresie zredukowanej dynamiki w optymalnym dla niego przedziale obrotów.
Za sprawną, efektywną i niezawodną koordynację silnika elektrycznego i silnika Diesla, generatora i akumulatora energii oraz agregatów dodatkowych odpowiada inteligentny system zarządzania energią. Jest to system opracowany samodzielnie przez inżynierów firmy MAN, który w okresie testów i prób poddawany był ciągłym udoskonaleniom. Steruje on pracą silnika Diesla i automatycznym układem start-stop, kontroluje stan naładowania modułów Ultracap oraz reguluje napęd agregatów dodatkowych – pompy wspomagającej kierowania i klimatyzacji. Dzięki inteligentnemu systemowi sterowania układ hybrydowy nie musi być odpowiednio regulowany i przystosowywany do specyfiki konkretnych tras przejazdu, czy profili jazdy, zawsze gwarantując pełne wykorzystanie wszystkich możliwości zapewniających jak najlepszą efektywność układu hybrydowego.
Autobus miejski MAN Lion’s City Hybrid zapewnia także pasażerom pełen komfort i bezpieczeństwo typowe dla niskopodłogowych autobusów MAN z napędem konwencjonalnym. Mimo konieczności zainstalowania dodatkowych podzespołów technicznych, autobus Lion’s City Hybrid zapewnia identyczną liczbę miejsc stojących. Autobus Lion’s City Hybrid jest wyposażony w elektryczną klimatyzację, która także podczas postoju autobusu i przy wyłączonym silniku Diesla zapewnia pasażerom odpowiednią temperaturę wnętrza.
Inteligentny system zarządzania energią informuje na bieżąco kierowcę o aktualnym stanie naładowania i gotowości systemu do pracy. Opracowane przez firmę MAN stanowisko pracy kierowców oraz deska rozdzielcza VDV – dostępna w wyposażeniu seryjnym autobusu w terminie późniejszym – będą na centralnym wyświetlaczu pokazywać wszystkie dane niezbędne do efektywnej, oszczędnej i zapewniającej poszanowanie energii jazdy. Dostępny jest, między innymi, wskaźnik stanu naładowania akumulatora, wskaźnik aktualnego stanu odzysku uwalnianej podczas hamowania energii kinetycznej oraz wskaźnik generalnej diagnozy. Jedyną różnicę w zakresie wyposażenia w porównaniu z konwencjonalnym autobusem miejskim z silnikiem Diesla stanowi wyłącznik bezpieczeństwa wymagany zgodnie z dyrektywą autobusową 2001/85/WE. Firma MAN oferuje kierowcom autobusów miejskich MAN Lion’s City Hybrid specjalne instruktaże i szkolenia, które pozwolą im efektywnie eksploatować te pojazdy w pełni wykorzystując ich możliwości.
Dane techniczne:
Układ hybrydowy | Szeregowy układ hybrydowy wyposażony w opracowany przez firmę MAN inteligentny system zarządzania energią oraz w funkcję start-stop |
Długość | 11.980 mm |
Szerokość | 2.500 mm |
Wysokość | 3.300 mm |
Rozstaw osi | 5.875 mm |
Silnik Diesla | MAN D0836 LOH CR MAN PURE DIESEL® EEV |
Moc | 184/250 kW/KM przy 2300 obrotach/min |
Pojemność silnika | 6.871 cm3 |
Maksymalny moment obrotowy | 1050 Nm w przedziale 1200 – 1750 obrotów/min |
Silniki jezdne | 2 x asynchroniczne silniki elektryczne, każdy o mocy znamionowej 75 kW |
Trakcyjny akumulator energii | Wysokiej mocy kondensatory „Ultracap”, sześć chłodzonych powietrzem modułów zamontowanych na dachu pojazdu |
Ciężar własny pojazdu | 12640 kg |
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu | 18000 kg |
Miejsca siedzące/miejsca stojące | 28 / 49 |
Ogumienie | Podwójne ogumienie 275/70 22,5” |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz