We wcześniejszym wpisie na temat targów SilesiaKOMUNIKACJA 2016 prezentowałem autobusy PKM Tychy i MPK Częstochowa (link). Ten materiał poświęcę pojazdom marki MAN i Scania. Ta ostatnia była reprezentowana tylko jednym egzemplarzem.
Bardzo charakterystyczny autobus, wyjątkowo bliski kibicom klubu sportowego GKS Tychy, stał tuż przy wejściu do hali targowej. To MAN Lion`s Coach z 2015 roku. Eksploatowany przez PKM Tychy, gdzie otrzymał numer taborowy 501. Pojazd jest przeznaczony do przewozu zawodników GKS Tychy.
Tym autobusem podróżują zawodnicy GKS Tychy. MAN Lion`s Coach.
Wilk - maskotka klubu GKS Tychy, która przechadzała się pośród tyskich autobusów. W tle MAN Lion's City G CNG.
Równolegle do „turystyka z GKS-u” ustawiono najnowsze „dziecko” MAN-a, czyli międzymiastowy model Lion`s Intercity. Rocznik 2016. Egzemplarz demonstracyjny, który był w marcu prezentowany na Targach Publicznego Transportu Zbiorowego – Warsaw Bus 2016 w Nadarzynie. Odwiedzającym sosnowiecką imprezę przypominał o tym wyświetlacz autobusu, który na przemian z innymi napisami podawał nazwę konkurencyjnego dla targów SilesiaKOMUNIKACJA wydarzenia. Roztargnienie wystawcy, czy celowe działanie? Odbiegając jednak od tej „mini prowokacji” warto dodać kilka słów na temat stoiska, przy którym w Nadarzynie ustawiono prezentowany autobus. Stał on wówczas obok ekspozycji firmy GSP Polska, a dokładniej przy pojazdach kultowej marki Sanos. Niestety w Sosnowcu ich zabrakło. Szkoda, bo oferta tego ex jugosłowiańskiego producenta jest bardzo ciekawa. Już niedługo zamieszczę wpis jej poświęcony.
Pozostając w temacie modelu Lion`s Intercity, jego producent podaje, że to pierwszy pojazd tej klasy, który spełnia obowiązkową od 2017 roku normę bezpieczeństwa ECE R66.02. Reguluje ona stabilność konstrukcyjną autobusów i wymogi w zakresie badania metodą przewracania pojazdu. W przypadku przewrócenia się użebrowanie musi mieć zdolność absorbowania znacznie większej energii, co ma zapobiec naruszeniu przestrzeni chronionej, w której przebywają pasażerowie. Dlatego MAN opracował zupełnie nową konstrukcję ze stali o dużej wytrzymałości, którą wzmocniono licznymi wręgami. Zapewniają one wymaganą stabilność konstrukcji i są gwarantem optymalnej zdolności absorbowania energii uderzeniowej w przypadku przewrócenia się autobusu Lion’s Intercity.
Odwiedzający targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016 mogli także zobaczyć starszego MAN-a, z 2010 roku. To przedstawiciel modelu Lion`s Coach L. Co ciekawe, był on prezentowany na stoisku Scanii. Oferta dotyczyła pojazdów używanych, w przypadku których Scania sprzedaje także inne marki (np. Volvo, Jonckheere), stąd obecność tam tego pojazdu.
W sumie trudno mówić o stoisku Scanii. Tworzyły je dwa ustawione obok siebie autobusy i roll-upy, dzięki którym było wiadomo, kto wystawia te pojazdy. Nic więcej. Maksymalna prostota i redukcja kosztów.
Obok pokazanego powyżej MAN-a stała Scania OmniLink. Niskowejściowy autobus miejski z roku 2007. Kursujący przez prawie 10 lat po Sztokholmie, pierwotnie eksploatowany przez firmę Busslink, a później Keolis (ten francuski przewoźnik przejął Busslink). Jego numer taborowy to 4760, choć z przodu pojazdu widnieje oznaczenie wozu 4756 (najprawdopodobniej podmieniono uszkodzoną część zawierającą numer).
Warto jeszcze zwrócić uwagę na fakt, że używane Scanie OmniLink ze Sztokholmu już jeżdżą po Polsce. W 2016 roku sześć egzemplarzy zasiliło tabor MPK Tarnów. To jednak starsze pojazdy niż ten zaprezentowany w Sosnowcu – z 2004 roku. Fabrycznie nowe OmniLinki w 2005 roku kupiło MPK Olsztyn. Nowe przedstawicielki tego modelu trafiały także do MZK Słupsk, pierwotnie zasilane etanolem.
Wprost ze Sztokholmu. Scania OmniLink #4760.
Wnętrze niskowejściowej Scanii oraz stanowisko pracy kierowcy.
Scania OmniLink i MAN Lion's Coach L, czyli ekspozycja firmy Scania Polska.
W następnej części relacji z sosnowieckich targów zaprezentuję autobusy marki SOR oraz Mercedesy Sprintery, zabudowy z firmy Mercus. Link do tego materiału.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz