Rok
2014 obfituje w różne jubileusze z cyfrą 5 w tle. Dla mnie
najważniejszym z nich było pięciolecie Bloga Transportowego. Krakowskie
lotnisko świętowało 50-lecie, a aż dwie piątki „stuknęły” znanemu
producentowi ciężarówek. Już od 55 lat powstają potężne KrAZ-y.
Prywatnie jedne z moich ulubionych pojazdów.
Dnia
30 listopada 1959 roku w miejscowości Krzemieńczuk na terenie ZSRR
(obecnie Ukraina) powstał pierwszy KrAZ 214 Dniepr. Przeznaczona dla
wojska ciężka ciężarówka z napędem 6x6. Dokładnie był to YAZ 214 (ЯАЗ
214), którego produkcję przeniesiono z rosyjskiego Jarosławia
(Jarosławski Awtomobilny Zawod, skrót YAZ, choć używano także nazwy
YaAZ) na teren ukraińskiej republiki. Nazwa Dniepr za modelem miała
podkreślać, gdzie te pojazdy powstają. Do końca roku 1959 wyprodukowano
25 egzemplarzy z zabudową skrzyniową.
Pierwszy
KrAZ 214, a za nim kolejne egzemplarze. Parada upamiętniająca
rozpoczęcie produkcji ciężarówek na terenie Ukraińskiej Socjalistycznej
Republiki Radzieckiej. Jesień 1959, najprawdopodobniej początek grudnia.
Ewentualnie 30 listopada - prosto z taśmy montażowej.
Od
YAZ-a markę KrAZ odróżniały tylko dwa drobne elementy. Ukraińska
ciężarówka nie miała na masce charakterystycznej figurki niedźwiedzia,
symbolu Jarosławia. Zastąpiono ją uchwytem w barwach ówczesnej flagi
ukraińskiej (USRR). Zmieniły się także logotypy. YAZ (ЯАЗ) został
zastąpiony KrAZ-em (КрАЗ).
KrAZ
214 Dniepr był napędzany sześciocylindrowym silnikiem YaAZ-206B o mocy
205 KM. Skrzynia biegów pięciobiegowa. Ładowność 7 ton. Prędkość
maksymalna 55 km/h, a zużycie paliwa 55 – 60 litrów na 100 kilometrów. W
roku 1963 do produkcji wprowadzono zmodernizowaną wersję pojazdu,
oznaczając ją jako KrAZ 214B. Ciężarówki serii 214 były na wyposażeniu
armii ZSRR i państw Układu Warszawskiego. Trafiły także do Egiptu,
Syrii, Pakistanu, Kuby, Indii i Wietnamu. Ich podstawowym zadaniem było
przewożenie ładunków wojskowych (także transport żołnierzy). Z innych
zastosowań tych terenowych pojazdów należy wymienić holowanie systemów
artyleryjskich, czy wożenie mostów pontonowych. Wykonywano także na nich
różne specjalistyczne zabudowy, jak np. stacja radarowa, wyrzutnia
rakiet. Jak podaje producent, KrAZ 214 był produkowany przez 10 lat
(1959 – 1969), w trakcie których powstało łącznie 32870 egzemplarzy. Z
tego 2867 trafiło na eksport.
KrAZ 214 Dniepr.
W roku 1967 do produkcji wszedł następca modelu 214, czyli KrAZ 255B. Pisałem o nim tutaj. Producent
określa go mianem kultowego. Tytuł ten oczywiście należy się także
modelowi 214, choć był produkowany znacznie krócej, bo tylko 10 lat
(plus trzy lata jako YAZ 214). W latach 1967 – 1969 modele 214B i 255B
były wytwarzane równolegle. Takie informacje znajdziemy na stronie
internetowej producenta. Inne źródła podają zakończenie produkcji modelu
214 już w roku 1967, przypuszczalnie traktując rozpoczęcie produkcji
255B jako definitywny koniec 214B. Mimo wszystko były to jednak różne
pojazdy (biorąc chociażby pod uwagę ładowność: 214B mógł wieźć 7 ton, a
255B już o pół tony więcej), więc dlaczego wykluczać jednoczesne
wytwarzanie obu tych modeli. Zdecydowanie wierzę w informację podaną
przez producenta, nawet jeżeli jej źródła sięgają czasów wielkiej
propagandy sukcesu. KrAZ 214 bez wątpienia takim sukcesem był.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz