Wracam do sprawy tramwajów „Krakowiak” kursujących po stolicy Małopolski. Wcześniejszy wpis na ten temat dostępny pod tym linkiem. Niskopodłogowych wagonów z Bydgoszczy stopniowo przybywa i w chwili pisania niniejszego tekstu było ich 28 (na 36 zamówionych). Dzięki temu stały się już codziennością na linii nr 4 łączącej Wzgórza Krzesławickie z Bronowicami Małymi. Również w dni robocze trasa ta jest w całości obsługiwana przez produkty firmy PESA. Trójwagonowe składy Konstal 105Na to już na niej tylko wyjątkowy przypadek, rezerwowe zastępstwo za „Krakowiaka”.
PESA 2014N #RG906 na pętli Wzgórza Krzesławickie. Wagon pojedzie zmienioną trasą wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej i przez al. Andersa na pl. Centralny. Powód objazdu to weekendowe prace torowe przy węźle „Kombinat”. 28.11.2015.
PESA 2014N #HG915 na linii 4. Ulica Lubicz, kierunek Bronowice Małe. Wagon stoi na tzw. przystanku wiedeńskim. Jezdnia jest na nim podniesiona do poziomu chodnika, co spowalnia samochody, a pasażerom ułatwia wsiadanie do tramwaju. 12.11.2015.
Ilość dostarczonych do Krakowa nowych tramwajów 2014N jest już wystarczająca do obsadzenia w dzień roboczy wszystkich brygad linii 4 oraz wybranych na innych trasach, np. 50 i 52. Tu wagon #HG922 na przystanku „Rondo Mogilskie”, linia 52 (Czerwone Maki - Osiedle Piastów). 16.12.2015.
To, że trójwagonowe Konstale 105Na zostały wyeliminowane z linii nr 4 nie znaczy, że już ich nie zobaczymy w Krakowie. Nadal doskonale sobie radzą np. na 24 (Kurdwanów – Bronowice Małe). Nie ulega jednak wątpliwości, że jest ich coraz mniej.
Idealną okazją do obejrzenia całkiem sporej ilości „stopiątek” był dzień otwarty zorganizowany na terenie zajezdni Nowa Huta. Ta ciekawa impreza odbyła się w sobotę 28 listopada 2015. Wówczas każdy mógł podziwiać rzędy tych stopniowo wycofywanych tramwajów, także w otablicowaniu linii nocnych. W Blogu Transportowym za jakiś czas zamieszczę reportaż z tego wydarzenia.
W trakcie wspomnianej imprezy w zajezdni Nowa Huta niektóre wagony można było zobaczyć już po raz ostatni. Za torami postojowymi, na betonie stały kasowane cztery „stopiątki”. To pojazdy o numerach HZ710 (ex 465, a wcześniej jako 808), HZ711 (ex 466, wcześniej 810), HZ712 (ex 493) i HZ714 (ex 495). Dwa ostatnie były częścią trójskładu, którego środkowy człon (#HZ713, ex 494) nadal jeździ, lecz już na końcu pociągu (#HZ292+HZ293+HZ713). Wagony te wyróżniały się malowaniem – jako nieliczne wytrwały w starych, kremowo-niebieskich barwach zakładowych przewoźnika, unikając przemalowania na biało-niebiesko.
Na placu pełniącym funkcje parkingu dla pracowników stoją kasowane Konstale 105Na. Te cztery wagony 24.11.2015 wystawiono na sprzedaż w ramach zapytania ofertowego. Dotyczyło ono odpadów o kodzie 16 01 06, zużytych i niekompletnych, nienadających się do użytkowania pudeł tramwajowych. Zdjęcia wykonałem 28.11.2015 na terenie zajezdni Nowa Huta, w trakcie dni otwartych.
Niektóre Konstale z dawnych trójskładów połączono w pociągi dwuwagonowe. Tu #HZ261+HZ269, czyli ex #416+417. Tramwaj obsługuje linię nr 1, która zdominowana była przez składy E1+C3 lub wagony EU8N. Podwójne Konstale 105Na powróciły na tę trasę po rozpoczęciu dostaw nowych „Krakowiaków”. Zdjęcie wykonane na ul. Franciszkańskiej, kierunek Wzgórza Krzesławickie. W związku z pracami na pętli Salwator skład jedzie z Cichego Kącika. 27.11.2015.
Mimo coraz intensywniejszej likwidacji Konstali 105Na, nadal szkoli się na nich przyszłych motorniczych. Tu skład #OZ050+OZ051, czyli ex #1519+1520. Przystanek „Poczta Główna” na ul. Starowiślnej. 8.12.2015.
Po rozpoczęciu eksploatacji „Krakowiaków” na linii 4, na trasie „jedynki” oprócz podwójnych Konstali pojawiły się także Bombardiery NGT6. Tu wagon #RP616 na pętli Wzgórza Krzesławickie. 6.12.2015.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz