Sprawa zwrotu za bilet PKP Intercity nadal nie została wyjaśniona. Mój niesmak do tego przewoźnika i do ogólnej sytuacji kolei w Polsce nadal rośnie. Na poprawę kolejowego samopoczucia najlepiej jest odwiedzić inne państwo, w którym wszystko działa normalnie. Osobiście jestem zachwycony czeskimi kolejami ĆD. Dowiozą nas praktycznie wszędzie, nawet do najmniejszej miejscowości, pociągi jeżdżą planowo, są czyste i co najważniejsze tanie. Przypuszczam też, że rezygnacja z usługi nie stanowi takiego problemu jak w przypadku PKP Intercity. W sierpniu br. odwiedziłem trzy stacje w różnych rejonach Czech. Dziś zapraszam na dworzec Opava Vychod, czyli na główną stację leżącej w pobliżu polskiej granicy Opavy. Dworzec pięknie odrestaurowany, a na nim ciągły ruch. Trafiłem tam na około 30 minut, w trakcie których panował ciągły ruch. Już wchodząc na stację wzrok mój przyciągnął ładny autobus szynowy. To 814.119-4, podstawiony jako pociąg osobowy 1343 relacji Opava Vychod - Hlucin:
Po lewej widać rząd wagonów doczepnych prowadzanych przez wagony motorowe serii 810. Niestety wyglądały na wycofane. Natomiast po prawej stronie stały dwa dowody na nowoczesność ĆD, czyli CityElefanty. Po lewej 471.056-7 „Alenka”, która odjedzie o 15:09 jako pociąg Sp 1619 (przyspieszony?) relacji Opava Vychod - Ostrava Svinov - Havirov - Czeski Cieszyn. Natomiast po prawej 471.025-2 „Marketka”, która odjedzie o 14:27 jako osobowy 3421 do Czeskiego Cieszyna:
Na tor zajmowany przez 814.119-4 po chwili wjechał niezwykły, długi spalinowy skład. To lekko opóźniony osobowy nr 884, relacji Ostrava Svinov - Opava Vychod - Krnov - Głuchołazy (tak, ten pociąg przejeżdża przez Polskę, gdzie dodatkowo następuje zmiana kierunku jazdy) - Mikulovice - Jesenik. Całość złożona aż z 6 pojazdów. Tak wyglądały pierwszy, czyli 843.003-5:
I ostatni, czyli 843.022-5:
Opava Vychod to stacja krańcowa, więc nastąpiła zmiana kierunku jazdy. Tak prezentował się cały skład w trakcie odjazdu. Przy okazji to jedyny tak długi pociąg pasażerski wjeżdżający do Głuchołaz. To również najdłuższy skład pasażerski trakcji spalinowej pojawiający się w województwie opolskim:
Chwilę później ruszył CityElefant do Czeskiego Cieszyna, czyli „Marketka” złożona z silnikowego 471.025-7, doczepnego 071.025-1 i sterowniczego 971.025-2:
Za częścią pasażerską zlokalizowano grupę towarową, a na niej stał skład z czterema wagonami chłodniami. Niezwykłe - w Polsce kiedyś był to dość powszechny rodzaj wagonu. Od wielu lat jednak to już tylko historia, a w Czechach nadal coś realnego:
I jeszcze widok na dość długą kolumnę odstawionych wagonów doczepnych serii 010:
Jeżeli już jestem na temacie małych autobusów szynowych, to warto dodać, że tuż po odjeździe pociągu do Jesenika nadjechał skład 810.106-5 + doczepny 010.296 (już z nowym oznaczeniem: CZ-ĆD 50 54 24 - 29 296-7 Btax). To chyba lekko opóźniony Os. 3559 relacji Bruntal (13:13) - Krnov - Opava Vychod (14:24). Zdjęcie wykonałem dosłownie w ostatniej chwili:
I na koniec ogólny widok na stację:
Do tematu czeskich ĆD powrócę za jakiś czas - tym razem stacja Jesenik.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz