Ten wpis poświęcę torowiskom kolejowym. Dokładniej temu, jak się o nie
dba. Takie małe porównanie. Nie będzie to jednak jakaś ogólna
charakterystyka stanu technicznego polskiej sieci kolejowej, lecz zwykłe
spostrzeżenia. Efekt mojego pojawienia się w listopadzie 2011 roku na
przystanku osobowym Kędzierzyn-Koźle Przystanek. To na Magistrali
Podsudeckiej. Czekając na pociąg przyglądałem się temu, po czym ma on
nadjechać. To, co zobaczyłem było dość szokujące. Pomijam porośnięte
trawą torowisko (listopad to już nie okres bujnego rozwoju roślinności,
więc znaczenie tego faktu stopniowo malało), skupiając się na stanie
technicznym. Drewniane podkłady były w stanie fizycznego rozkładu –
zgnite, spróchniałe, generalnie rozsypujące się. Szyny nie mogły więc
być do nich dobrze przytwierdzone. Nawet pod wpływem mojego ciężaru
wszystko się ruszało. W wielu miejscach brakowało śrub. Może to efekt
działalności złomiarzy, a może po prostu wypadły, skoro podkład, w który
były wkręcone już ich nie trzymał. Podsumowując nie wyglądało to zbyt
dobrze. Poniżej kilka fotograficznych przykładów. Po czymś takim jeżdżą
pociągi pasażerskie i towarowe.
Osobiście bardzo lubię Magistralę
Podsudecką, więc smuci mnie fakt, że jest ona w coraz gorszym stanie
technicznym. Sam wspomniany przystanek kolejowy przeszedł w ostatnich
latach wielką negatywną metamorfozę. Wszystkie budynki (toalety, kasa,
poczekalnia) zostały najpierw zdewastowane, a potem wyburzone. Jeszcze w
latach 90-tych wszystko działało, a teraz nie ma już po tym śladu.
Smutne to. Kilka dni po moim oglądaniu rozpadającej się Magistrali
Podsudeckiej, otrzymałem dość ciekawą informację prasową, pokazującą
prace torowe we Francji. Materiały dotyczyły współpracy firm DuPont
(innowacyjne rozwiązania dla rolnictwa, transportu i innych dziedzin
życia), RFF (właściciel francuskich torowisk) i SNCF (narodowy francuski
przewoźnik kolejowy). Przyznam, że byłem pod wrażeniem, jednocześnie
strasznie żałując, że w najbliższym czasie nie ma szansy na podobne
działania w rejonie Kędzierzyna-Koźla, czy na innych zniszczonych
fragmentach magistrali.
Wspomniana prasówka dotyczyła
rozpoczętego w listopadzie 2011 pionierskiego programu remontu torowisk
kolejowych we Francji. Innowacyjne i bezpieczne dla środowiska prace
rozpoczęto na linii łączącej stacje Moret - Veneux-les-Sablons (położona
60 km na południowy wschód od Paryża) z Lyonem. Trasę tę otwarto w roku
1860, a ostatnią wymianę torowiska na tym odcinku przeprowadzono w 1975
roku. Po tylu latach stan nawierzchni (przypuszczalnie lepszy, niż w
Kędzierzynie-Koźlu Przystanku) zagrażał bezpieczeństwu i konieczna stała
się jej wymiana. Przy okazji postanowiono rozwiązać problem
zarastających tory chwastów, które także mają swój udział w niszczeniu
infrastruktury. Ze względu na środowisko, a szczególnie przez zbiorniki
wodne znajdujące się wzdłuż linii (np. w miejscowości Nemours),
całkowicie należało wyeliminować późniejsze polewanie szlaku środkami
chemicznymi. Jednak jak bez nich powstrzymać rozwój roślinności? Tu z
pomocą przyszła oferta firmy DuPont. Wyprodukowała ona specjalną,
nietkaną geowłókninę Typar® SF. Jej struktura charakteryzuje się
wyjątkową odpornością mechaniczną, a jednocześnie doskonale przepuszcza
wodę do podłoża i skutecznie blokuje rozwój roślinności. Zatem po jej
położeniu używanie środków chemicznych staje się zbyteczne, bo nie ma
roślin, które musiałyby być przez nie niszczone. Prace torowe prowadzone
są nocą, aby nie komplikować dziennego ruchu pociągów. Po usunięciu
starego podtorza, tkanina jest układana na glebie, a na niej nowe
podtorze i podkłady z szynami.
Na modernizowanym odcinku zastosowano
także inną geowłókninę. To typ Plantex® Gold, układany obok torowiska,
np. pod gruntowymi ścieżkami dla pieszych. Ten materiał jest szczególnie
przydatny tam, gdzie roślinność rozwija się najintensywniej. Około
połowy drogi między wspomnianymi stacjami znajduje się niestrzeżony
przejazd drogowy. Ze względów bezpieczeństwa po jego obu stronach
wyznaczono wolny od roślinności 600 metrowy obszar. Tam również ułożono
Plantex® Gold. Poniżej zdjęcia z modernizacji. Prawa autorskie firma
DuPont.
Układanie geowłókniny Typar® SF.
Na geowłókninie układane jest nowe podtorze.
Część prac zakończona. Podkłady i szyny zostaną wymienione w kolejnym etapie.
Obok torów układano geowłókninę Plantex® Gold.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz