Dodatkowe informacje

środa, 16 kwietnia 2014

Israel Air Force, Enter Air i inne


Co roku w Oświęcimiu odbywa się Marsz Żywych. To organizowana przez izraelskie ministerstwo oświaty forma edukacji młodzieży. Osoby maszerujące wyrażają w ten sposób swoją pamięć o ofiarach nazistów. W związku z tym do Polski przylatuje dość sporo obywateli Izraela, co skutkuje zwiększonym ruchem lotniczym. Na lotnisku w podkrakowskich Balicach pojawiają się wtedy dość ciekawe samoloty, np. Boeing 747.

W roku 2013 Marsz Żywych odbył się w poniedziałek 8 kwietnia. Dzień wcześniej przejeżdżałem obok Krakow Airport. Już wtedy w części wojskowej lotniska stała maszyna z Izraela, należąca do tamtejszej armii. Widocznie Mosad przyleciał wcześniej i zabezpieczał teren. Samolot ten to Boeing 707-3L6C. Cały biały, jedynie z naniesionym numerem 272. Boeing 707 to samolot dalekiego zasięgu produkowany w latach 1958 –1979, a w wersjach wojskowych do roku 1994. Zatem w najmłodszym przypadku ma 19 lat. Obecnie szacuje się, że w ruchu pozostało około 150 maszyn tego typu (łącznie powstało ich blisko 900 egzemplarzy), głównie wojskowych. Tak wyglądał izraelski 707:


Boeing 707-3L6C Israel Air Force, Kraków Airport

Boeing 707-3L6C Israel Air Force, Kraków Airport

 Obok Boeinga 707 z Izraela stały maszyny polskiej armii.  Np. CASA C-295M nr 013:

CASA C-295M nr 013

 Sfotografowałem także inną CASĘ C-295M, nr 014:

CASA C-295M, nr 014

I jeszcze nr 024:

CASA C-295M, nr 024

Była też Bryza, czyli PZL M28B nr 0221:

PZL M28B Bryza nr 0221

Generalnie w części wojskowej panowała cisza i spokój. Nic się nie działo. Natomiast na lotnisku pasażerskim był dość duży ruch. Oprócz zwykłych rejsów właśnie odlot miał jeden z czarterów. Niestety nie wiem dokąd. Biało-niebieska maszyna należąca do linii Enter Air. To Boeing 737-4Q8 o rejestracji SP-ENB. Rocznik 1994. Pierwotnie latał dla linii Turkish Airlines. W roku 2000 trafił do Asiana Airlines z Korei Południowej, a 10 lat później do Enter Air, czyli polskiego przewoźnika czarterowego. Tak prezentował się w czasie kołowania i odlotu:


Boeing 737-4Q8 nr SP-ENB, Enter Air, Kraków Airport

Boeing 737-4Q8 nr SP-ENB, Enter Air, Kraków Airport

Boeing 737-4Q8 nr SP-ENB, Enter Air, Kraków AirportBoeing 737-4Q8 nr SP-ENB, Enter Air, Kraków Airport

Boeing 737-4Q8 nr SP-ENB, Enter Air, Kraków AirportBoeing 737-4Q8 nr SP-ENB, Enter Air, Kraków Airport

Boeing 737-4Q8 nr SP-ENB, Enter Air, Kraków Airport

 SP-ENB w wersji ruchomej:



Linie Enter Air powstały w 2009 roku, a inauguracyjny przelot odbył się w roku 2010, z Warszawy do Tunezji. To największy przewoźnik czarterowy w Polsce oraz drugi co do wielkości w naszym regionie. Obecnie Enter Air posiada 13 samolotów, których średnia wieku wynosi 17 lat. Wszystkie to Boeingi 737, w wersji 400 i 800. Najstarszy to ponad 22-letni SP-ENF z 1992 roku (Boeing 737-4C9), który swoje pierwsze loty wykonywał dla linii Luxair z Luksemburga. Najmłodszy samolot to ponad 13-letni SP-ENX z 2001 roku (Boeing 737-8Q8). Początkowo latał w barwach linii Sun Country Airlines z USA.

Oprócz maszyny Enter Air startował także samolot Polskich Linii Lotniczych LOT. Był to Embraer ERJ-170SE (ERJ-170-100 SE) o rejestracji SP-LDI. To rocznik 2005, od początku w barwach LOT-u. Jak podaje serwis Planespotters.net, LOT posiada aż 22 Embraery ERJ-170. Jest to więc najliczniej reprezentowany model w taborze przewoźnika.

Embraer ERJ-170SE nr SP-LDI, Polskie Linie Lotnicze, Kraków Airport

Embraer ERJ-170SE nr SP-LDI, Polskie Linie Lotnicze, Kraków AirportEmbraer ERJ-170SE nr SP-LDI, Polskie Linie Lotnicze, Kraków Airport

Embraer ERJ-170SE nr SP-LDI, Polskie Linie Lotnicze, Kraków Airport

 
I SP-LDI w wersji ruchomej:



Jak zawsze na Krakow Airport przeważają samoloty przewoźników EasyJet i Ryanair. W trakcie mego krótkiego zatrzymania przy lotnisku lądowała maszyna tych drugich linii. To Boeing 737-8AS(WL) o rejestracji EI-EKL, rocznik 2010:


Boeing 737-8AS(WL) nr EI-EKL, Ryanair, Krakow Airport

Boeing 737-8AS(WL) nr EI-EKL, Ryanair, Krakow AirportBoeing 737-8AS(WL) nr EI-EKL, Ryanair, Krakow Airport

Tak EI-EKL prezentował się w ruchu:



Na płycie stały dwa mniejsze samoloty. Ich pasażerowie przypuszczalnie przybyli właśnie na Marsz Żywych. To maszyny o rejestracjach N36GV i N18WF. Pierwsza z nich, czyli N36GV to należący do prywatnego właściciela Gulfstream G-V (GLF5). Rocznik 2002. Gulfstream jest samolotem produkcji amerykańskiej. Natomiast N18WF to Bombardier BD-700-1A10 Global Express, rocznik 2006. Należy on do przewoźnika o nazwie Westfield Aviation z siedzibą w Nowym Jorku. Firma ta wynajmuje małe samoloty. Na maszynie widnieje flaga Australii, ale na stronie internetowej Westfield Aviation nie ma podanego adresu do jakiegoś oddziału w tym kraju. Oficjalnie samolot jest z USA. Przypuszczalnie obie maszyny przyleciały właśnie stamtąd:


Bombardier BD-700-1A10 Global Express N18WF, Gulfstream G-V (GLF5) N36GV, Airport KrakówBombardier BD-700-1A10 Global Express N18WF, Airport Kraków


Blog Transportowy na Google +



 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz