Dnia 13 grudnia 2012 r. firma Stadler Polska (należąca do Grupy Stadler Rail) podpisała umowę na dostawę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Flirt. Nowe pociągi trafią do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA). Zgodnie ze wspomnianą umową, przez 15 lat Stadler będzie serwisować dostarczone pojazdy. Cały kontrakt opiewa na kwotę ponad 510 milionów złotych brutto (w tym 382,6 miliona złotych za dostawę 20 pojazdów oraz 128,1 miliona złotych za ich utrzymanie techniczne).
Zamówione ezt to przedstawiciele
najnowszej generacji pociągów Flirt, charakteryzujące się niskimi
kosztami eksploatacji, zwłaszcza zużycia energii elektrycznej. Zostaną
one wyprodukowane w Siedlcach, gdzie mieści się zakład Stadler Polska.
Jak podkreśla producent, dzięki podpisaniu kontraktu z ŁKA, liczba
sprzedanych na całym świecie Flirtów przekroczy 800 egzemplarzy.
Pierwszych sześć pociągów Flirt trafi do
ŁKA pod koniec kwietnia 2014 r. Kolejne 10 w październiku, natomiast
ostatnie cztery zostaną dostarczone do końca lutego 2015 r. Ta taborowa
inwestycja to część projektu „Budowa Systemu Łódzkiej Kolei
Aglomeracyjnej”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską.
Poniżej wypowiedzi dotyczące podpisanego zamówienia i ŁKA:
„Łódzka Kolej Aglomeracyjna to nowa
jakość podróżowania po województwie łódzkim. Ważny element transportu w
regionie, którego beneficjentem będą mieszkańcy. Kolej «przybliży» do
siebie stolicę oraz miasta województwa łódzkiego, co będzie dogodne dla
pracujących i studentów, korzystne dla biznesu, handlu, usług czy
instytucji kultury” – powiedział Witold Stępień, Marszałek Województwa
Łódzkiego.
„Wygrana w przetargu na dostawę pociągów
dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej to bardzo ważne wydarzenie dla
Stadler Polska. To pierwszy kontrakt na dostawę pociągów podpisany przez
naszą polską spółkę, która w ciągu zaledwie pięciu lat funkcjonowania
zdobyła kompetencje w produkcji pojazdów szynowych pozwalające na
samodzielne startowanie w przetargach. Cieszymy się, że będziemy mogli
ponownie zaoferować pasażerom w Polsce nasze niezawodne, innowacyjne i
komfortowe pojazdy FLIRT, a realizacja tego zamówienia odbywać się
będzie w naszym zakładzie w Siedlcach na Mazowszu” – powiedział
Christian Spichiger, prezes zarządu Stadler Polska.
„Przetarg zorganizowany przez łódzkiego
przewoźnika jest dla nas bardzo istotny również dlatego, że po raz
pierwszy w Polsce w kryteriach przetargowych zostały wzięte pod uwagę
długoterminowe koszty związane z eksploatacją pojazdów, a nie wyłącznie
ich cena. Jak pokazują wyniki tego przetargu, możemy w tym aspekcie
pochwalić się ogromną przewagą konkurencyjną. Mamy nadzieję, że koszty
eksploatacji zaczną być uwzględniane w kolejnych przetargach, gdyż w
trakcie całego cyklu życia pociągu przekraczają one często cenę zakupu
pojazdu” – powiedział Stanisław Skalski, członek zarządu Stadler Polska i
dyrektor handlowy w Grupie Stadler Rail.
Jak podaje firma Stadler, Flirty zaproponowane ŁKA to pojazdy bardzo
dobrze wyciszone, pozwalające na komfortowe podróżowanie także na
dłuższych odcinkach. Charakteryzują się lekką, nowoczesną konstrukcją ze
stopów aluminium. Spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa oraz
ochrony środowiska. Wszystkie 20 egzemplarzy będzie dwuczłonowych, każdy
o długości 45,7 metrów. Ich masa to blisko 90 ton, które rozpędzą się
do maksymalnej prędkości 160 km/h. Wnętrze łódzkich Flirtów zostanie
przystosowane do przewozu 254 pasażerów, w tym 120 na miejscach
siedzących. Dla podniesienia komfortu jazdy ezt będą klimatyzowane, a
dla bezpieczeństwa podróżnych zamontowany zostanie monitoring wnętrza. W
ramach systemu informacji pasażerskiej w nowych pociągach znajdą się
wyświetlacze LCD wraz z systemem umożliwiającym nadawanie komunikatów z
kabiny maszynisty. Warto także dodać, że będą to pierwsze w Polsce
składy seryjnie wyposażone w zwiększający bezpieczeństwo Europejski
System Sterowania Pociągiem ETCS poziomu 2 (czyli m.in. sygnalizację
kabinową dla maszynisty). Flirty dla ŁKA będą także przystosowane do
przewozu osób niepełnosprawnych. Jak podkreśla producent, nowe Flirty
będą używały mniej energii w przeliczeniu na jednego pasażera niż
poprzednie wersje pojazdu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz