W jednym z majowych wpisów działu Tramwaje pisałem o budowie torowiska łączącego krakowskie ulice Wielicką i Lipską. Tu link.
Wówczas powstający odcinek był podłączany do torów w ul. Wielickiej. Od
14 lipca 2014 takie same prace są wykonywane na drugim końcu, czyli
przy ul. Lipskiej. Tu jednak zrezygnowano z wprowadzania jednotoru.
Kursującą do pętli Mały Płaszów linię tramwajową nr 20 skrócono do
przystanku „Gromadzka” (zmiana kierunku jazdy przy wykorzystaniu
zwrotnicy nakładkowej). Na pozbawionym transportu szynowego krótkim
odcinku (tylko odległość trzech przystanków) wprowadzono zastępczą
komunikację autobusową, czyli czasową linię 720 w relacji Mały Płaszów –
Kuklińskiego. Jednoprzystankowy odcinek Gromadzka – Kuklińskiego linie
20 i 720 pokonują wspólnie, co jest związane z układem infrastruktury
drogowej – autobus nie może wcześniej zawrócić.
Czasowa
linia 720 jest obsługiwana taborem przegubowym z pobliskiej zajezdni
Płaszów. Są to wyłącznie pojazdy hiszpańskiej marki Castrosua CS-40
City. MPK Kraków posiada sześć takich autobusów, które oznaczono w
przedziale PE175 – PE180. Do przewoźnika trafiły w latach 2006 – 2007,
jako kilkuletnie używki. Użytkowano je wcześniej na liniach dojazdowych
do Madrytu. Ich trasa przebiegała głównie po drogach szybkiego ruchu, na
których eksploatacja typowo miejskiego taboru okazała się nieopłacalna.
Dlatego zostały sprzedane do Scania Spain, a następnie przez firmę
Scania Polska trafiły do krakowskiego przewoźnika, stając się
jednocześnie pierwszymi w miejskiej sieci komunikacyjnej autobusami z
klimatyzacją. Początkowo wszystkie Castrosuy jeździły w oryginalnym,
zielonym malowaniu.
Krakowska
linia 720 jest więc trasą wyjątkową, przy okazji bardzo wakacyjną.
Wyjątkową, bo obsługiwaną przez bardzo charakterystyczny tabor, a
wakacyjną ze względu na kraj produkcji pojazdów, czyli Hiszpanię. W
dzień roboczy linia 720 kursuje co 10 minut, a w pozostałe co 20.
Castrosua CS-40 City #PE178 na autobusowo-tramwajowej pętli Mały Płaszów. Przystanek końcowo-początkowy.
Castrosua #PE180 kończy kolejny kurs. Ulica Lipska, tuż przed pętlą Mały Płaszów.
Castrosua #PE177 na ul. Kuklińskiego, przed przystankiem „Gromadzka”.
Wnętrze Castrosuy #PE177. Końcowy odcinek przed pętlą Mały Płaszów. Większość pasażerów wysiadła na wcześniejszym przystanku.
Castrosua
#PE175 (czyli o najniższym numerze taborowym) rozpoczyna kolejny kurs w
stronę końcówki Kuklińskiego. Rozkładowy czas przejazdu to około 6
minut. W rzeczywistości może być on trochę dłuższy, bo korkuje się rejon
skrzyżowania z ul. Nowohucką.
Od każdej reguły są wyjątki. Na linii 720 możemy zobaczyć także jedną z trzech ostatnich Scanii CN113ALB lub OmniCity Artic.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz