Dodatkowe informacje

poniedziałek, 23 stycznia 2017

Brno – tramwaje (2)


Brneńskie tramwaje prezentowałem już w rejonie głównego dworca kolejowego (tu link). Teraz zapraszam kawałek dalej. Na ładną i klimatyczną, wyłożoną brukiem i pełną turystów ulicę Masarykovą. Prowadzi ona na rynek, czyli náměstí Svobody (plac Wolności). Jadące w tamtą stronę tramwaje pokonują lekki wznios, który także dodaje uroku temu miejscu.

Niestety fotografowanie jest tam dość utrudnione. Powód standardowy w turystycznych rejonach, czyli ogrom ludzi dość intensywnie wchodzących w kadr.

Zatem poniżej kilka zdjęć wykonanych na ul. Masarykovej. Przebiega przez nią także trasa linii H4 obsługiwanej przez tabor zabytkowy.


Škoda 03T6, Dopravní podnik města Brna
Škoda 03T6 #1819 na linii 4 w stronę pętli Obrany Babická, czyli zmierza ul. Masarykovą w dół. To rocznik 2005. Dopravní podnik města Brna posiada 17 takich wagonów. 13.08.2016.


Škoda 13T5, Dopravní podnik města Brna
Škoda 13T5 #1927, czyli przedstawiciel najnowszego taboru. Rocznik 2011. Wagonów serii 13T jest już w Brnie 49. Ostatnie 20 egzemplarzy do przewoźnika trafiło w okresie sierpień - grudzień 2016. Co ciekawe, każdy z nich oprócz numeru taborowego otrzymał także imię. Prezentowany #1927 to Ivuška. 13.08.2016.


Tatra K2, Dopravní podnik města Brna

Tatra K2, Dopravní podnik města Brna
Tatra K2 #1125 na linii 9, kierunek Juliánov, gdzie dotrze za około 15 minut. Następny przystanek to „Hlavní nádraží”, któremu poświęciłem wcześniejszy wpis o tramwajach w Brnie. Prezentowany wagon to rocznik 1983, pierwotnie jako typ K2YU, a w roku 1987 przebudowany na K2MM. Od roku 2007 jako obecny K2. 13.08.2016.


Tatra K2P, Dopravní podnik města Brna
Tatra K2P #1032 „wspina się” w stronę placu Wolności, skąd dalej pojedzie do pętli Lesna Čertova Rokle. Wagon powstał w 1973 roku jako typ K2. Na obecny K2P został przerobiony w 2001 roku. Po lewej stronie sklep firmowy słynnej czeskiej firmy Bohemia, której szklane wyroby popularne są także w Polsce. Co do wagonów K2 i wszelakich ich odmian - moim zdaniem to najciekawszy tabor kursujący obecnie po ulicach Brna. 13.08.2016.


Škoda 13T3, Dopravní podnik města Brna
Również obok sklepu firmy Bohemia jedzie kolejna Škoda 13T, a dokładniej 13T3 #1915 o imieniu Olinka. Rocznik 2009. Linia nr 12 do Parku Technologicznego. Z tej perspektywy wagon wygląda na niezbyt długi. 13.08.2016.


Tatra K2P, Dopravní podnik města Brna
W trakcie mojej wizyty w Brnie po mieście jeździło sporo różnych Tatr serii K2, ale niestety większość w reklamach lub podkładach po nich. Czasami jednak pojawiał się wagon w malowaniu zakładowym, jak ten, czyli Tatra K2P #1026. Rocznik 1973, pierwotnie jako Tatra K2, a od 2001 jako K2P. Linia nr 4. 13.08.2016.


KPS mv6.2, Technické muzeum v Brně
Historyczny wagon KPS mv6.2 #99 na muzealnej linii H4. To rocznik 1941, odrestaurowany w 2006 roku. Jego właścicielem jest Technické muzeum v Brně, czyli Muzeum Techniki w Brnie. Wagon stoi na przystanku „Hlavní nádraží”, który jest dość ciekawie oznakowany - brak słupka, znak przystankowy zawieszony nad drogą, a sam symbol tramwaju można powiedzieć, że jest dość dziwny. Tak oznakowane są także pozostałe przystanki na ul. Masarykovej. 13.08.2016.


KPS mv6.2, Technické muzeum v Brně

KPS mv6.2, Technické muzeum v Brně

KPS mv6.2, Technické muzeum v Brně

KPS mv6.2, Technické muzeum v Brně
Kolejne ujęcia historycznego wagonu #99. Pojazd zakończył obsługę przystanku „Hlavní nádraží” na ul. Masarykovej (korzysta z niego tylko linia H4) i zmierza w str. pl. Wolności. Warto jeszcze dodać pewną ciekawostkę - tramwaj ten wystąpił w filmie Rzeźnia nr 5 z 1972 roku, do którego zdjęcia powstawały między innymi w Pradze (miejsce akcji to Drezno). 13.08.2016.


Tatra K2P, Škoda 03T6 Anitra, Dopravní podnik města Brna
Tramwaje linii 4 mijają się przy placu Wolności. W dół, czyli w stronę dworca kolejowego jedzie Škoda 03T6 Anitra #1809 z 2003 roku. Natomiast na pl. Wolności za chwilę wjedzie Tatra K2P #1048 z 1974 roku (pierwotnie jako K2, a od 2002 już K2P). Wagony w obecnym malowaniu zakładowym DPMB. 13.08.2016.


Škoda 03T6 Anitra, Dopravní podnik města Brna
Tak Anitra #1809 prezentuje się od tyłu. 13.08.2016.


Tatra K2MM, Dopravní podnik města Brna

Tatra K2MM, Dopravní podnik města Brna
Tatra K2MM #1110 jako linia 9 opuszcza náměstí Svobody i zjeżdża w kierunku głównego dworca kolejowego. To rocznik 1977, z modelu K2 przebudowany w 1987 roku. 13.08.2016.


Tatra K2MM, Dopravní podnik města Brna
Jeszcze jedno ujęcie Tatry #1110. Tym razem wagon w trakcie postoju na przystanku „Zelný trh”. Na tym zdjęciu lepiej widać dość oryginalne oznakowanie przystankowe, czyli wiszącą tabliczkę z bardzo charakterystycznym symbolem tramwaju. Jest na niej także informacja o liniach korzystających z przystanku (4 i 9, brak 12, bo przez ul. Masarykovą kursowała objazdem) i o strefie taryfowej, w której przystanek znajduje się (w tym wypadku to „zona 100”). Rozkłady jazdy umieszczono tradycyjnie, czyli na słupku pod ścianą budynku. 13.08.2016.


Škoda 13T1, Dopravní podnik města Brna
Škoda 13T1 #1906 na linii 12, która przez ul. Masarykovą kursowała trasą objazdową. Bardzo się z tej czasowej zmiany relacji cieszyłem, bo na przejeżdżających tamtędy na stałe liniach 4 i 9 taki tabor nie występował. Wagon #1906 to rocznik 2008. Nadano mu imię Fanynka. 13.08.2016.


Na ul. Masarykovej powstał także ponad 3 minutowy materiał filmowy. Zobaczycie w nim: Škodę 03T6 Anitra #1819 na linii 4; Škodę 13T5 #1927 na linii 12; Tatrę K2 #1125 na linii 9; Tatrę K2P #1032 także na linii 9; Škodę 13T3 #1915 na linii 12; Tatrę K2P #1026 na linii 4; historyczny wagon KPS mv6.2 #99 na muzealnej linii H4 i Tatrę K2P #1077 na linii 4 (rocznik 1975).




W dalszej części tramwajowej relacji z Brna kolejne zdjęcia z ul. Masarykovej. Tym razem tramwaj, którego nie spodziewałem się – polski Konstal 105Na. Tu link.


Kalendarz imprez komunikacyjnych

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz