Ciekawe przejęcie miało miejsce na rynku przewozów pasażerskich. Jak
podała Polska Agencja Prasowa – Serwis Informacji Zleconych, 16 maja
2013 roku Arriva objęła pozycję lidera w Europie Środkowej i Wschodniej.
Logo przewozowego giganta.
Jak do tego doszło? Przez przejęcie
spółki Veolia Transport Central Europe (VTCE), która od 16 maja jest już
częścią grupy Arriva, zależnej od Deutsche Bahn. Koszt tego przejęcia
nie został ujawniony. Wiadomo jedynie, że dochody VTCE za rok 2011
wyniosły 252 miliony euro. VTCE zatrudnia ponad 6 300 osób i dysponuje
około 3 400 pojazdami w ponad 60 bazach w sześciu krajach, także w
Polsce. Przedmiotem działalności spółki jest świadczenie usług przewozów
autobusowych dla władz lokalnych odpowiedzialnych za transport miejski i
regionalny. VTCE także obsługuje linie międzymiastowe, dalekobieżne
oraz międzynarodowe, przewozy szkolne i pracownicze w ramach linii
specjalnych lub czarterów oraz prowadzi kolejowe przewozy regionalne w
Czechach.
Karosa C934 z Veolia Transport Morava a.s. na dworcu autobusowym w Czeskim Cieszynie. 10.08.2010.
SOR C10,5 z Veolia Transport Morava a.s. na dworcu autobusowym w miejscowości Bruntal. 5.02.2011.
PAP podała także, że dzięki tej transakcji Arriva uzupełni i rozszerzy
zakres swojej działalności na już istniejących rynkach w Czechach,
Polsce i Słowacji oraz wejdzie do Chorwacji, Serbii i Słowenii.
W Polsce Arriva działała jako
przewoźnik kolejowy, obsługując przewozy w województwie
kujawsko-pomorskim. Na zdjęciu SA106-016 jako pociąg relacji Bydgoszcz
Główna – Chełmża. Stacja początkowa, 17.05.2013.
VTCE w Czechach jest liderem przewozów autobusowych wokół największych
miast: Praga, Ostrava i Teplice. Dysponuje około 1600 pojazdami i
zatrudnia ponad 2600 osób. Na Słowacji Veolia ma blisko 320 autobusów i
niemal 600 pracowników. Natomiast Polska to około 840 autobusów i 1800
pracowników.
W Polsce Veolia ma swój oddział np. w
Kędzierzynie-Koźlu. Prezentowany Autosan H9-21 woził już loga kilku
właścicieli. Zaczynał jako PKS Kędzierzyn-Koźle, później Connex
Kędzierzyn-Koźle, Veolia Kędzierzyn-Koźle i w końcu Veolia Opolszczyzna.
Na zdjęciu wykonuje kurs Kędzierzyn-Koźle - Solarnia. Kędzierzyn, ul.
Pionierów, 19.04.2011.
Jak za czasów PKS-u, autobusy Veolii w
wielu przypadkach nocują pod domem kierowcy. Kiedy pojawi się na nich
logo Arriwy raczej się to nie zmieni. Tu Autosan H9-21/A09 z
Kędzierzyna-Koźla (OK 34990). Miejscowość Pawłowiczki dnia 5.02.2011.
Mercedes
Tourismo, Veolia Południe, czyli przedstawiciel dawnego PKS-u Sanok.
Kurs pospieszny Sanok - Gliwice. Kraków, przed mostem Dębnickim,
29.01.2011.
VTCE działa także w serbskim Belgradzie, w słoweńskiej Lublanie i chorwackim Nowym Mieście.
Komentując ostatnie działania spółki
Arriva, jej prezes David Martin powiedział: „To przejęcie pomoże w
kontynuacji wzrostu i rozwoju naszej firmy. Oprócz wzmocnienia naszej
obecności na fascynujących, nowych rynkach, ostatnio umocniliśmy również
naszą pozycję lidera na głównych rynkach ustalonych, w tym w Szwecji,
Holandii, Danii i Wielkiej Brytanii. Aby wywiązać się z nowych i już
zawartych kontraktów w Europie, zainwestowaliśmy znaczne środki we
flotę, wydając 468 milionów euro na zakup nowych autobusów i pociągów".
Martin powiedział także: „Spoglądając w
przyszłość, widzimy, że perspektywy rozwoju na rynku przewozów
pasażerskich w Europie są ogromne, a nasze doświadczenie i potencjał
dają spółce Arriva wyjątkowe możliwości. Mamy znaczące osiągnięcia w
dostarczaniu akcjonariuszom dodatnich wyników finansowych i stanowimy
realną wartość dla władz ogłaszających przetargi, wspomagając
transformację sposobów świadczenia usług przewozów pasażerskich. Aby to
osiągnąć będziemy nadal aktywnie realizować kolejne przejęcia, łącząc je
ze zdobywaniem nowych kontraktów i jednocześnie zachowując oraz
rozbudowując naszą obecną działalność poprzez fizyczną ekspansję".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz