W lipcu 2013 pisałem o pierwszym locie Airbusa A350-941 (link).
Europejski „super samolot” nadal jest testowany. Łącznie latają już
cztery egzemplarze. Na szczególną uwagę zasługuje trzeci z nich, czyli
maszyna o rejestracji F-WWCF (oznaczenie fabryczne: MSN2, czyli tak
naprawdę to drugi wyprodukowany egzemplarz, ale w informacjach prasowych
jest nazywany trzecim). W przeciwieństwie do innych testowych Airbusów,
ten nie jest biało-niebieski. Namalowane na kadłubie pasy symbolizują
super lekką konstrukcję samolotu z włókna węglowego wzmocnionego
polimerem (CFRP). Maszyna ta jest jednocześnie pierwszą, której
zabudowano przedział pasażerski. Część pasażerską ma także czwarty z
testerów. Omawiany Airbus nr F-WWCF po raz pierwszy został
zaprezentowany na początku 2014 roku – dokładnie 2 stycznia opuścił
hangar lakierni.
Airbus
A350 XWB o rejestracji F-WWCF (MSN2) w charakterystycznym malowaniu
nawiązującym do włókna węglowego. Samolot właśnie opuścił lakiernię.
Na
początku stycznia 2014 jeden z testowych A350 XWB (rej. F-WZGG,
oznaczenie fabryczne: MSN3) poleciał do Boliwii. Cel tej „delegacji” to
sprawdzenie, jak maszyna będzie zachowywała się na wysoko położonych
lotniskach. To właśnie porty lotnicze w Boliwii są umiejscowione
najwyżej nad poziomem morza. Nowy Airbus wykonywał loty między
lotniskami w Cochabamba (2600 m.n.p.m.), a La Paz (4150 m.n.p.m.).
Operacje lotnicze na takich wysokościach to wielkie wyzwanie dla
wszystkich układów samolotu. Szczególnie obciążane są wówczas silniki. W
tych ekstremalnych warunkach A350 został poddany całej serii testów,
których elementem były także symulacje awarii.
Airbus
A350 XWB o rejestracji F-WZGG (MSN3) na płycie lotniska Cochabamba w
Boliwii. W tle górnego zdjęcia dwa Boeingi 737 miejscowych linii
Boliviana de Aviación. Pierwszy to ponad 22-letni CP-2550, a obok niego
19-letni CP-2684. Warto zwrócić także uwagę na samochód-schody z dolnego
zdjęcia. W Boliwii jest bardzo dużo dość wiekowych pojazdów. Dzięki
usłudze Street View już niedługo w Blogu Transportowym zobaczycie kilka z
nich.
Pod
koniec stycznia F-WZGG poleciał na testy do Kanady, do miejscowości
Iqaluit. Tam najważniejszym czynnikiem testującym była niska
temperatura. Średnio -28 stopni Celsjusza. Sprawdzano np. zachowanie
silników i wszystkich układów po dłuższym bezruchu w takich warunkach.
Inne testy, to np. przeloty z małą prędkością.
Airbus A350 XWB o rejestracji F-WZGG (MSN3) na lotnisku w kanadyjskim Iqaluit.
4
lutego 2014 roku, fabrykę Airbusa w Tuluzie odwiedził Akbar Al Baker,
prezes linii Qatar Airways. Celem tej wizyty było sprawdzenie postępów
prac nad A350 XWB. Linie Qatar Airways będą pierwszym przewoźnikiem,
który rozpocznie regularną eksploatację super samolotu. Zamówiły łącznie
80 egzemplarzy.
Prezesowi
zaprezentowano kolejnego, najnowszego testera, czyli Airbusa A350-941 o
rejestracji F-WZNW (oznaczenie fabryczne MSN4). Samolot ten podobnie
jak opisany powyżej MSN2 wyróżnia się odmiennym malowaniem. To takie
połączenie barw Airbusa (ogon) z malowaniem linii Qatar Airways (przód).
Również i ta maszyna ma przystosowane do przewozu pasażerów wnętrze.
Jej zadanie będzie trochę inne, niż wcześniejszych testerów. Owszem,
będzie także służyła do sprawdzania zachowań samolotu w różnych
warunkach, ale później zostanie „nauką jazdy”, w której będą szkoleni
piloci. Akbar Al Baker bardzo pozytywnie ocenił postępy prac.
Stwierdził, że wszystko jest na dobrej drodze do planowej dostawy tych
maszyn w 2014 roku.
Airbus A350 XWB o rejestracji F-WZNW (MSN4) w hangarze. Tuluza, Francja.
Krótko
po wizycie prezesa Qatar Airways w Tuluzie nastąpiła rewizyta. Na nowym
lotnisku Hamad w katarskiej stolicy (Hamad International Airport)
wylądował testowy MSN3. Był to postój w drodze do Singapuru (na
tamtejsze targi lotnicze), a jednocześnie symboliczny gest
podkreślający, że nowe lotnisko (otwarcie w kwietniu 2014) będzie bardzo
nowoczesne także ze względu na lądujące na nim samoloty. Wydarzenie to
było na tyle ważne, że oprócz Akbara Al Bakera, gościa z Francji witali
również urzędnicy państwowi. Pierwsze Airbusy A350 rozpoczną regularne
loty z Dohy już pod koniec 2014 roku (pierwsza dostawa w czwartym
kwartale 2014). Na chwilę obecną na Airbusa A350 XWB wpłynęło już 812
zamówień od 39 klientów z całego świata.
Wnętrze kabiny Airbusa A350 XWB o rejestracji F-WZGG (MSN3) w trakcie prezentacji na lotnisku Hamad w Katarze. Po prawej prezes linii Qatar Airways, Akbar Al Baker. Obok niego szef zespołu pilotów testowych Airbusa, Peter Chandler. Po lewej Prezes Urzędu Turystyki Kataru, Issa Al Mohannadi.
Uroczyste powitanie Airbusa A350 XWB w Katarze.
Obie
inaczej pomalowane maszyny, czyli MSN2 i MSN4 w swój pierwszy rejs
wzbiły się 28 lutego 2014. Zatem latają już wszystkie testowe Airbusy
350 XWB.
Airbus A350 XWB o rejestracji F-WZNW (MSN4). Pierwszy start.
Airbus A350 XWB o rejestracji F-WWCF (MSN2). Pierwszy start.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz