niedziela, 19 lipca 2020

Prom Dunajec


Na bohatera tego wpisu trafiłem zupełnie przypadkowo. Z żoną wracaliśmy z Gródka nad Dunajcem (Jelcz 325 z tej miejscowości do zobaczenia tutaj). Trasa teoretycznie taka sama, jak w przeciwną stronę, czyli bocznymi drogami dojazd do wojewódzkiej nr 75. 

Teoretycznie, bo w rzeczywistości było inaczej. Okolicy nie znam i nie włączyłem też nawigacji, licząc, że drogi z pierwszeństwem przejazdu doprowadzą mnie do celu. Tak oczywiście było, ale z niespodziewanym elementem, o którym nie informowało żadne oznakowanie. Dojechaliśmy do miejscowości Tropie, za którą szosa skończyła się – u brzegu rzeki Dunajec (w tym miejscu jest to fragment Jeziora Czchowskiego). Woda w sumie była naprzeciw naszego samochodu i po bokach, bo droga cyplem wchodziła w głąb jeziora. To był taki mały szok, ale już po chwili wiedzieliśmy, że jest tu przeprawa promowa: Tropie – Wytrzyszczka.

Dla nas był to przypadek, ale dla wielu osób specjalny punkt przejazdu. Prom rzeczny to wszakże atrakcja turystyczna. Jest ich w Polsce jeszcze całkiem sporo, ale znajdują się na bocznych drogach i wiele osób nawet nie widziało takiego rozwiązania transportowego osobiście. Jest to dość archaiczny sposób dostania się na drugi brzeg i dlatego coraz bardziej przyciąga turystów.

Prom łączący miejscowości Tropie i Wytrzyszczka nie ma zbyt oryginalnej nazwy. To Dunajec, czyli tak samo, jak rzeka, po której pływa. Jest to prom linowy, czyli przemieszczający się wzdłuż liny rozwieszonej między brzegami (dokładniej to prom dolnolinowy, bo lina jest umieszczona pod wodą). Ma napęd akumulatorowy, czyli zgodny z obecnymi trendami ekologicznymi. Powstał on w roku 1983 w krakowskiej Stoczni Remontowej Żeglugi Śródlądowej. Jak podaje Rejestr Statków Śródlądowych, może on przewozić 12 pasażerów. Mieszczą się na nim trzy ustawione jeden za drugim samochody.

Prom Dunajec należy do Zarządu Dróg Powiatowych w Brzesku. Jest on bezpłatny. Kursuje codziennie w godzinach 5 – 21, w takcie co 15 minut. Wyjątkiem jest godzinna przerwa (od 12 do 13) na ładowanie akumulatorów. Samochody na prom mogą wjeżdżać wyłącznie bez pasażerów. W trakcie rejsu kierowca także musi opuścić pojazd.

Przepłynięcie z jednego brzegu na drugi zajmuje 4 minuty, w trakcie których prom pokonuje odległość 280 metrów.

Kiedy wszyscy są już na pokładzie, prom rusza. Nie ma żadnego sygnału, czy informacji o tym od obsługującej przeprawę osoby. Samo odpłynięcie od brzegu jest bardzo delikatne i nie odczuwa się go (np. nie ma żadnego szarpnięcia). Prowadzący prom jednak dokładnie wszystko obserwuje, dając np. ręką sygnał, że auto jeszcze się zmieści. Przyznam, że to była dla mnie bardzo ważna informacja, bo wjeżdżałem jako ostatni, a pomost wjazdowy przysłaniał widok na pokład.


Prom Dunajec, Tropie – Wytrzyszczka

Prom Dunajec, Tropie – WytrzyszczkaProm Dunajec, Tropie – Wytrzyszczka

Prom Dunajec, Tropie – Wytrzyszczka
Prom Dunajec przepływa bez pasażerów i ładunku z Wytrzaszczki do miejscowości Tropie. Przed dopłynięciem do brzegu opuszczana jest platforma wjazdowa. Na końcu drogi ustawiono znak B-20 „stop” z dość sporą ilością różnych tabliczek, w tym jako pierwsza T-11, którą umieszcza się bezpośrednio przed miejscem wjazdu na prom. Co ciekawe, rozporządzenie precyzujące rozmieszczenie znaków na drogach tabliczkę T-11 nie przypisuje do znaku B-20. Powinna być ona dowieszona do znaku A-30 „inne niebezpieczeństwo”. Wcześniej ustawiono także wymagany znak B-32d „wjazd na prom”, którego niestety nie sfotografowałem. 4.07.2020.


Prom Dunajec, Tropie – Wytrzyszczka

Prom Dunajec, Tropie – Wytrzyszczka
Tak wygląda wjazd na prom. Przede mną dwie osobówki. Podjazd jest dość stromy, a z dołu niedostatecznie widać, czy auto zmieści się na pokładzie. Na szczęście operator promu ręcznie sygnalizuje, że można jechać. Moje auto jest krótkie, a w tym przypadku pojazd z nadwoziem kombi już by się nie zmieścił. 4.07.2020.


Prom Dunajec, Tropie – Wytrzyszczka
Już na pokładzie. Po lewej stronie fragment sterówki, po prawej zadaszona część z ławką dla pasażerów.


Prom Dunajec, Tropie – Wytrzyszczka
Prom już płynie. Po prawej stronie widać liny, z których jednostka korzysta przemieszczając się pomiędzy brzegami. Umieszczone są one pod powierzchnią rzeki i stąd nazwa dolnolinowy.


Prom Dunajec, Tropie – Wytrzyszczka
Zadaszona część pokładu przeznaczona dla pasażerów.


Prom Dunajec, Tropie – Wytrzyszczka
Dodatkowa informacja o zakazie przebywania osób w samochodach. Na przykładzie widocznego fragmentu pojazdu widać, że teoretycznie mógłby się on łatwo stoczyć do rzeki, a wtedy wydostanie się z niego nie będzie łatwe. W praktyce osobówkę chroni hamulec ręczny i wrzucony bieg.


Prom Dunajec, Tropie – WytrzyszczkaProm Dunajec, Tropie – Wytrzyszczka
Widok na oddalający się brzeg od strony miejscowości Tropie. Szlaban pozostał otwarty.


Prom Dunajec, Tropie – WytrzyszczkaProm Dunajec, Tropie – Wytrzyszczka
Detale promu. 


Prom Dunajec, Tropie – Wytrzyszczka
Czterominutowy rejs zakończył się. Prom przybił do brzegu. Kierowcy mogą wsiadać do samochodów.


Prom Dunajec, Tropie – Wytrzyszczka

Prom Dunajec, Tropie – Wytrzyszczka

Prom Dunajec, Tropie – WytrzyszczkaProm Dunajec, Tropie – Wytrzyszczka

Prom Dunajec, Tropie – WytrzyszczkaProm Dunajec, Tropie – Wytrzyszczka

Prom Dunajec, Tropie – WytrzyszczkaProm Dunajec, Tropie – Wytrzyszczka
Na przeprawę w przeciwną stronę nikt nie oczekiwał. Sternik poszedł więc na przerwę do pobliskiego budynku, a ja mogłem zająć się fotografowaniem promu.


Prom Dunajec, Tropie – Wytrzyszczka
Tak wygląda wjazd na prom Dunajec od strony drogi krajowej nr 75, czyli w miejscowości Wytrzyszczka. 


Po dopłynięciu do Wytrzyszczki można odstawić swój pojazd na pobliskim parkingu (obok drogi nr 75) i np. dokładniej przyjrzeć się promowi. Pasażerowie dwóch płynących ze mną samochodów tak właśnie zrobili.

Co ciekawe, w okolicy funkcjonuje jeszcze jedna przeprawa promowa na Dunajcu, która łączy miejscowości Czchów i Piaski Drużków.


Wpisy poświęcone kolei

czwartek, 9 lipca 2020

Jelcz 325 szambiarka z Gródka nad Dunajcem


Wędrując po Polsce z Google Street View trafiłem do Gródka nad Dunajcem. To wieś w województwie małopolskim, w rejonie Nowego Sącza. 

Tuż przy wjeździe do Gródka, na drodze wojewódzkiej nr 975 (od strony Tarnowa) Google sfotografowało klasyka polskiej motoryzacji. To Jelcz 325. Zabudowa szambiarki i dość oryginalne malowanie.


Jelcz 325, szambiarka

Jelcz 325, szambiarka

Jelcz 325, szambiarkaJelcz 325, szambiarka

Jelcz 325, szambiarkaJelcz 325, szambiarka

Jelcz 325, szambiarkaJelcz 325, szambiarka

Jelcz 325, szambiarkaJelcz 325, szambiarka

Jelcz 325 w zabudowie asenizacyjnej pozuje przy wjeździe do popularnego wśród turystów Gródka nad Dunajcem. Źródło: Google Street View.


Piękny pojazd. Powyższe zdjęcia Google wykonało w lipcu 2013. Minęło więc już siedem lat. Co ciekawe, ten Jelcz nadal istnieje i wygląda na to, że jest czynny.

Widziałem go na początku lipca 2020. W tym rejonie, w którym uwieczniło go Google. Obecnie trwa tam przebudowa drogi, więc Jelcz nie mógł stać na poboczu, ale był zaparkowany po drugiej stronie jezdni. Na terenie prywatnym, ale niezagrodzonym. Niestety zobaczyłem go dosłownie w ostatniej chwili, a ze względu na prace budowlane nie mogłem zaparkować w pobliżu. Szkoda, ale i tak szambiarka była źle ustawiona do zdjęć – kabiną przy ścianie. Google miało najlepsze ujęcia.

Prezentowany Jelcz 325 jest eksploatowany w dość trudnych warunkach. Gródek nad Dunajcem leży w górach, więc dość strome podjazdy i trudne manewry to dla tego wozu codzienność. Miło wiedzieć, że takie klasyki są jeszcze czynne.


Zamów bezpłatny newsletter

poniedziałek, 6 lipca 2020

Nowe filmy – czerwiec 2020


W czerwcu 2020 na kanale YouTube Lukaszwo – Transport Movies opublikowałem trzy filmy. Jako pierwszy pojawił się materiał autobusowy. Nagrałem go w Warszawie, 7 września 2013. Przez ulice Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście przejeżdżają różne pojazdy obsługujące komunikację miejską. Jest ich całkiem sporo. Zobaczycie wśród nich np. Scanię OmniCity nr A590 z PKS Grodzisk Mazowiecki, Solbusa SM12 nr 1218 z MZA i z tej samej firmy Jelcza M181M nr 7970.




Drugi film jest już znany czytelnikom Bloga Transportowego. Prezentuje on maszynę wyburzeniową Liebherr 960 Demolition przygotowującą się do pracy w Sosnowcu. To nagranie nie jest ogólnodostępne – można je obejrzeć tylko na blogu lub posiadając link.




Trzecie nagranie powstało w Krakowie. To druga część materiału z dnia 23 czerwca 2019, prezentującego maszyny uczestniczące w pikniku lotniczym (XV Małopolski Piknik Lotniczy).

Zobaczycie na nim np. samoloty: Harvard 4M, AN-2 „Wiedeńczyk”, czy podniebną amfibię Consolidated PBY-5 Catalina. Generalnie pojawia się dużo maszyn (w tym wykonujący rewelacyjne akrobacje helikopter). 




Ze względu na koronawirusa SARS-CoV-2 w roku 2020 krakowski piknik nie odbył się. 


Wpisy poświęcone autobusom

czwartek, 2 lipca 2020

Trolejbusy we Lwowie (6) – jeszcze Škoda 14Tr


Prezentując lwowskie trolejbusy (link do ostatniego wpisu), wracam do Škód 14Tr. Przeglądając swoje archiwa znalazłem kilka nieopublikowanych jeszcze zdjęć. 

Na początek ponownie zapraszam w rejon pętli Uniwersytet. Stoi tam trolejbus #550 na linii 10. Prezentowałem go już w pierwszym wpisie o lwowskich trolejbusach (link). Piękna ruinka. Szczególnie warto zwrócić uwagę na tylne okna. Rocznik 1989. Według źródeł internetowych nadal jest czynny.


Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів

Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів
Škoda 14Tr o numerze 550 na ul. Uniwersyteckiej, czyli na pętli ulicznej Uniwersytet. Linia nr 10. Jak w wielu lwowskich Škodach wycieraczka jest tylko na szybie przed stanowiskiem pracy kierowcy. Na drugą brak funduszy. 2.05.2013.


Teraz przeniesiemy się na inną pętlę – Plac Petruszewycza. Tam udokumentowałem dwa trolejbusy linii 11 kursującej do Szpitala Pulmonologicznego. To obecnie trasa nr 31. Na początek Škoda 14Tr02 #512, która właśnie rozpoczyna kurs. Rocznik 1988, od początku we Lwowie. Nadal czynna. To obecnie najniższy numer taborowy modelu 14Tr eksploatowanego w tym mieście.


Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів

Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів

Škoda 14Tr, ЛЕТ ЛьвівŠkoda 14Tr, ЛЕТ Львів

Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів
Weteranka lwowskich dróg, czyli Škoda 14Tr02 #512 wyrusza z pętli Plac Petruszewycza do Szpitala Pulmonologicznego. 3.05.2013.


Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів
Potwierdzenie, że Škoda 14Tr02 #512 jest nadal eksploatowana. Screen ze strony  https://www.eway.in.ua/ pokazującej lwowskie pojazdy komunikacji miejskiej online. W dniu 29 czerwca 2020 trolejbus ten kursował na linii 29 do Aeroportu.


Na pętli Plac Petruszewycza stała także odstawiona (opuszczone pantografy) Škoda 14Tr #555. Rocznik 1989, od początku w ЛЕТ Львів. Także w otablicowaniu linii 11. Trolejbus pozował na tle kwitnących drzew owocowych.


Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів
Niesamowicie wyglądały te kwitnące na różowo drzewa. Škoda o charakterystycznym numerze 555 odpoczywa pomiędzy godzinami szczytu. 3.05.2013. Według źródeł internetowych nadal jest czynna.


To zdjęcie zrobiłem z jadącego tramwaju. Škoda 14Tr o numerze 524 jako linia nr 2 na ul. Metropolity Angełłowicza. To rocznik 1988, od początku w ЛЕТ Львів. Nadal eksploatowana.


Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів
Škoda 14Tr #524 na linii 2 (obecna trasa nr 22). W tle z opuszczonymi pantografami inna 14Tr, o numerze 557. 3.05.2020.


Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів
Potwierdzenie, że trolejbus #524 nadal jest eksploatowany. W ruchu jest także inna 14Tr, o niskim numerze - 516. Screen ze strony  https://www.eway.in.ua/. W dniu 29 czerwca 2020 obsługiwały one linię nr 23, czyli dawną trasę nr 3 do Stryjskiego Dworca Autobusowego.


Kolejna przedstawicielka lwowskich trolejbusów Škoda 14Tr to nr 557. Czytelnicy Bloga Transportowego już znają ten pojazd. To zdjęcie pominąłem jednak we wcześniejszej publikacji. Niezwykły odcinek lwowskiej sieci trolejbusowej – wspinaczka brukowaną ul. Czynu Listopadowego. Linia nr 9 do pętli Aeroport. Škoda jest z 1989 roku. W Internecie można znaleźć zdjęcia przedstawiające jej kasację na terenie zajezdni w 2015 roku.


Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів
Škoda 14Tr o numerze 557 wspina się brukowaną ul. Czynu Listopadowego. 1.05.2013.


Również na ul. Czynu Listopadowego, ale trochę niżej (bliżej pętli Uniwersytet) sfotografowałem Škodę 14Tr #541 na linii 2. To rocznik 1989. Trolejbus kilka lat później przeszedł dość oryginalną modernizację (np. otrzymał wklejane szyby) i nadal jest czynny.


Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів

Škoda 14Tr, ЛЕТ Львів
Trolejbus nr 541 jako linia 2 rozpoczyna wspinaczkę po bruku ul. Czynu Listopadowego. 29.04.2013.


W dalszej części materiału o lwowskich trolejbusach LAZ (ЛАЗ) 52522. Tu link.


Lwów 2013