sobota, 13 czerwca 2020

Targi SilesiaKOMUNIKACJA 2019 (6) – ciężarówki


Zakończyłem już opisywanie autobusów pokazanych w trakcie targów SilesiaKOMUNIKACJA 2019 w Sosnowcu (tu link). Teraz pora na ciężarówki.

Przed wejściem do hali targowej Inspekcja Transportu Drogowego pokazała mobilną stację diagnostyczną na bazie ciężarówki DAF LF (nr rej. SK 812PG). Niestety w trakcie mojego pobytu na targach, stacja była „spakowana”. Umieszczony na samochodzie kontener jest zdejmowany. Proces przygotowania do rozpoczęcia badań pojazdów trwa około 15 minut. Potem można już sprawdzać stan techniczny ciężarówek i autobusów.

Jak podało ITD, stacja ta kosztowała około 1,2 mln zł, waży blisko 8 ton, a po rozstawieniu ma 4 m wysokości.


DAF LF, Inspekcja Transportu Drogowego

DAF LF, Inspekcja Transportu Drogowego

DAF LF, Inspekcja Transportu DrogowegoDAF LF, Inspekcja Transportu Drogowego

DAF LF, Inspekcja Transportu Drogowego
DAF LF z Inspekcji Transportu Drogowego. 16.04.2019.


Pozostałe ciężarówki prezentowano wewnątrz hali targowej. Był tam np. MAN TGX laweta z firmy Ruger Expo zajmującej się relokacją maszyn i przeprowadzkami przemysłowymi. Na samochodzie umieszczono wózek widłowy, prezentując sposób jego transportu. Ciężarówka ta jest wyposażona w wyciągarkę do 16 ton.


MAN TGX, Ruger Expo

MAN TGX, Ruger Expo
MAN TGX z firmy Ruger Expo.


Wewnątrz hali swój inny, mniejszy pojazd pokazało ITD. Był to Renault Master.


Renault Master, Inspekcja Transportu Drogowego
Renault Master z Inspekcji Transportu Drogowego.


Stoisko firmy MAN prezentowałem już opisując autobusy. Oprócz nich wystawiono również samochód dostawczy w wersji elektrycznej, czyli MAN eTGE.


MAN eTGE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

MAN eTGE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019MAN eTGE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Dostawczy samochód elektryczny, czyli MAN eTGE.


MAN eTGE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019MAN eTGE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
To kryje pod maską MAN eTGE.


MAN eTGE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
MAN eTGE, dane techniczne. Baner ustawiony obok pojazdu.


MAN eTGE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019MAN eTGE, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
MAN eTGE. Widok na powierzchnię ładunkową.


Kiedy opuszczałem teren targów, na przyległym do budynku wystawienniczego parkingu stał zaparkowany Mercedes-Benz Atego. Pomoc drogowa - laweta. Nie był on częścią ekspozycji.


Mercedes-Benz Atego
Mercedes-Benz Atego.


Dodatkową „ciężką” atrakcją targów była maszyna rozbiórkowa Liebherr z firmy Lesyk z Jaworzna, która wyburzała sąsiedni budynek. Dokładnie to Liebherr 960 Demolition. Swoimi gabarytami robiła wrażenie.


Liebherr 960 Demolition

Liebherr 960 Demolition

Liebherr 960 DemolitionLiebherr 960 Demolition
Liebherr 960 Demolition w trakcie przygotowań do wyburzania stojącego w tle budynku biurowego.


Nagrałem wtedy także krótki film przedstawiający maszynę Liebherr 960 Demolition w ruchu. To były dopiero przygotowania do wyburzania.




Jak w 2018 roku (tu link), ciężarówki fotografowałem również bezpośrednio przy terenie przyległym do centrum targowego, czyli na ul. Braci Mieroszewskich. To jednak będzie temat następnego wpisu o SilesiaKOMUNIKACJA 2019.


Wpisy z tagiem Solaris

wtorek, 9 czerwca 2020

Nowe Jelcze M181MB/3 w Krakowie


W roku 2005 tabor MPK Kraków zasiliły kolejne przegubowe Jelcze. Dokładnie 10 egzemplarzy. Był to efekt podpisanej 18 października 2004 umowy z firmą Polskie Autobusy, która oferowała najnowszą wersję modelu nazwanego „Tantus”, czyli M181MB/3. 

Przewoźnik zaproszenie po odbiór pierwszych egzemplarzy nowych przegubowców otrzymał 14 lutego 2005. Do Krakowa dotarło pięć autobusów, które dołączyły do 55 innych przedstawicieli serii M181MB. Były to pojazdy o numeracji DD456 – DD460. Wśród nich znalazł się także główny bohater tego wpisu, czyli DD457, ale o tym później.

26 lutego 2005 to oficjalna data rozpoczęcia pracy przewozowej przez krakowskie Jelcze M181MB/3. To jednocześnie pierwszy dzień funkcjonowania nowej linii 424. Utworzono ją w relacji Ruczaj – Wieczysta. Trasa ta była jednokierunkowa – powrót do pętli Ruczaj jako linia 124. Celem utworzenia tej nowej trasy było objęcie komunikacją miejską całej ul. Meissnera.

Kolejne M181MB/3 dotarły do Krakowa w marcu, ostatni z nich (nr DD465) w dniu 15.03.2005 (w ruchu liniowym od 23 marca).

Oprócz linii 424 i 124, najnowsze „Tantusy” kierowano do obsługi pozostałych tras, na których kursowały wcześniej zakupione Jelcze M181MB i jedyny w Polsce (a zatem i na świecie) Jelcz M182. Były to linie: 128 (Ruczaj – Mistrzejowice), 130 (Azory – Dworzec Główny), 132 (Nowy Kleparz – C.A.H.T.S.), 144 (Prądnik Biały – Rżąka), 164 (Górka Narodowa – Piaski Nowe), 172 (C.A.H.T.S. – Bronowice Nowe), 173 (Azory – Bieżanów Nowy), 179 (Dworzec Główny – Kurdwanów), 184 (Prądnik Czerwony – Kurdwanów), 194 (Kampus UJ – Armii Krajowej).

Kiedy komplet 10 nowych Jelczy M181MB/3 już kursował po Krakowie, w dniu 5 kwietnia 2005 (wtorek) na pętli autobusowej Piaski Nowe sfotografowałem autobus nr DD457. Był on podstawiony na przystanku początkowym linii 164 przy ul. Nowosądeckiej i oczekiwał na rozpoczęcie kolejnego kursu do Górki Narodowej. Wetknięte w zderzak flagi polski z przywieszonym kirem dotyczą śmierci papieża Jana Pawła II, która miała miejsce kilka dni wcześniej, 2 kwietnia.


Jelcz M181MB/3, MPK Kraków

Jelcz M181MB/3, MPK Kraków

Jelcz M181MB/3, MPK Kraków
Jelcz M181MB/3 #DD457 na pętli Piaski Nowe. 5.04.2005.


Cechą charakterystyczną Jelczy M181MB/3, która odróżnia je od wcześniejszych przegubowców tego producenta jest nowa ściana przednia, znana np. z modelu M101I. Podobnie jak kupione w 2002 roku M181MB nr DD451 – DD455, najnowsze „Tantusy” miały owalne nadkola, które zastępowały tę część pierwotnie kanciastą, mającą swój rodowód w produktach Berlieta.

Istotną, niewidoczną gołym okiem różnicę między M181MB/3, a starszymi egzemplarzami stanowił silnik. Po raz pierwszy spełniał on rolę Euro-3. To Mercedes-Benz OM457 hLAIII/3 o mocy 220 kW.

Według podawanych w Internecie informacji, prezentowany Jelcz #DD457 został wycofany z eksploatacji w 2017 roku.

Ten wpis jest kontynuacją prezentacji materiałów z 2005 roku (zapowiadałem go pisząc np. o Jelczu PR-110M – tu link). 

W następnej części będą kolejne autobusy. Tym razem w zimowej scenerii. Tu link.


Blog Transportowy na Twitterze

piątek, 5 czerwca 2020

Bezruch na krakowskim lotnisku


Temat wstrzymania regularnego ruchu pasażerskiego na polskich lotniskach w związku z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 pojawiał się już w Blogu Transportowym (np. pod tym linkiem). Od 1 czerwca 2020 wróciły loty krajowe. 

W tym wpisie cofniemy się jeszcze do czasu, gdy dosłownie nic się nie działo. Terminale pasażerskie były puste, a samoloty stały już od dłuższego czasu na płytach lotnisk. Przejeżdżałem wtedy (dokładnie 2.05.2020) obok lotniska w podkrakowskich Balicach. Oczywiście nie mogłem sobie wówczas odmówić wykonania kilku zdjęć.

To wręcz niewyobrażalne, że w miejscu, w którym praktycznie cały czas trwał ruch (lądowanie, kołowanie, startowanie), teraz nic się nie działo. Samoloty jednak były, ale odstawione. Dokładnie trzy Airbusy z Wizz Air i sześć Boeingów 737 z linii Ryanair. Stał też Bombardier Learjet 75 firmy Wiśniowski (pisałem o nim tutaj).

Niestety ze zdjęć nie udało mi się odczytać rejestracji wszystkich tych maszyn. Jedynie dwie, Boeingów 737: SP-RSC i SP-RSR (tu jednak nie mam 100% pewności). Były tam też SP-RKI i SP-RKA, co ustaliłem później, dzięki portalowi Flightradar.


Kraków Airport, Wizz Air, Ryanair

Kraków Airport, Wizz Air

Kraków Airport, Wizz AirKraków Airport, Wizz Air

Kraków Airport, Wizz AirKraków Airport, Wizz Air

Kraków Airport, Wizz Air
Airbusy linii Wizz Air odstawione w związku ze spowodowanym koronawirusem SARS-CoV-2 zawieszeniem regularnych lotów pasażerskich. Kraków Airport, 2.05.2020.


Kraków Airport, Ryanair, Boeing 737

Kraków Airport, Ryanair, Boeing 737
Sześć maszyn linii Ryanair, czyli Boeingi 737.


Kraków Airport, Ryanair, Boeing 737Kraków Airport, Ryanair, Boeing 737
Środkowa maszyna to SP-RSC, czyli Boeing 737-800 z Ryanair Sun. Rocznik 2018. W dniu 27.05.2020 maszyna odbyła krótki lot wokół Krakowa - tylko 20 minut i wylądowała.


Kraków Airport, Ryanair, Boeing 737
To najprawdopodobniej SP-RSR. Również Boeing 737-800 z Ryanair Sun. Rocznik 2018. Radar lotniczy wskazuje, że maszyna ta ostatnio nie odbywała żadnych lotów.


Kraków Airport, Ryanair, Boeing 737
Niezidentyfikowany Boeing 737. 


Kraków Airport, Ryanair, Boeing 737Kraków Airport, Ryanair, Boeing 737
Jeden ze sfotografowanych samolotów Ryanaira to maszyna o rejestracji SP-RKI. Także przeznaczona do obsługi połączeń czarterowych jako Ryanair Sun. Boeing 737-800 z 2017 roku. Długi postój na krakowskim lotnisku został przerwany w dniu 10.05.2020. Wówczas maszyna krótko latała nad stolicą Małopolski i znów została odstawiona. Razem z nią wzbił się także widoczny na screenie (w torze lotu opisywanego samolotu) Boeing o rejestracji SP-RKA. Źródło: Flightradar24.com.


Kraków Airport, Ryanair, Boeing 737Kraków Airport, Ryanair, Boeing 737
SP-RKA w ramach rozruchu krąży nad Krakowem. To także Boeing 737-800 linii Ryanair Sun. Rocznik 2014.  Źródło: Flightradar24.com.


Sfotografowałem także cztery wojskowe samoloty transportowe CASA C-295 ustawione w części niecywilnej lotniska. To maszyny o numerach 026, 015, 014 i 022. Przy okazji widać nad nimi ośnieżone Tatry, więc powietrze było tego dnia wyjątkowo przejrzyste.

Warto jeszcze dodać, że CASA C-295 to produkt hiszpańskiej firmy Construcciones Aeronáuticas SA będącej obecnie częścią holdingu Airbusa.


CASA C-295, 8. Baza Lotnictwa Transportowego im. płk. pil. Stanisława Jakuba Skarżyńskiego, Balice

CASA C-295, 8. Baza Lotnictwa Transportowego im. płk. pil. Stanisława Jakuba Skarżyńskiego, Balice
Samoloty transportowe CASA C-295 z 8. Bazy Lotnictwa Transportowego im. płk. pil. Stanisława Jakuba Skarżyńskiego w Balicach. W tle ośnieżone Tatry. 2.05.2020.


CASA C-295, 8. Baza Lotnictwa Transportowego im. płk. pil. Stanisława Jakuba Skarżyńskiego, Balice
Zbliżenie na maszynę nr 015. 


CASA C-295, 8. Baza Lotnictwa Transportowego im. płk. pil. Stanisława Jakuba Skarżyńskiego, Balice
CASA C-295 nr 022.


W kwietniu 2020 z Kraków Airport skorzystało jedynie 52 pasażerów. Szokująca wartość. Jak podało lotnisko, to prawie o 100% pasażerów mniej niż w kwietniu 2019.

W maju 2020 pasażerów było już więcej, ale wciąż bardzo mało. Tylko 116 osób.


Wpisy poświęcone autobusom

wtorek, 2 czerwca 2020

Nowe filmy – maj 2020


Po raz pierwszy od dłuższego czasu, w maju 2020 na kanale Lukaszwo – Transport Movies opublikowałem nie dwa, a aż cztery filmy. Trolejbusowy, dwa tramwajowe i kolejowy.

Zaczynam od materiału o trolejbusach. Zobaczycie dwa pojazdy marki LAZ (ЛАЗ) 52522 na ulicach Lwowa. Maszyny te są dość zużyte, a przez to ich przejazd robi wrażenie. Więcej na ten temat napiszę już za jakiś czas. Materiał powstał na przełomie kwietnia i maja 2013 roku.




Drugi z opublikowanych w maju 2020 filmów przedstawia krakowski tramwaj Stadler Tango Lajkonik w trakcie jednej z jazd szkoleniowych dla motorniczych. Więcej na ten temat tutaj.

Warto zwrócić uwagę na to, że tramwaj nie korzysta z sieci trakcyjnej. Ma opuszczony pantograf.




Najdłuższy z zamieszczonych w maju 2020 filmów powstał na ul. Lubicz w Krakowie, a dokładniej na jej skrzyżowaniu z ul. Rakowicką. Zobaczycie na nim sporo tramwajów (np. PESA 2014N, EU8N, E1+C3), kilka autobusów, a na koniec także śmieciarkę (Mercedes-Benz z MPGO). Pojazdy te udokumentowałem 1 listopada 2019, głównie linie dodatkowe z okazji Wszystkich Świętych.




Czwarte nagranie to tematyka kolejowa. Jak w przypadku pierwszego filmu zapraszam do Lwowa. Dokładnie na stację Lwów Podzamcze, o której pisałem tutaj. Zobaczycie na nim elektrowozy serii WL80 (ВЛ80) luzem i z pociągami. 30 kwietnia 2013.




Tematyka tramwajów na ul. Lubicz oraz lokomotyw ВЛ80 pojawi się w terminie późniejszym w oddzielnych wpisach.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

niedziela, 31 maja 2020

50 elektrycznych przegubowców dla Krakowa i 16 dla Krajowej


W Krakowie będzie więcej elektrycznych autobusów. W poniedziałek, 25 maja 2020 tamtejsze MPK podpisało umowę z firmą Solaris na zakup aż 50 egzemplarzy modelu Urbino 18 electric. Zostanie dostarczonych także 50 sztuk urządzeń ładujących za pośrednictwem złącza plug-in, dedykowanych do każdego autobusu. Pojazdy trafią do Krakowa w przeciągu roku od momentu podpisania umowy. Wartość kontraktu wynosi 165 435 000 zł. Więcej szczegółów w poniższym materiale producenta.


To już kolejne autobusy elektryczne firmy Solaris, które wybrał krakowski przewoźnik. Mieszkańcy Krakowa mogą na co dzień korzystać z 28 elektrobusów tej samej marki. – Decyzję o zakupie kolejnych 50 autobusów elektrycznych marki Solaris, odbieramy jako wyraz pozytywnych doświadczeń z eksploatacji pojazdów elektrycznych Solaris, wynikających nie tylko z wysokiej jakości samych autobusów, ale także z profesjonalnie przygotowanej obsługi serwisowej. Jesteśmy dumni, że mamy realny wpływ na poprawę jakości powietrza w Krakowie – mówi Petros Spinaris, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach, odpowiedzialny za obszar Sprzedaży, Marketingu i Customer Service.

Elektrobusy, które Solaris dostarczy do Krakowa, będą napędzane za pomocą osi ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Autobusy przegubowe zostaną konstrukcyjnie przygotowane do ładowania na dwa sposoby: poprzez 4-polowy pantograf dachowy umieszczony nad pierwszą osią pojazdu lub za pomocą złącza typu plug-in. Magazynami energii będą natomiast charakteryzujące się bardzo wysoką gęstością energii baterie Solaris High Energy+.

Elektryczne przegubowce będą mogły zaoferować jednorazowo podróż dla 141 pasażerów, z czego 43 osoby będą mogły skorzystać z miejsc siedzących. Najnowsze autobusy dla Krakowa będą wyposażone w monitoring, system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich będą mogły skorzystać z platform ułatwiających wsiadanie oraz wysiadanie z autobusu. Rampy zostaną zamontowane przy drugich drzwiach.

- Kraków zajął piąte miejsce w konkursie o tytuł „Zielonej stolicy Europy 2022”. Jednym z elementów, które były w tym konkursie brane pod uwagę, to ekologiczny transport i jego znaczenie dla środowiska. Nowe autobusy będą wykorzystywane na czterech liniach kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów, a więc w rejonie miasta, gdzie odnotowywane są największe przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza – powiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Zakup 50 przegubowych autobusów elektrycznych dla Krakowa znalazł się na liście projektów wybranych do dofinansowania ze środków unijnych. - Na zakup tych pojazdów przyznano nam ok. 110 mln zł dotacji. Jest to więc dla nas szansa, aby angażując stosunkowo nieduże środki własne pozyskać bezemisyjne autobusy dla mieszkańców Krakowa - powiedział Rafał Świerczyński, Prezes Zarządu MPK SA w Krakowie.


Solaris Urbino 18 electric, MPK Kraków

Solaris Urbino 18 electric, MPK Kraków

Solaris Urbino 18 electric, MPK Kraków
Autobusy Solaris Urbino 18 electric są już eksploatowane przez MPK Kraków. Tu przykładowy egzemplarz oznaczony jako DN004 (rocznik 2017) w trakcie sesji fotograficznej w różnych rejonach miasta (od góry: ul. Basztowa, ul. Podzamcze i rejon Centrum Kongresowego ICE). Fot. Solaris - materiały prasowe.


Inne elektryczne przegubowce Solarisa trafią do miasta Krajowa w południowej części Rumunii. Dokładnie będzie to szesnaście egzemplarzy Urbino 18 electric. Władze miasta po raz pierwszy zdecydowały się na pojazdy bateryjne, dlatego w ramach kontraktu Solaris dostarczy także ładowarki – zarówno urządzenia do nocnego ładowania, jak i szybkie ładowarki pantografowe. Oto, co na ten temat napisał producent.



Zgodnie z umową podpisaną 28 kwietnia 2020, Krajowa otrzyma wszystkie elektrobusy najpóźniej w lipcu 2021 roku. Wartość kontraktu wynosi około 12 mln euro, z czego większość pochodzi ze środków europejskich. Inwestycja w ultranowoczesne, bezemisyjne autobusy poprawi jakość powietrza w mieście i podniesie komfort życia mieszkańców.

Napęd w przegubowych elektrobusach zapewni silnik centralny o mocy 240 kW. Każdy z elektrycznych pojazdów będzie posiadał baterie Solaris High Energy. Magazyny energii będą ładowane poprzez tzw. „odwrócone” pantografy, czyli urządzenia, które będą opuszczać się na autobus z masztu ładowarki pantografowej.

To pierwsza inwestycja miasta w autobusy bateryjne. W ramach kontraktu Solaris jest odpowiedzialny także za dostarczenie niezbędnej infrastruktury ładowania pojazdów. Wraz z autobusami do miasta zawita 20 ładowarek. W ciągu dnia Urbino electric będą uzupełniały energię w bateriach za pomocą 4 ładowarek pantografowych, nocą zaś poprzez 16 ładowarek plug-in.

W klimatyzowanych Solarisach zostanie zapewniony dostęp do sieci WiFi, a pasażerowie będą mogli podładować swoje telefony za pomocą kilku ładowarek USB. Na pokładzie dostępny będzie system informacji pasażerskiej, a także złożony z 7 kamer monitoring, zwiększający bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Ponadto w autobusach zostaną zamontowane urządzenia liczące pasażerów.


Solaris Urbino 18 electric, Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles / Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussels

Solaris Urbino 18 electric, Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles / Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussels
Do materiału o autobusach dla miasta Krajowa producent dołączył przykładowe zdjęcia Solarisa Urbino 18 electric. W tym przypadku z Brukseli: Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles / Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussels. Autobus o numerze 1508 z 2019 roku. Oznakowanie linii 12 łączącej centrum Brukseli z lotniskiem. Fot. Solaris - materiały prasowe.


Solaris Urbino 12, RAT Craiova

Solaris Urbino 12, RAT CraiovaSolaris Urbino 12, RAT Craiova

Solaris Urbino 12, RAT CraiovaSolaris Urbino 12, RAT Craiova

Solaris Urbino 12, RAT Craiova
Marka Solaris jest już obecna na ulicach miasta Krajowa. Spalinowe Urbino 12 są eksploatowane przez tamtejszego przewoźnika RAT Craiova. Tu egzemplarz o numerze taborowym 013 (rocznik 2014) udokumentowany przez Google na Calea București w trakcie obsługi linii 9 we wrześniu 2019. Źródło: Google Street View.


Warto jeszcze dodać, że Krajowa jest drugim miastem w Rumunii, które zdecydowało się na autobusy elektryczne Solaris w swojej flocie. Do tej pory 41 egzemplarzy Urbino 12 electric producent dostarczył już do Kluż-Napoki.


Blog Transportowy na Facebooku