wtorek, 31 grudnia 2019

Ponownie PKM Świerklaniec na lotnisku


W październiku 2017 pisałem o przegubowcach z PKM Świerklaniec wypożyczonych firmie WAS (WELCOME Airport Services), która zapewnia obsługę naziemną kilkudziesięciu liniom lotniczym z całego świata. Tu link. Wracam do tematu, bo nie był to wówczas mój ostatni kontakt z tymi autobusami na terenie lotniska w Pyrzowicach (Katowice Airport).

Mowa o dwóch MAN-ach Lion’s City G. Przewoźnik oznaczył je jako 1211 i 1222. Po wynajmie na lotnisku wróciły one do obsługi komunikacji miejskiej. W sezonie wakacyjnym 2018 ponownie trafiły do Pyrzowic, do firmy WAS.

Oba z autobusów udało mi się sfotografować 19 lipca 2018. Byłem wówczas na pokładzie samolotu linii Travel Service, który obsługiwał czarterowy rejs z cypryjskiego Pafos. Warunki pogodowe nie pomagały w robieniu zdjęć. Było ciemno i padał deszcz. W dodatku aparat fotograficzny musiałem wyjąć z plecaka w iście ekspresowym tempie, bo pojazdy przemieszczały się. Okno także nie należało do najczystszych.

MAN-y czekały na pasażerów mojego lotu.


MAN Lion’s City G, PKM Świerklaniec, WAS (WELCOME Airport Services), Katowice Airport
Dwa „miejskie lwy” na zlanej deszczem płycie katowickiego lotniska oczekują na pasażerów lotu z Pafos.


MAN Lion’s City G, PKM Świerklaniec, WAS (WELCOME Airport Services), Katowice Airport

MAN Lion’s City G, PKM Świerklaniec, WAS (WELCOME Airport Services), Katowice Airport
Za stojącymi przegubowcami kołował Airbus węgierskich linii Wizz Air. Niestety nie udało mi się ustalić danych tej maszyny.


MAN Lion’s City G, PKM Świerklaniec, WAS (WELCOME Airport Services), Katowice Airport

MAN Lion’s City G, PKM Świerklaniec, WAS (WELCOME Airport Services), Katowice Airport
MAN-y ruszają, a ja szykuję się do wysiadania. Za przednimi szybami autobusy mają wstawione duże tablice z tymczasowymi numerami taborowymi nadanymi przez WAS: #1211 to wówczas #0135, a #1222 to #0136.


Autobus nr 1222 obecnie nie jest eksploatowany przez PKM Świerklaniec. Po zakończeniu wypożyczenia na lotnisko w Pyrzowicach, pod koniec 2018 roku został on wydzierżawiony do PKM Jaworzno. Otrzymał tam nr taborowy 331.

Natomiast MAN nr 1211 po kolejnym lotniskowym epizodzie powrócił do obsługi tras PKM Świerklaniec. Z informacji krążących po Internecie wynika, że w roku 2019 nie był on już wynajmowany przez firmę WAS.


Blog Transportowy na Facebooku

sobota, 28 grudnia 2019

Nikola TRE


Niedawno pisałem o wodorowej ciężarówce Hyundai HDC-6 Neptune (tu link). Teraz wracam do tematu ekologicznego taboru ciężarowego. Bohaterem jest jednak inna marka: Iveco.

Producent ten na początku grudnia 2019 przesłał poniższy materiał prasowy. Dotyczył on zorganizowanej w Turynie konferencji prasowej. Jej wspólnymi gospodarzami były Iveco, FPT Industrial i Nikola Corporation. Ogłoszono wówczas, że celem tego partnerstwa jest stworzenie transportu z zerową emisją. Wspólny owoc takiego działania to pojazd Nikola TRE.

Jak podano: „Iveco, FPT Industrial i Nikola Corporation przedstawiły 3 grudnia 2019 roku zakres i plany umowy joint venture i współpracy zawartej w celu przyspieszenia transformacji przemysłu w kierunku neutralności emisji ciężkich samochodów ciężarowych klasy 8 w Ameryce Północnej i Europie poprzez zastosowanie technologii ogniw paliwowych. Dzieje się to zaledwie trzy miesiące po ogłoszeniu przez CNH Industrial, 3 września, strategicznego partnerstwa z Nikolą, przy zaangażowaniu Iveco, marki pojazdów użytkowych oraz FPT Industrial, odpowiedzialnej za układy napędowe.”

Dalej przeczytamy, że: „Głównym celem umowy jest wykorzystanie odpowiedniej wiedzy partnerów, w celu wdrożenia na rynek ciężkich pojazdów ciężarowych o zerowej emisji spalin i wprowadzenie zmian w funkcjonowaniu branży, dzięki nowemu modelowi biznesowemu. Partnerstwo obejmuje utworzenie europejskiej spółki joint venture, w celu opracowania i dystrybucji pojazdów ciężarowych napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi oraz akumulatorowo-elektrycznymi na rynek europejski. Nikola zapewni wiodącą w swojej klasie wiedzę na temat ogniw paliwowych i zaawansowaną technologię, a także przełomowy model biznesowy zapewniający pierwszy w branży produkt finansowy obejmujący wszystkie usługi pozwalające użytkować pojazd. Iveco, wraz z FPT Industrial, wniosą swoją wiedzę inżynieryjną i produkcyjną do uprzemysłowienia elektrycznych ciężarówek z ogniwami paliwowymi oraz akumulatorami.”

„Iveco, FPT Industrial i Nikola rozpoczęły opracowywanie pierwszej ciężarówki joint venture: akumulatorowej Nikola TRE, która oparta jest na nowej platformie Iveco S-WAY i integruje technologię ciężarówki, elementy sterowania i multimedia firmy Nikola. Testy mają rozpocząć się w połowie 2020 roku, a europejska publiczna premiera planowana jest w trakcie targów pojazdów użytkowych IAA 2020. Wsparcie sprzedaży i obsługi posprzedażnej Nikola TRE zapewni szeroka europejska sieć dealerów Iveco.”

Trevor Milton, CEO Nikola Motors, stwierdził: „Ta współpraca przynosi korzyści wszystkim zaangażowanym stronom. Od momentu wprowadzenia Nikola ONE w 2016 r. kierowcy ciężarówek i urzędnicy pytali kiedy sprowadzimy pojazdy Nikola do Europy. Nikola TRE to wspaniały i innowacyjny pojazd tak różny od innych ciężarówek na świecie. Potrzebowaliśmy odpowiedniego partnera, który pomógłby nam wejść na rynek europejski, a CNH Industrial jest właściwym partnerem handlowym. Podczas gdy inni producenci OEM zwalniają dziesiątki tysięcy pracowników, Nikola tworzy tysiące miejsc pracy i zmusza przemysł transportowy do reagowania i ukierunkowania na zerową emisję. Zobacz, co osiągnęliśmy w ciągu trzech miesięcy, a teraz wyobraź sobie, co osiągniemy za trzy lata dzięki naszemu partnerowi CNH Industrial.”

Gerrit Marks, prezes ds. pojazdów użytkowych i specjalnych, dodał: „Nasz przemysł, napędzany zaostrzeniem przepisów dotyczących emisji, szybko się zmienia, a młode pokolenia domagają się stworzenia gospodarki o obiegu zamkniętym, w celu zapewnienia ochrony środowiska. Wodór i energia elektryczna, w zależności od misji, są jedynymi realnymi rozwiązaniami dla zielonej energii i mają tę zaletę, że pozwalają poszczególnym krajom stać się bardziej niezależnym od paliw kopalnych. Teraz jest czas na działanie i dostarczenie rozwiązania zerowej emisji, które opiera się na technologii elektrycznej ogniw paliwowych. Wykorzystujemy tę technologię w sposób przemyślany i zdecydowany, rozpoczynając proaktywną transformację sektora transportu.”

Hubertus M. Mühlhauser, CEO CNH Industrial, stwierdził: „Coraz większy nacisk na diametralne ograniczenie emisji z motoryzacji, skłania nasz przemysł do szybkiego poszukiwania zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Wspólne przedsięwzięcie z Nikolą jest świadectwem wiedzy technicznej obu partnerów, które przyniesie wymierne korzyści środowiskowe europejskim przewoźnikom działającym w transporcie dalekobieżnym”.


Nikola TRE

Nikola TRE

Nikola TRE

Nikola TRE
Tak z zewnątrz prezentuje się ciężarówka przyszłości - Nikola TRE.


Nikola TRE

Nikola TRE

Nikola TRE
Nikola TRE - wnętrze kabiny.


„Premiera rozpoczęła się w Officine Grandi Riparazioni (OGR), imponującym obiekcie przemysłowym w Turynie. Wydarzeniem zorganizowane zostało przy współpracy firmy produkcyjnej Filmmaster Events. Wieczór zakończył się niespodziewanym odsłonięciem bezemisyjnej ciężarówki nowej generacji jako instalacji architektonicznej zamkniętej w zautomatyzowanym, chromowanym pryzmacie skrywającym model Nikola TRE. Wydarzenie transmitowane było na żywo dla widzów z Ameryki Północnej, a nagranie można obejrzeć na kanale YouTube Iveco.

Poniżej film prezentujący Nikolę TRE:




Niestety jak w przypadku materiału o wodorowym pojeździe Hyundai HDC-6 Neptune, również i w tej informacji zabrakło dokładniejszych danych o nowej ciężarówce. Będzie bezemisyjna i nic więcej.


Blog Transportowy ma 10 lat

wtorek, 24 grudnia 2019

B4 po remoncie i historyczny tabor na linii nr 9 (29.07.2018)


W roku 2018 w Krakowie po długo oczekiwanym remoncie zaprezentowano historyczną doczepę Konstal 102NaD #155. Połączono ją w skład z odnowionym wcześniej Konstalem 102Na #210, o czym pisałem tutaj. Kilka miesięcy później, w połowie 2018 roku MPK Kraków oficjalnie ogłosiło, że zakończono remont kolejnej zabytkowej doczepki. 

Był to wagon MAN B4 o numerze taborowym 527. Rocznik 1960. W roku 1994 sprowadzony do Krakowa z Niemiec, z Norymbergii. Liniowo kursował on z silnikowym MAN-em T4 #127 i razem z nim od roku 2002 stał się przedstawicielem taboru zabytkowego. W roku 2007 skład #127+527 wycofano z ruchu. Przez kolejne lata oczekiwał on remontu. Rozpoczęto go właśnie od doczepy.

Pięknie odrestaurowaną, niebieską doczepkę B4 podpięto czasowo (do zakończenia remontu wagonu #127) do innego krakowskiego T4. To #220 z roku 1958 w norymberskim kremowym malowaniu. Powstał więc dwukolorowy skład #220+527, który swoją premierę w ruchu liniowym (w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej) miał 1 lipca 2018 na trasie nr 1 (Wzgórza Krzesławickie – Salwator). Niestety nie udało mi się go wówczas fotografować.

Okazja ku temu nadarzyła się jednak niedługo później. W niedzielę 22 lipca 2018. Wówczas kursował on na linii 0, w wariancie z Kopca Wandy do Muzeum Inżynierii Miejskiej. Był to bardzo upalny dzień.


MAN T4+B4, MPK Kraków
Widok na część przednią wnętrza odrestaurowanej doczepy MAN B4 #527. 22.07.2018.


MAN T4+B4, MPK Kraków

MAN T4+B4, MPK Kraków
Kolorowy skład historyczny, czyli MAN T4+B4 #220+527. Postój i odjazd z przystanku „Hala Targowa” na ul. Grzegórzeckiej w trakcie obsługi linii 0. 22.07.2018.


MAN B4, MPK Kraków
Zbliżenie na odrestaurowaną doczepę MAN B4 #527.


MAN T4+B4, MPK Kraków
Skład MAN T4+B4 #220+527 wjeżdża pod wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką, który był wówczas poszerzany pod dwa dodatkowe tory.


Tydzień później, w niedzielę 29 lipca 2018 historyczny skład MAN T4+B4 #220+527 znowu kursował po Krakowie. Towarzyszyły mu inne pojazdy muzealne. Tym razem zabytki oprócz „zerówki” obsłużyły także dwie brygady linii 9, łączącej pętle Mistrzejowice i Nowy Bieżanów. Wybór tej drugiej końcówki nie był przypadkowy. W roku 2018 obchodzono 40-lecie oddania do eksploatacji trasy tramwajowej do Nowego Bieżanowa. Od roku 1979 docierała tam także linia nr 9. Pierwotnie z Walcowni (w różnych wariantach trasy, np. przez ul. Lwowską, gdzie obecnie nie ma już infrastruktury tramwajowej), a od roku 1991 ze Wzgórz Krzesławickich, następnie od 1999 r. z Mistrzejowic.

Stałym bywalcem linii 9 przez lata były składy T4+B4, a we wcześniejszym okresie podwójne „stodwójki”. Dlatego właśnie oprócz wagonów norymberskich tego dnia do Nowego Bieżanowa wyruszył także zestaw Konstal 102Na+102NaD #210+155. Poniżej kilka zdjęć, które 29.07.2018 wykonałem na pętli Mistrzejowice.


Pętla tramwajowa Mistrzejowice, MPK Kraków
Niedziela na krakowskiej pętli Mistrzejowice. Po lewej wagon EU8N #HL437 (rocznik 1990, przebudowany na EU8N z E6 w 2016 r.) na linii 14 do Bronowic, a obok SGP E1 #HW170 (rocznik 1968) na linii 16 do Kopca Wandy. W tle niecodzienny gość, czyli Konstal 102Na+102NaD #210+155 na linii 9 do Nowego Bieżanowa. 29.07.2019.


Konstal 102Na+102NaD #210+155, MPK Kraków

Konstal 102Na+102NaD #210+155, MPK Kraków
Konstal 102Na+102NaD #210+155 na krótko przed podstawieniem się jako linia 9.


Konstal 102Na+102NaD #210+155, SGP E1, MPK Kraków

Konstal 102Na+102NaD #210+155, SGP E1, MPK Kraków
Podwójne Konstale #210+155 podstawiają się na przystanek dla wsiadających pętli Mistrzejowice, a fakt ten jest intensywnie dokumentowany fotograficznie przez kilka osób. Te historyczne wagony pochodzą z 1970 roku. Stojący obok nich, wciąż czynny liniowo SGP E1 #HW170 jest o dwa lata starszy. 


MAN T4+B4 #220+527, SGP E1, MPK Kraków
MAN T4+B4 #220+527 podstawiony jako linia 9, a obok SGP E1 #HW172 (rocznik 1968) na trasie nr 16. 


MAN T4+B4 #220+527, SGP E1, MPK Kraków

MAN T4+B4 #220+527, SGP E1, MPK Kraków

MAN T4+B4 #220+527, SGP E1, MPK Kraków

MAN T4+B4 #220+527, SGP E1, MPK Kraków
MAN T4+B4 #220+527 ustawiony jak wyżej, ale SGP E1 na linii 16 do Kopca Wandy już inny. Tym razem to #HW173. Rocznik 1967.


MAN T4, MPK Kraków

MAN T4, MPK Kraków

MAN T4, MPK Kraków
MAN T4 #220 - wnętrze. 


Bombardier NGT8, MPK Kraków

Bombardier NGT8, SGP E1, MPK Kraków
Nowoczesny Bombardier NGT8 na linii nr 14 dość mocno kontrastował z kilkudziesięcioletnim taborem docierającym na pętlę Mistrzejowice. W tym przypadku to wagon #RY802 z 2012 roku. 


MAN B4, MPK Kraków

MAN B4, MPK Kraków

MAN B4, MPK Kraków
Zbliżenia na odrestaurowaną doczepkę MAN B4.


SGP E1, MPK Kraków
Rocznik już muzealny:1967, czyli E1 #HW173 na niemuzealnej inii 16.


MAN T4, MPK Kraków

MAN T4, MPK Kraków
Zbliżenie na tył i bok wagonu MAN T4 #220. 


MAN T4, MPK Kraków

MAN T4, MPK KrakówMAN T4, MPK Kraków
Detale historycznego wagonu T4 #220, np. napis informujący o norymberskim pochodzeniu tramwaju.


MAN B4, MPK Kraków
Skład MAN T4+B4 #220+527 właśnie rozpoczął kolejny kurs z Mistrzejowic.


Powstał wówczas także materiał filmowy. Najpierw zobaczycie odjazd przegubowych Konstali. Potem z pętli rusza wagon E1 #HW172 na linii 16, a na koniec MAN T4+B4. Jego przejazd rozpoczął się tuż przed burzą, której „pomruk” słychać na zakończenie nagrania.




Historyczny tabor obsługiwał linię nr 9 w godzinach 9 – 17 i cieszył się dużym zainteresowaniem nie tylko mieszkańców Krakowa.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

środa, 18 grudnia 2019

Volkswagen Crafter i DAB 1200B w Oświęcimiu


Wracam do wpisów przedstawiających pojazdy firmy Drobisz-Tur. Ostatnio pisałem o Setrze S250 (tu link), teraz pora na mniejszy tabor.

Tym razem autobusu tego przewoźnika nie fotografowałem przy ulicy Stefana Batorego w Oswięcimiu. Powód – już nigdy nie widziałem, aby tam parkowały jego pojazdy. Miejscem sesji była pętla autobusowa Stare Stawy przy ul. 11 Listopada. Odwiedziłem ją w świąteczny dzień, 25 grudnia 2017.

Stał tam wówczas Volkswagen Crafter o rejestracji SBI 44430. To rocznik 2008. Z informacji znalezionych w Internecie wynika, że do firmy Drobisz-Tur trafił on w 2014 roku, a wcześniej był eksploatowany przez innego polskiego przewoźnika. 

W tle wykonanych wówczas zdjęć pojawia się także żuraw Coles, o którym pisałem tutaj.


Volkswagen Crafter

Volkswagen Crafter

Volkswagen Crafter
Volkswagen Crafter z firmy Drobisz-Tur na pętli autobusowej Stare Stawy w Oświęcimiu. 25.12.2017.


Obok Volkswagena zatrzymał się autobus MZK Oświęcim. DAB 1200B #71, który obsługiwał linię nr 9 (Stare Stawy – Dwory). To rocznik 1997, w Oświęcimiu od 2009 roku. Z informacji krążących po Internecie wynika, że jeszcze nie padł on ofiarą dostaw nowych Solarisów i nadal pozostaje na stanie MZK.


DAB 1200B, MZK Oświęcim

DAB 1200B, MZK Oświęcim
DAB 1200B #71 z MZK Oświęcim na dość błotnistej pętli autobusowej Stare Stawy. Autobus za kilka minut rozpocznie kurs linii nr 9.


Kolejne autobusy z firmy Drobisz-Tur przedstawię w późniejszym czasie.


Wpisy dotyczące kolei