poniedziałek, 6 maja 2019

Nowe filmy – kwiecień 2019


Maj już rozpoczęty, zatem pora na informacje dotyczące nowości filmowych na kanale YouTube Lukaszwo – Transport Movies we wcześniejszym miesiącu.

W kwietniu 2019 opublikowałem łącznie trzy filmy. Zaczynam od materiału już znanego czytelnikom Bloga Transportowego. Przedstawia on historyczny wagon tramwajowy typu K. Krótki przejazd przez ul. Starowiślną w dniu jego krakowskiej premiery. Film ten początkowo był dostępny tylko w blogu. Obecnie może go oglądać każdy użytkownik YouTube. 1 kwietnia 2019.




Drugie nagranie powstało na stacji Oświęcim w dniu 2 lutego 2019. Zobaczycie na nim pociągi towarowe prowadzone lokomotywami ET41 i Škoda. Pojawi się też EN57 z Krakowa. To część większego materiału, który już niedługo zamieszczę w Blogu Transportowym. Dotyczył będzie on ruchu kolejowego i prowadzonej przebudowy dworca. Tu link do tego wpisu.




Ostatni z filmów to relacja z Targów SilesiaKOMUNIKACJA 2019. Kilka ujęć wykonanych w różnych częściach hali wystawienniczej. 




Pozostając w temacie sosnowieckich targów SilesiaKOMUNIKACJA 2019, zapraszam do przejrzenia większego materiału na ich temat. Tu link do relacji z tej imprezy.


Informacje o najnowszych wpisach

piątek, 3 maja 2019

Czech Raildays 2018 (8) – Zephir


Odwiedzający ostrawskie targi mogli także obejrzeć ciekawy produkt włoskiej firmy Zephir z miejscowości Modena. Przystosowany zarówno do jazdy po torach, jak i po ulicach, czyli tak zwany pojazd dwudrogowy. W dodatku zgodny z obecnymi ekologicznymi tendencjami - elektryczny. To Zephir LOK 5.5E. 

Mała ciężarówka z zamontowanym żurawiem HDS. To obecnie najmniejszy przedstawiciel elektrycznych pojazdów Zephir będący w ofercie producenta. Egzemplarz pokazany w Ostrawie nie miał zamontowanych sprzęgów kolejowych, ale na pewno jest to opcja, bo pojazdy te często podczepiane są do wagonów, a większe (mocniejsze) Zephiry używane są np. do manewrów z taborem kolejowym. Model LOK 5.5E śmiało może pełnić funkcję drezyny. 

Może być przydatny także u przewoźników tramwajowych, np. do holowania uszkodzonego taboru. Przykładowo Zephir LOK 5.5E jest eksploatowany w Rzymie, przez tamtejszą firmę ATAC. Z zamieszczonych na Facebooku zdjęć wynika, że przetacza on tramwaje po terenie zajezdni.


Zephir LOK 5.5E, Czech Raildays 2018

Zephir LOK 5.5E, Czech Raildays 2018

Zephir LOK 5.5E, Czech Raildays 2018

Zephir LOK 5.5E, Czech Raildays 2018

Zephir LOK 5.5E, Czech Raildays 2018

Zephir LOK 5.5E, Czech Raildays 2018
Zephir LOK 5.5E. Ustawiono go obok wagonu salonki - pojazdu bardzo ważnego dla mieszkańców byłej Czechosłowacji. Więcej informacji na jego temat podam w jednym z kolejnych wpisów dotyczących Czech Raildays 2018.


Zephir LOK 5.5E, Czech Raildays 2018
Zephir LOK 5.5E, wnętrze kabiny.


W kolejnym wpisie z targów Czech Raildays 2018 pociąg praskiego metra. Tu link.


Blog Transportowy na Twitterze

środa, 1 maja 2019

Targi SilesiaKOMUNIKACJA 2019 (2) – Solaris


Zwiedzający ekspozycję targową mogli oglądać aż cztery autobusy marki Solaris. Trzy solowe i jeden przegubowy, będący jednocześnie jedynym przedstawiciel taboru klasy mega na tej imprezie.

Dwa egzemplarze były częścią ekspozycji Solarisa, zlokalizowanej bezpośrednio przy wejściu. Umieszczony nad autobusami napis wyraźnie podkreślał, że producent ten należy do grupy CAF.

Jeden z nich to model Urbino 12 Hybrid. Rocznik 2016, wersja demonstracyjna, która (jak podają źródła internetowe) w innych barwach (i przed pewnymi zmianami, np. ściana przednia) była prezentowana na targach TransExpo 2016 (tu link), a w obecnym malowaniu w trakcie edycji tych targów z 2018 roku. Do Sosnowca autobus trafił w przerwie testów w Cieszynie.


Solaris Urbino 12 Hybrid, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Solaris Urbino 12 Hybrid, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Demonstracyjny Solaris Urbino 12 Hybrid.


Solaris Urbino 12 Hybrid, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Solaris Urbino 12 Hybrid, stanowisko pracy kierowcy.


Solaris Urbino 12 Hybrid, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Solaris Urbino 12 Hybrid, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Solaris Urbino 12 Hybrid, wnętrze pojazdu.


Obok hybrydy ustawiono żółtego Urbino 12. Rocznik 2019, własność PKM Gliwice. Przewoźnik ten oznaczył go numerem 263. Pojazd obsługuje linie w sieci Zarządu Transportu Metropolitalnego, funkcjonującego od 1 stycznia 2019. To prawdziwy gigant, który podaje na swojej stronie internetowej, że: „ ZTM staje się jedynym organizatorem transportu, łącząc dotychczasowych trzech organizatorów – Komunikacyjny Związek Komunalny GOP, Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach oraz Międzygminny Związek Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach”. Dlatego na autobusie znalazł się charakterystyczny nowy logotyp – litera „M”, która mi osobiście kojarzy się z oznaczeniem stacji metra.


Solaris Urbino 12, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Solaris Urbino 12, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Solaris Urbino 12, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Solaris Urbino 12 z PKM Gliwice. Barwy zakładowe przewoźnika. Żółty kolor to także wymóg ZTM.


Solaris Urbino 12, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Solaris Urbino 12, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Solaris Urbino 12, wnętrze. Na niebieskiej tapicerce siedzeń wyraźne logotypy przewoźnika - PKM Gliwice.


Solaris Urbino 12, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Solaris Urbino 12, SilesiaKOMUNIKACJA 2019Solaris Urbino 12, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Zbliżenie na detale gliwickiego Solarisa Urbino 12. Ogrom informacji w postaci kumulacji przeróżnych naklejek i napisów w jednej lokalizacji. 


Solaris Urbino 12 Hybrid i Solaris Urbino 12, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Widok ogólny na stoisko Solarisa. Na banerze wyraźna informacja, że producent ten należy do Grupy CAF. Po lewej Solaris Urbino 12 Hybrid, a po prawej Solaris Urbino 12. 


Dwa pozostałe Solarisy prezentowano w części tylnej hali. Zdecydowanie największe zainteresowanie budził przegubowiec, czyli model Urbino 18 CNG. Obecna własność PKM Tychy. Rocznik 2016, a u przewoźnika od 2019 roku (wcześniej użytkowany przez producenta). Oznaczono go numerem 299.

Tabor PKM Tychy standardowo malowany jest na żółto-zielono. Barwy te jednak będą stopniowo odchodzić do historii. Ten autobus jest cały żółty, zgodnie z wymogami ZTM. 


Solaris Urbino 18 CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Solaris Urbino 18 CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Solaris Urbino 18 CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Solaris Urbino 18 CNG z PKM Tychy. Koniec charakterystycznego żółto-zielonego malowania. Teraz pojazdy tego przewoźnika będą całe żółte, zgodnie z wymogami ZTM.


Solaris Urbino 18 CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Solaris Urbino 18 CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019Solaris Urbino 18 CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Solaris Urbino 18 CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019Solaris Urbino 18 CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Solaris Urbino 18 CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Solaris Urbino 18 CNG z PKM Tychy - w przeciwieństwie do PKM Gliwice ograniczono ilość naklejek - informacji umieszczonych na zewnątrz pojazdu.


Solaris Urbino 18 CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Solaris Urbino 18 CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Solaris Urbino 18 CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019Solaris Urbino 18 CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Solaris Urbino 18 CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019Solaris Urbino 18 CNG, PKM Tychy, SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Solaris Urbino 18 CNG - wnętrze jedynego przegubowca pokazanego na targach.


Przy przegubowcu prezentowano Solarisa  Urbino 12 CNG. Ten gazowiec to własność Transgóru Mysłowice. Rocznik 2017, od nowości u tego przewoźnika. Oznaczono go numerem 507. 


Solaris Urbino 12 CNG, Transgór,  SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Solaris Urbino 12 CNG, Transgór,  SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Solaris Urbino 12 CNG z firmy Transgór Mysłowice.


Solaris Urbino 12 CNG, Transgór,  SilesiaKOMUNIKACJA 2019

Solaris Urbino 12 CNG, Transgór,  SilesiaKOMUNIKACJA 2019
Solaris Urbino 12 CNG, wnętrze.


W dalszej części relacji z Sosnowca MAN i firma Mercus. Tu link.


Blog Transportowy na Facebooku

poniedziałek, 29 kwietnia 2019

Czech Raildays 2018 (7) – Bobina


Drugą zaprezentowaną na targach w Ostrawie lokomotywą była „bobina”, czyli elektrowóz serii 140. Dokładnie Škoda 12E z 1957 roku. 

Maszyna ta pierwotnie była eksploatowana przez koleje czechosłowackie ČSD, a od 1993 roku przez słowackie ŽSR (jako 140 042-3). Później dość często zmieniała barwy i przewoźników, mając także swój polski epizod – kursowała dla firmy STK. Obecnie elektrowóz należy do czeskiej firmy IDS Cargo. 

Lokomotywa w 2018 roku została przywrócona do historycznego wyglądu i oznaczona dawnym numerem E499.0042. Bez wątpienia cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem zwiedzających. 


E499.0042, Škoda 12E, IDS Cargo

E499.0042, Škoda 12E, IDS Cargo

E499.0042, Škoda 12E, IDS Cargo

E499.0042, Škoda 12E, IDS Cargo

E499.0042, Škoda 12E, IDS Cargo
Lokomotywę E499.0042 ustawiono w początkowej części ekspozycji. Obok gość z Polski, czyli PESA 34WEa-003 z Kolei Śląskich.


E499.0042, Škoda 12E, IDS Cargo

E499.0042, Škoda 12E, IDS Cargo

E499.0042, Škoda 12E, IDS Cargo
Lokomotywę E499.0042 przywrócono do wyglądu fabrycznego z lat 50-tych ubiegłego wieku.


E499.0042, Škoda 12E, IDS Cargo
Tabliczka znamionowa historycznego elektrowozu.


„Bobina” była doczepiona do wagonów pasażerskich. O tym napiszę jednak później. Natomiast w kolejnym wpisie z ostrawskich targów przedstawię ciekawy pojazd elektryczny Zephir. Tu link.

Warto jeszcze przypomnieć, że oprócz „bobiny” pokazano także inną lokomotywę, „brejlowca” – tu link do wpisu o nim.


Zestawienie wydarzeń transportowych