niedziela, 20 stycznia 2019

Ciężarówki w Jabłonkowie


Jabłonków to niewielkie miasto w Czechach (ponad 5000 mieszkańców, po czesku Jablunkov) w pobliżu granicy z Polską (na wysokości Istebnej) i Słowacją. Dość spore skupisko polskiej mniejszości o czym chociażby świadczą dwujęzyczne napisy, np. na urzędzie miasta.

Nie było ono głównym celem mojego wyjazdu, ale ponieważ już się w nim znalazłem, wykonałem kilka zdjęć. Tym razem o tematyce ciężarówkowej – 4 maja 2018.


Scania G450

Scania G450

Scania G450

Scania G450
Scania G450 z naczepą cysterną używaną do przewozu benzyny przejeżdża przez rynek w Jabłonkowie. Na pierwszym zdjęciu w tle widoczny jeden z kilku zabytków architektury tego miasta, czyli klasztor i kościół Sióstr Elżbietanek z 1928 roku. Natomiast biała wieża na dwóch ostatnich fotografiach to kościół parafialny pw. Bożego Ciała z 1620 roku.


Jablunkov (Jabłonków), rynek
Rynek miasta Jablunkov (Jabłonków). Na środku fontanna z 1798 roku z barokowym posągiem Immaculaty (Matki Boskiej Niepokalanej) z 1655 roku. Główna droga przebiegająca przez miasto ma numer 474. Jej długość to 41,3 km, łączy miejscowości Mosty u Jablunkova (granica ze Słowacją) i Dětmarovice (przy granicy z Polską).


Tatra TerrNo1

Tatra TerrNo1
Do rynku zbliża się Tatra TerrNo1, czyli model, który zastąpił słynną serię 815. W tle wieża urzędu miasta - budynek z 1905 roku.


Jablunkov (Jabłonków), urząd miasta
Dowodem na sporą ilość Polaków zamieszkujących Jabłonków jest między innymi dwujęzyczna tablica na budynku urzędu miasta.


Przez Jablunkov przebiega kilka linii autobusowych. Niestety nie udało mi się tam udokumentować żadnego z obsługujących je pojazdów.


Wpisy poświęcone autobusom

czwartek, 17 stycznia 2019

Autobusy i rozbiórka dworca w Oświęcimiu


Jak już pisałem, w Oświęcimiu trwa rozbiórka budynku dworca kolejowego (link). Dokumentując postęp prac w dniu 27 grudnia 2018 (czwartek), fotografowałem także przejeżdżające w pobliżu autobusy. Było to przed godziną 10:00. Ruch panował wówczas dość spory. Niestety pogoda nie zachęcała do dłuższego spacerowania z aparatem.

Pod dworcem pojawiały się wówczas przede wszystkim pojazdy MZK Oświęcim. Głównie najnowsze, w obecnej wersji malowania miejskiego.


Dworzec kolejowy, Oświęcim

Dworzec kolejowy, Oświęcim
Widok na rozbierany budynek dworca od strony przystanków autobusowych.  


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Solaris Urbino 10,5 #37 wjeżdża na pętlę Dworzec PKP. To rocznik 2018. W tle budowa parkingu w systemie „park and ride” (w miejscu dawnego hotelu Glob). Co ciekawe, pojazd ten przed dostarczeniem do MZK był elementem ekspozycji Solarisa na targach  IBE - International Bus Expo we włoskim Rimini. Numer taborowy 37 autobus odziedziczył po Jelczu 120M eksploatowanym przez tego przewoźnika w latach 1998 - 2011. Można go zobaczyć na filmie dostępnym pod tym linkiem. Na nagraniu udokumentowałem również budynek dworca.


Solaris Urbino 12 Hybrid, MZK Oświęcim
Solaris Urbino 12 Hybrid #40 z 2018 roku (do MZK dostarczony w październiku) pozuje na tle pozostałości po budynku dworca, podstawiony na przystanku początkowym linii 1. 


Solaris Urbino 12 Hybrid, MZK Oświęcim
Hybryda #40 odjeżdża w stronę Lodowiska - teraz tam kończą trasę autobusy, które wcześniej jeździł do Zakładów Chemicznych (miały pętlę przy budynku dawnego dworca PKS). Warto także zwrócić uwagę na wyjątkowo wąski chodnik pomiędzy autobusem, a płotem. Przy większej ilości pasażerów nie jest to zbyt bezpieczne rozwiązanie. Jako drugi pojazd Solaris #37.


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Bohater jednego z powyższych zdjęć, czyli Solaris Urbino 10,5 #37 podstawiony jako rozpoczynająca kurs linia 2 w wersji skróconej do pętli Lodowisko. Odjazd o 9:45. 


Solaris Urbino 8,9 LE, MZK Oświęcim

Solaris Urbino 8,9 LE, MZK Oświęcim
Na linii nr 1 pojawia się także najmniejszy tabor MZK: Solaris Urbino 8,9 LE. Autobus #79 z 2011 roku obsługujący kurs wariantowy do końcówki Leszczyńskiej Pętla, czyli dawne Społem. Postój na przystanku i odjazd spod dworca. 


Mercedes-Benz Sprinter
Obok wyburzanego dworca kolejowego przejeżdżały także pojazdy prywatnych przewoźników. Tu dwa Mercedesy Sprintery. Pierwszy to rocznik 2002 z firmy Konkret-Bus. Linia Oświęcim - Bielsko-Biała.


Mercedes-Benz Sprinter
Drugi ze Sprinterów. Młodszy, bo z 2006 roku. Ten właśnie skończył kurs z miejscowości Piotrowice. Własność firmy Gołba Bus.


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim

Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Kiedy Mercedesy odjechały, przy dworcu pojawiły się kolejne pojazdy MZK. Na pierwszym planie Solaris Urbino 10,5 #36. Rocznik 2018. Autobus obsługuje linię 28 w relacji Oświęcim Lodowisko - Brzeszcze - Jawiszowice - Zasole Pętla. Za nim inna nowość z 2018 roku, czyli Solaris Urbino 8,9 LE #27. Pojazd właśnie zakończył obsługę linii 42 kursującej z Dworca Fabrycznego.


Solaris Urbino 8,9 LE, MZK Oświęcim
Solaris Urbino 8,9 LE #27 w całej okazałości na przystanku dla wysiadających. W tle tymczasowa kontenerowa zabudowa dworca.


Solaris Urbino 8,9 LE i Urbino 10,5, MZK Oświęcim

Solaris Urbino 8,9 LE i Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Po chwili do małego Urbino dojechał inny Solaris. Urbino 10,5 #35. Również rocznik 2018. Kończył on kurs linii 16 z miejscowości Łazy. 


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Urbino #35 na tle burzonego dworca.


Solaris Urbino 8,9 LE, MZK Oświęcim
Solaris Urbino 8,9 LE #27 gotowy do rozpoczęcia kolejnego kursu. Jednak nie jako linia 42, lecz 18 do pętli Poręba Granica. Odjazd o 9:55.


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim

Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Na pętlę właśnie wjeżdża kolejny Solaris Urbino 10,5. Tym razem #33 dostarczony do przewoźnika w maju 2018. Kończy on kurs linii nr 3.


Solaris, DAB, MZK Oświęcim
Minęło kilka minut i przy wyburzanym dworcu pojawiły się kolejne autobusy. W tym wyczekiwany przeze mnie przedstawiciel starszego i kultowego taboru, czyli DAB. Na pierwszym planie Solaris Urbino 8,9 LE #29 (rocznik 2018) jako linia 10 do końcówki Ośrodek Zdrowia Zasole. Za nim dwa pojazdy linii 1. Trasę właśnie skończył DAB 1200B #56 (rocznik 1994, w MZK od 2005 roku), a do pętli Lodowisko wybiera się Solaris Urbino 10,5 #31 (rocznik 2018).


DAB 1200B, Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Stare i nowe, czyli obsługa linii 1 idealnie pokazująca zmianę taborową. Oświęcim słynął z DAB-ów, teraz będzie zdominowany przez Solarisy.


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Solaris Urbino 10,5 #31. Co ciekawe, przez ten krótki czas spędzony przy wyburzanym dworcu kolejowym udało mi się sfotografować większość z siedmiu pojazdów tego typu eksploatowanych przez MZK Oświęcim: #31, 33, 35, 36 i 37.


DAB 1200B, MZK Oświęcim
Zbliżenie na DAB-a 1200B #56.


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Te elementy dworca najprawdopodobniej nie zostaną zniszczone. Inna opcja to konieczność powiększenia wygrodzenia, aby bezpiecznie wyburzyć obiekt, a do tego niezbędne jest wyłączenie ruchu na pętli, zatem odłożono to na termin późniejszy.


Setra S315 UL-GT
Obok wyburzanego dworca przejeżdżały także autobusy Spółki Lajkonik. Tu Setra S315 UL-GT z 2004 roku jako kurs z Krakowa przez Chrzanów i Libiąż.


Solaris Urbino 8,9 LE, MZK Oświęcim

Solaris Urbino 8,9 LE, MZK Oświęcim
Pokazany powyżej Urbino 10,5 #35 po zakończeniu kursu na linii 16 zjechał do pobliskiej zajezdni. Następny kurs (na 10:05) wykonał mniejszy i starszy pojazd. Solaris Urbino 8,9 LE #77 z 2011 roku.


DAB 1200B, MZK Oświęcim
DAB #56 z linii 1 zmienił się w 20 i właśnie rozpoczyna kurs do przyległej do Oświęcimia miejscowości Zaborze.


Później przemieszczałem się jeszcze wzdłuż ul. Leszczyńskiej, czyli obok zajezdni MZK. Z chodnika wykonałem poniższe zdjęcia.


DAB 1200B, Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Na terenie zajezdni stoi Solaris Urbino 10,5 #33, którego wcześniej fotografowałem przy wyburzanym dworcu. Obok DAB 1200B #74. Rocznik 1997, w Oświęcimiu od 2009.


Solaris Urbino 8,9 LE, MZK Oświęcim
Na pierwszym planie kolejny Solaris Urbino 8,9 LE. Jednak egzemplarz #84 wyróżnia się pośród innych pojazdów tego typu. Kupiono go jako używkę z Norwegii w 2016 roku. To rocznik 2008. W tle DAB 1200B #19. Rocznik 1992. W Oświęcimiu od 2015 roku, a wcześniej własność PKM Gliwice (pod numerem 114, a początkowo 2714).


Solaris Urbino 12, DAB 1800B, MZK Oświęcim
Obok myjni ustawiono trzy pojazdy. Po lewej Solaris Urbino 12 #24. Dwudrzwiowy, rocznik 2003. Pierwotnie eksploatowany w Niemczech przez VBR Unterschleißheim, następnie trafił do PKM Jastrzębie-Zdrój (w roku 2011), a od 2017 jest w Oświęcimiu. Obok niego Solaris Urbino 12 #23. Jego historia jest identyczna jak w przypadku autobusu #23. Warto także dodać, że oba pojazdy miały krótki epizod w PKM Gliwice, gdzie były wypożyczone. Trzeci autobus to jedyny przegubowiec w MZK, czyli DAB 1800B #66 (rocznik 1993, w Oświęcimiu od 2007). Jeszcze niedawno towarzyszył mu inny 1800B, #58. Niestety w styczniu 2018 zapalił się jego silnik.


DAB 1200B, MZK Oświęcim
Na zakończenie tej pochmurnej sesji utrwaliłem kolejnego DAB-a 1200B. Pojazd oznaczony jako 22, rocznik 1993. Od nowości w MZK Żywiec (pod numerem 326), a od czerwca 2016 w Oświęcimiu. Przystanek MZK na ul. Leszczyńskiej. DAB obsługuje linię 29 w relacji Kaniówek Pętla - Oświęcim Miasto. O DAB-ach z Żywca w Oświęcimiu pisałem tutaj.


Warto jeszcze dodać, że wówczas MZK Oświęcim testowało autobus elektryczny SOR EBN11, który w dni świąteczne kursował na linii 1. Niestety nie udało mi się go sfotografować. Wcześniej pojazd był testowany w Krakowie, na trasach obsługiwanych przez firmę Mobilis.


Blog Transportowy na Google +

poniedziałek, 7 stycznia 2019

Nowe filmy – grudzień 2018


W grudniu 2018 na kanale YouTube Lukaszwo – Transport Movies pojawiły się trzy nowe nagrania. Pierwsze z nich przedstawia autobusy MPK Kraków i firmy Mobilis, które obsługują komunikację miejską w rejonie cmentarza Grębałów. Głównie pojawiają się one na liniach dodatkowych utworzonych specjalnie na Wszystkich Świętych. 1 listopada 2018. 




Drugi film to tematyka tramwajowa. Przeniesiemy się do Bytomia. W trwającym ponad cztery minuty materiale zobaczycie np. jednotorowy odcinek linii 9, czy wagon typu N na kultowej linii 38. Warty uwagi jest także fragment sieci tramwajowej przy Centrum Handlowym „Agora”. Nagrałem go 1 grudnia 2018.




Ostatni opublikowany materiał prezentuje trzy pociągi jadące linią kolejową nr 95 Kraków Mydlniki – Podłęże. Dwa z nich udokumentowałem przy (na) przejeździe kolejowym w ul. Blokowej, a trzeci w rejonie ul. Kocmyrzowskiej. Pociągi pasażerskie jeżdżą tędy objazdem w związku z pracami torowymi pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów. Na szczególną uwagę zasługuje lokomotywa z nowosądeckiego NEWAG-u, czyli E4DCUd-005 prowadząca pociąg PKP Intercity TLK Malinowski z Warszawy Wschodniej do Przemyśla Głównego i Krynicy-Zdroju. Drugi pasażerski to niezidentyfikowana lokomotywa EP07 z IC Mehoffer w relacji Przemyśl Główny – Szczecin Główny. W obu przypadkach pociągi te wjeżdżały na stację Kraków Główny, gdzie następowała zmiana kierunku jazdy. Nagrałem je 1 listopada 2018. Natomiast fragment prezentujący ET41-162 powstał znacznie wcześniej: 30 października 2016.




Tyle w kwestii nowości. Pora jeszcze na drobne podsumowanie roku 2018. Najpopularniejszym filmem na kanale Lukaszwo – Transport Movies był materiał prezentujący przejazd specjalny zestawem Jelcz 272 MEX + przyczepa PO1 z MPK Kraków. Wyświetlono go w ilości ponad 150 tysięcy razy. 




Drugie miejsce również przypadło kategorii Autobusy i także dotyczy przejazdu specjalnego. Tu bohaterem jest Autosan H9-21 z dawnego PKS Nowy Sącz, który wjeżdża do potoku. To zaplanowana trasa przejazdu imprezy transportowej o nazwie „Zamykamy Klamką”. Została ona zorganizowana przez Galicyjskie Stowarzyszenie Miłośników Komunikacji.




Rok 2019 przyniesie również sporą dawkę nowych materiałów. Standardowo planuję je dodawać w trakcie weekendów. Na początek zaproszę na ul. Mrozową w Krakowie, po której niestety już nie kursują tramwaje.


Wpisy z tagiem Solaris

sobota, 5 stycznia 2019

Setny Airbus A320 dla Frontier Airlines


W amerykańskim zakładzie Airbusa (w miejscowości Mobile w stanie Alabama) wyprodukowano już setny egzemplarz modelu A320.

Dokładniej to Airbus A320neo, który w grudniu 2018 trafił do przewoźnika z USA – linii Frontier Airlines (pisałem o nich tutaj). Zgodnie z tradycją tej firmy, posiada on zwierzęcy motyw graficzny – dzikie konie. Nadano mu także imię: Meadow & West The Horses.

Samolot ten obecnie oznaczony jest jako N343FR (wcześniej posiadał testową rejestrację F-WZMU). Obsługuje on rejsy wewnątrz USA. Przykładowo w grudniu 2018 latał w relacjach: Orlando – Denver, Denver – Los Angeles, San Antonio – Orange County, czy np. San Jose – Las Vegas.


Airbus A320neo, N343FR, Frontier Airlines
Setny Airbus serii A320 wyprodukowany w USA, czyli N343FR linii Frontier Airlines. Fot. Airbus.


Zakład Airbusa w Mobile miesięcznie produkuje cztery samoloty rodziny A320. Dostarczył on je między innymi do ośmiu klientów z USA: Air Lease Corporation, Allegiant Air, American Airlines, Delta Air Lines, Frontier Airlines, Hawaiian Airlines, JetBlue Airways i Spirit Airlines.

Warto jeszcze dodać, że Airbusy A320 powstają także w trzech innych zakładach: Francja (Tuluza), Niemcy (Hamburg) i Chiny (Tianjin). Ten ostatni był niedawno bohaterem innej informacji prasowej, również dotyczącej tego modelu. Powstał tam już 400 egzemplarz A320.

Nowym użytkownikiem tej jubileuszowej maszyny zostały chińskie linie Air China. Omawiany Airbus A320neo trafił do nich 18 grudnia 2018. Otrzymał rejestrację B-305J.


Airbus A320neo, B-305J, Air China
400. Airbus z rodziny A320 wyprodukowany w Chinach, czyli B-305J z Air China.


Maszyna nr 400 obsługuje obecnie połączenia wewnątrz Chin, np. w relacji Qingdao – Chengdu, Szanghaj – Guiyang, czy Pekin – Guiyang. 


Blog Transportowy na Facebooku

środa, 2 stycznia 2019

Rozbiórka dworca w Oświęcimiu


W Oświęcimiu trwa rozbiórka budynku dworca kolejowego przy ul. Powstańców Śląskich. Stopniowo znika bryła, która w latach 60-tych ubiegłego wieku była idealnym przykładem nowoczesnej architektury kolejowej. W miejscu tym do końca roku 2019 ma powstać nowy, lecz mniejszy dworzec. Obok, tam gdzie wcześniej funkcjonował wyburzony już jakiś czas temu hotel Glob, będzie wybudowany parking w systemie „park and ride”. Jeżeli dodamy do tego planowany remont linii Oświęcim – Trzebinia, jest szansa na znaczny wzrost osób korzystających z kolei w tym rejonie i dalej po trasie pociągu.

Osobiście przyglądałem się postępowi prac w czwartek, 27 grudnia 2018. Niestety pogoda była wówczas wyjątkowo okropna. Niebo całkowicie zachmurzone i częsty opad deszczu, który w połączeniu z wiatrem skutecznie utrudniał fotografowanie. Mimo tego udało mi się wykonać mały, prezentowany poniżej fotoreportaż.


EN71-001, Przewozy Regionalne
Przy peronie pierwszym stoi wyjątkowy ezt - numer jeden. Dokładnie EN71-001 w barwach marki Polregio. To pociąg regio nr 43410/1 relacji Oświęcim (9:41) - Trzebinia (10:20) - Kraków Główny (11:45). Po prawej wygrodzenie placu budowy.


EN71-001, Przewozy Regionalne
EN71-001 z widokiem na fragment placu budowy - gruzowisko będące pozostałością dawnego dworca. Jednostka to rocznik 1976.


EN71-010, Przewozy Regionalne
Powyższa lokalizacja kilka lat wcześniej. Dokładnie 14.01.2015. Na fotografii EN71-010 (rocznik 1976) jako regio nr 34408/9 relacji Tarnów - Kraków Główny - Trzebinia - Oświęcim. Pociąg właśnie skończył bieg. W miejscu obecnego placu budowy widać zadaszenie. Warto także zwrócić uwagę na drugi plan po lewej stronie. Stoją na nim szare talboty. Na współczesnym zdjęciu także tam są, ale w nowej wersji kolorystycznej PKP Cargo - niebieskie.


EN71-001, Przewozy Regionalne

EN71-001, Przewozy Regionalne
EN71-001 i wyburzany budynek oświęcimskiego dworca.


Dworzec kolejowy Oświęcim

Dworzec kolejowy Oświęcim
Widok na wyburzany budynek od strony ulicy Powstańców Śląskich.


Po drugiej stronie dworca nadal bez zmian funkcjonują przystanki autobusowe, choć pasażerowie mają znacznie ograniczoną powierzchnię chodników. Będzie to temat kolejnego materiału o oświęcimskim dworcu. Tu link.


Zamów bezpłatny newsletter - każdy wpis w Twojej poczcie