niedziela, 16 grudnia 2018

Krakowskie pożegnanie Jelczy i Scanii


Kiedy w kwietniu 2018 opisując konferencję  „Misja Miasto 2” podawałem informację, że do końca roku w taborze MPK Kraków nie będzie już autobusów z silnikami Diesla spełniających normy niższe niż Euro-5 (tu link) wydawało się to mało prawdopodobne. Wszakże po mieście kursowało wówczas całkiem sporo takich pojazdów.

Nowego taboru jednak przybywało. Najpierw na krakowskie ulice wyjechało 38 Solarisów Urbino 18 (tu link), a następnie aż 86 solowych Mercedesów Citaro, w tym 30 w wersji hybrydowej (tu link). Realizacja zapowiadanej „ekologicznej” wymiany taboru była więc całkiem realna. 

Wycofanie z ruchu pojazdów z silnikami spełniającymi normy Euro-4 i niższe oznaczała  zakończenie eksploatacji dwóch marek związanych z Krakowem od lat: Jelcz i Scania. Oficjalny ostatni dzień ich liniowego kursowania to sobota, 6 października 2018. Wówczas na pętli Osiedle Podwawelskie zorganizowano małą uroczystość pożegnalną. Była ona dość dobrze nagłośniona przez MPK oraz lokalne media.

Głównymi bohaterami tego wydarzenia były trzy wycofywane z ruchu autobusy. Każdy wykonał pożegnalny, rozkładowy kurs z pasażerami, po zakończeniu którego został zastąpiony nowym taborem. Wszystkie pojazdy na pętlę Osiedle Podwawelskie dotarły w zbliżonym czasie, po godzinie 14.


Solaris Urbino 12, MPK Kraków

Solaris Urbino 18, MPK Kraków

Solarisy Urbino, MPK Kraków

Solarisy Urbino, MPK Kraków
Tuż przed uroczystością pożegnalną na pętli Osiedle Podwawelskie panował normalny ruch. Jako linia aglomeracyjna 252 (kierunek Kraków Airport) podstawił się Solaris Urbino 12 #PU980 (rocznik 2016), a na trasie nr 112 (kierunek Tyniec Kamieniołom) Solaris Urbino 18 #PR781 (rocznik 2017). Przy stanowisku do ładowania autobusów elektrycznych zatrzymał się Solaris Urbino 12 electric #DE614 (rocznik 2017) mając przerwę w obsłudze linii 124/424. Po krótkim czasie dołączył do niego inny elektryk, #DE617. W tym czasie na pętli pojawiało się coraz więcej osób z aparatami fotograficznymi, czekających na autobusowych bohaterów tego dnia. 6.10.2018.


Jelcz L081MB3

Jelcz L081MB3

Jelcz L081MB3
No i pojawił się Jelcz. Jednak nie ten, na którego wszyscy czekali. To model L081MB3 z 2006 roku, własność prywatnego przewoźnika, dzięki któremu marka Jelcz jeszcze nie zniknie z krakowskich ulic.


Pierwszym przedstawicielem wycofywanych z ruchu autobusów była Scania CN113CLL #PS035 (rocznik 1997), która około godziny 14:17 wjechała na pętlę Osiedle Podwawelskie, kończąc kurs linii 162 z Podgórek Tynieckich.


Scania CN113CLL, MPK Kraków

Scania CN113CLL, MPK Kraków
Ostatni kurs Scanii CN113CLL na krakowskiej linii regularnej właśnie się zakończył.


Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków

Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków

Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków
Jeszcze przed przyjazdem Scanii na pętli Osiedle Podwawelskie pojawił się Solaris Urbino 12 electric #DE612 na linii 424. Stał się on później bohaterem pożegnania Jelczy M121MB.


Scania po wysadzeniu ostatnich liniowych pasażerów odjechała na koniec pętli. To właśnie tam, przy ustawionym stoisku MPK odbyło się oficjalne pożegnanie – zakończenie eksploatacji autobusów marki Scania. Głos zabrał Mariusz Szałkowski z Zarządu MPK, a później o pojazdach tej marki opowiadał inny pracownik przewoźnika, znany z zamiłowania do historii taboru Jacek Kołodziej.

Następnie obok Scanii CN113CLL ustawił się Mercedes-Benz Citaro hybrid #PO210 (rocznik 2018). To on zastępował „skakankę” na linii 162 do Podgórek Tynieckich. Odbyła się wspólna sesja fotograficzna, oficjalna wymiana dokumentów dotyczących kursowania na linii i Mercedes podstawił się na przystanek początkowy.


Scania CN113CLL, MPK Kraków
Łącznie było ich 69 egzemplarzy. Oficjalny ostatni kurs na linii regularnej wykonała Scania #PS035. Trwa pożegnanie modelu CN113CLL i jednocześnie marki Scania, obecnej w Krakowie od początku lat 90-tych. Właśnie przemawia Mariusz Szałkowski z Zarządu MPK Kraków.


Mercedes-Benz Citaro hybrid, MPK Kraków
Kiedy Scania CN113CLL #PS035 stała obok stoiska MPK, na pętlę przyjechał mający ją zastąpić Mercedes-Benz Citaro hybrid #PO210. Tu na przystanku dla wysiadających.


Mercedes-Benz Citaro hybrid, MPK Kraków
Powyższy Mercedes-Benz Citaro hybrid już w miejscu pożegnania wycofywanych autobusów. Widoczny w tle budynek to tzw. Kościół na Skałce, czyli Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa i Męczennika.


Scania CN113CLL i Mercedes-Benz Citaro hybrid, MPK Kraków
Stare i nowe, czyli Scania CN113CLL i Mercedes-Benz Citaro hybrid. 


Scania CN113CLL i Mercedes-Benz Citaro hybrid, MPK Kraków
Trwa sesja fotograficzna Scanii i Mercedesa.


Jako drugi „bohater dnia” na pętlę Osiedle Podwawelskie przyjechał Jelcz M121MB #DJ679 (rocznik 2002), kończąc kurs linii 124 z końcówki o wyjątkowo długiej nazwie: TAURON Arena Kraków Wieczysta. Jak w przypadku Scanii, pożegnanie odbyło się również w tylnej części pętli. Jelcz został zastąpiony elektrycznym Solarisem #DE612.


Jelcz M121MB, MPK Kraków

Jelcz M121MB, MPK Kraków

Jelcz M121MB, MPK Kraków

Jelcz M121MB, MPK Kraków
Jelcz M121MB #DJ679 kończy ostatni kurs tego typu autobusów na linii regularnej, w tym przypadku nr 124. Łącznie krakowskie MPK eksploatowało aż 86 niskowejściowych solowych Jelczy (M121M i M121MB).


Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków
Kiedy Jelcz #DJ679 kończył ostatni kurs, mający go zastąpić Solaris Urbino 12 electric #DE612 stał podłączony do ładowarki.


Jelcz M121MB, MPK Kraków
Jelcz M121MB, krótki postój na przystanku dla wysiadających po zakończeniu ostatniego kursu.


Scania CN113CLL, MPK Kraków
Mercedes #PO210 już podstawił się przed kolejnym kursem linii 162 do Podgórek Tynieckich, Scania nadal jest intensywnie fotografowana. Za chwilę podjedzie tu Jelcz M121MB.


Jelcz M121MB, MPK Kraków
Żegnany Jelcz M121MB podjeżdża w miejsce uroczystości.


Jelcz M121MB, MPK Kraków
Już na miejscu. Powstają kolejne zdjęcia, a Jacek Kołodziej z MPK opowiada o krakowskich Jelczach.


Jelcz M121MB i Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków
Symboliczna zamiana. Jelcz M121MB kończy kursowanie i zastąpi go Solaris Urbino 12 electric.


Scania CN113CLL, MPK Kraków
Kiedy uwaga wszystkich obecnych była zwrócona na Jelcza M121MB, przy przestawionej w rejon wyjazdu z pętli Scanii sesję fotograficzną miała młoda para, która najprawdopodobniej specjalnie przyjechała na tę uroczystość.


Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków
Solaris Urbino 12 electric - tabor obecnie obsługujący linie 124 i 424.


Przez wiele lat po Krakowie kursowały także przegubowe Jelcze serii M181. Do roku 2018 dotrwały tylko najnowsze egzemplarze. Ich pożegnalnym przedstawicielem był Jelcz M181MB/3 #DD479 (rocznik 2007), który przyjechał z Tyńca jako linia 112. Zastąpił go Solaris Urbino 18 #PR790 (rocznik 2017).


Jelcz M181MB/3, MPK Kraków

Jelcz M181MB/3, MPK Kraków

Jelcz M181MB/3, MPK Kraków
Jelcz M181MB/3 #DD479 kończy ostatni kurs tego typu autobusów na linii regularnej, w tym przypadku nr 112. Łącznie krakowskie MPK eksploatowało aż 93 niskowejściowe przegubowe Jelcze (M181MB i M181MB/3).


Jelcz M181MB/3, MPK Kraków
Pasażerowie wysiedli. Trwa krótki postój przed pożegnaniem.


Jelcz M181MB/3 i Solaris Urbino 18, MPK Kraków
Obok przegubowego Jelcza na przystanku dla wysiadających ustawił się mający go zastąpić Solaris Urbino 18 #PR790.


Solaris Urbino 18, MPK Kraków
Wymiana Jelcza na Solarisa.


Solaris Urbino 18, MPK Kraków
Tę część uroczystości już zakończono - przegubowy Solaris wyrusza do obsługi linii 112 za Jelcza M181MB/3.


Jelcz M121MB, MPK Kraków
Trzy autobusy już pożegnane. Pora na czwarty, najmniejszy.


Ostatni z wyczekiwanych, żegnanych autobusów przyjechał o 14:37. To Jelcz M081MB3 #DH381 (rocznik 2005). Kończył on kurs linii 101 z Kopca Kościuszki. Zastąpił go Autosan M09LE #DA127 (rocznik 2016).


Jelcz M081MB3, MPK Kraków

Jelcz M081MB3, MPK Kraków
Jelcz M081MB3 #DH381 kończy ostatni kurs tego typu autobusów na linii regularnej, w tym przypadku nr 101. Łącznie krakowskie MPK eksploatowało 50 takich pojazdów.


Jelcz M081MB3, MPK Kraków
Ostatni kurs zakończony. Mały Jelcz oczekuje na oficjalne pożegnanie.


Jelcz M081MB3, MPK Kraków
DH381 ustawiony w miejscu symbolicznej uroczystości.


Jelcz M081MB3 i Autosan M09LE, MPK Kraków

Jelcz M081MB3 i Autosan M09LE, MPK Kraków
Jelcza M081MB3 zastąpił na linii Autosan M09LE #DA127. Wkrótce do Krakowa zostaną dostarczone kolejne Autosany tego typu.


Autosan M09LE, MPK Kraków
Również mały tabor linii 101 został dokładnie udokumentowany przez uczestników pożegnania.


Wycofywane pojazdy jeszcze przez pewien czas stały na pętli. Ich drzwi pozostawały otwarte, więc każdy obecny mógł także oglądać ich wnętrza. Chętnych nie brakowało.


Jelcz M081MB3, MPK Kraków

Jelcze M121MB, M081MB3 i M181MB/3, MPK Kraków

Jelcz M181MB/3, MPK Kraków

Jelcze M121MB, M081MB3 i M181MB/3, MPK Kraków

Scania CN113CLL, Jelcze M121MB, M081MB3 i M181MB/3, MPK Kraków
Cztery wycofywane autobusy udostępnione do zwiedzania.


Ta ciekawa uroczystość zakończyła się około godziny 15:00. Wówczas Scania i Jelcze wyruszyły w stronę zajezdni Wola Duchacka. W tym przejeździe uczestniczyli także pasażerowie. Wycofywane z eksploatacji autobusy opuszczały pętlę Osiedle Podwawelskie w następującej kolejności: Jelcz M081MB3, Scania CN113CLL, Jelcz M121MB i Jelcz M181MB/3. Niestety ich dokumentowanie skutecznie utrudniała „mistrzyni drugiego planu”, stojąc dokładnie na drodze wyjazdu pojazdów, idealnie w obiektywach kilkunastu osób.


Jelcz M081MB3, MPK Kraków
Jelcz M081MB3.


Scania CN113CLL, MPK Kraków
Scania CN113CLL.


Jelcz M121MB, MPK Kraków
Jelcz M121MB.


Jelcz M181MB/3, MPK Kraków
Jelcz M181MB/3.


W trakcie pożegnania Jelczy i Scanii nagrałem także poniższy, blisko 5 minutowy materiał filmowy. Zobaczycie w nim przyjazd poszczególnych wycofywanych autobusów na pętlę Osiedle Podwawelskie, a także odjazd Solarisa Urbino 12 electric #DE612 na linii 424 (kierunek Ugorek), który właśnie zastąpił Jelcza M121MB.

Kolejna scena to ujęcie stojących na pętli wycofywanych autobusów, a następnie ich odjazd do zajezdni Wola Duchacka. Tu przez chwilę podkład dźwiękowy zapewnia przechodząca obok pielgrzymka. Oprócz wspomnianej wcześniej dziewczyny pojawia się także jeszcze jeden „bohater” (w tym przypadku pierwszego planu) przechodzący centralnie przez skrzyżowanie.




Jak zapowiedziano w trakcie pożegnania, w ruchu miały pozostać jeszcze Jelcze M081MB3 obsługujące Tele-busa. Jednak tylko do czasu wprowadzenia do ruchu nowych autobusów marki Automet. Stało się to już 12 października.

W trakcie tego symbolicznego pożegnania nie pokazano wszystkich wycofywanych z eksploatacji pojazdów. Przedstawicieli tych modeli można było zobaczyć następnego dnia. Uczestniczyły one w wielkiej paradzie MPK Kraków. Napiszę o niej już wkrótce. Tu link do tego materiału.


Wpisy poświęcone MPK Kraków

niedziela, 9 grudnia 2018

Nowe filmy – listopad 2018


Zanim przedstawię listopadowe nowości na kanale Lukaszwo – Transport Movies, informacja o kolejnym rekordzie subskrypcji. Jest ich już ponad 1800. Dziękuję i życzę miłego oglądania.


Lukaszwo - Transport Movies
Kanał Lukaszwo – Transport Movies. Screen strony prezentującej ostatnio dodane filmy. W chwili jego wykonania było już 1841 subskrybentów.


W listopadzie 2018 opublikowałem trzy filmy. Pierwszy z nich przedstawia autobusy MPK Kielce. Przeważają Solarisy, ale zobaczycie także pojazdy marek Temsa i MAZ. Większość materiału nagrałem na ul. Żytniej, mały fragment to odjazd Urbino 18 z pętli Targi Kielce. 23.10.2018.




Drugi z filmów także jest o tematyce autobusowej. Tym razem nagrany w Krakowie, na ul. Wodociągowej, przez którą przejeżdżają historyczne pojazdy: Ikarus 260 i Jelcz M-11. W ramach Krakowskiej Linii Muzealnej obsługują one regularne linie 100 i 101 do pętli Kopiec Kościuszki. 2.09.2018.




Ostatni materiał również powstał w Krakowie. Prezentuje on wagony Duewag GT8S na linii czasowej 74, która kursowała w wyjątkowo krótkiej relacji Bronowice Małe – Bronowice. 15.11.2018. 




Tematem linii 74 zajmę się w jednym z kolejnych wpisów. Tu link.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

wtorek, 4 grudnia 2018

SilesiaKOMUNIKACJA 2018 – autobusy obok targów


Ostatni wpis poświęcony targom SilesiaKOMUNIKACJA 2018 zakończyłem materiałem o ciężarówkach (tu link), także tych przejeżdżających obok centrum wystawienniczego – przez ul. Braci Mieroszewskich. Sfotografowałem tam również kilka autobusów.

Zaczynam od oklejonego reklamą Solarisa Urbino 15. To pojazd należący do PKM Sosnowiec, który został oznaczony numerem taborowym 312. Rocznik 2006.

Autobus obsługiwał linię 801 w relacji Katowice Piotra Skargi – Dąbrowa Górnicza Centrum – Gołonóg Zajezdnia (Gołonóg to licząca około 50 tys. mieszkańców dzielnica Dąbrowy Górniczej). Pokonanie całej trasy zgodnie z rozkładem jazdy zajmuje 42 minuty (do przejechania 22,9 km). W dni robocze linia 801 kursuje co 30 minut, a w soboty, niedziele i święta raz na godzinę. 


Solaris Urbino 15, PKM Sosnowiec
Solaris Urbino 15 #312 z PKM Sosnowiec. 24.04.2018.


Chwilę później nadjechał inny Solaris Urbino 15 z PKM Sosnowiec. Egzemplarz oznaczony numerem 413. Pojazd młodszy od wcześniej pokazanego – rocznik 2011.

Wykonywał on kurs linii 811 w relacji Katowice Piotra Skargi – Sosnowiec Dworzec PKP – Zagórze Mec – Dąbrowa Górnicza Centrum – Gołonóg Dworzec PKP – Tworzeń Huta Katowice. Według rozkładu jazdy pokonanie całej trasy zajmuje 59 minut. Przejazd do pętli z prezentowanej na poniższym zdjęciu lokalizacji powinien zająć mu jeszcze 23 minuty (wg rozkładu).

Linia 811 kursuje tylko w dni robocze, z częstotliwością co 30 minut. Jej długość to 26,8 km.


Solaris Urbino 15, PKM Sosnowiec
Solaris Urbino 15 #413 z PKM Sosnowiec. 24.04.2018.


Na terenie wystawienniczym prezentowano autobus Volvo 7900 Hybrid z PKM Sosnowiec. Dokładnie egzemplarz o numerze taborowym 794. Był to pokaz statyczny. Natomiast pojazd taki w wersji dynamicznej można było zobaczyć właśnie na ul. Braci Mieroszewskich. Udokumentowałem tam egzemplarz oznaczony jako 781.

To rocznik 2017, który wówczas obsługiwał linię nr 182 w relacji Dąbrowa Górnicza Centrum – Zagórze Zajezdnia. Tu warto dodać, że Zagórze to dzielnica Sosnowca. Pokonanie całej trasy według rozkładu zajmuje tylko 15 minut. Jej długość to 6,1 km. 

Linia 182 kursuje tylko w dni robocze ze zróżnicowaną częstotliwością: jeden lub dwa razy na godzinę.


Volvo 7900 Hybrid, PKM Sosnowiec
Volvo 7900 Hybrid #781 z PKM Sosnowiec.


Powyższe autobusy możecie zobaczyć także w ruchu. Oprócz nich w ostatniej scenie pojawia się Mercedes-Benz Conecto G. Również z PKM Sosnowiec, oznaczony numerem taborowym 570. Rocznik 2017. Obsługuje on linię 260 w relacji Będzin Kościuszki – Dąbrowa Górnicza Centrum – Zagórze Mec – Porąbka Osiedle Juliusz II. Według rozkładu jazdy przejazd całej, liczącej ponad 22 km trasy zajmuje 53 minuty.




Przy ul. Braci Mieroszewskich udokumentowałem także Mercedesa Conecto G z PKM Sosnowiec, oznaczonego numerem 585. Rocznik 2017. 

Przegubowiec obsługiwał linię nr 18 w relacji Zawodzie Zajezdnia – Mysłowice Kopalnia – Niwka Kościół – Zagórze Mec – Dąbrowa Górnicza Centrum – Gołonóg Dworzec PKP – Tworzeń Huta Katowice. Według rozkładu jazdy pokonanie całej trasy zajmuje 68 minut. Do przejechania jest ponad 28 km.


Mercedes-Benz Conecto G, PKM Sosnowiec
Mercedes-Benz Conecto G #585 z PKM Sosnowiec.


Powyższe pojazdy obsługiwały linie autobusowe w sieci KZK GOP. Udokumentowałem także przewoźnika kursującego na swojej własnej, prywatnej trasie. To firma Lider-Trans z miejscowości Dąbrowa Górnicza. Na linii K (Huta Katowice – Mysłowice Giełda w wersji najdłuższej, funkcjonują także krótsze warianty o większej częstotliwości kursów).

Pojazd to dość ciekawa zabudowa Mercedesa Sprintera. Został on poszerzony, przez co wyglądał wyjątkowo oryginalnie (tak „pękato”). Niestety nie ustaliłem producenta tej zabudowy. Rok produkcji 2001.


Mercedes-Benz Sprinter, Lider-Trans

Mercedes-Benz Sprinter, Lider-Trans

Mercedes-Benz Sprinter, Lider-Trans
Mercedes-Benz Sprinter w „pękatej” zabudowie na prywatnej linii K.


Kolejna edycja targów SilesiaKOMUNIKACJA odbędzie się w dniach 16-17 kwietnia 2019 roku.
Wpisy z tagiem Solaris