wtorek, 6 listopada 2018

Pożegnanie trolejbusów Škoda 14Tr w Opavie


Większy materiał na temat trolejbusów w czeskiej Opawie opublikowałem dość dawno, bo w lutym 2011 (tu link). To ciekawe transportowo miasto odwiedzałem jeszcze wiele razy i na pewno będę zamieszczał kolejne wpisy o tamtejszych „autobusach na szelkach”. Teraz wracam do tematu iście ekspresowo, bo w najbliższą sobotę (10 listopada 2018) odbędzie się tam wyjątkowa impreza.

To zakończenie trwającej od 1983 roku eksploatacji trolejbusów Škoda 14Tr. Z tej okazji przygotowano ciekawy program, który rozpocznie się już w piątek – specjalny nocny przejazd dla miłośników transportu. Szczegóły tego wyjątkowego wydarzenia dostępne są pod tym linkiem. Na specjalnie uruchomionej stronie internetowej, dostępnej w językach czeskim, angielskim i niemieckim.


Škoda 14Tr, DP Opava
Zaproszenie na zakończenie eksploatacji Škody 14Tr w Opavie. Screen ekranu powitalnego specjalnej strony internetowej poświęconej temu niezwykłemu wydarzeniu. Co ciekawe, podano na niej wiele informacji dla osób zamierzających fotografować prezentowane pojazdy, np. położenie słońca o danej godzinie. Źródło: www.opava35let.cz.


Pożegnanie trolejbusów Škoda 14Tr w Opavie - rozkład jazdy
Screen rozkładu jazdy linii specjalnych z okazji pożegnania trolejbusów Škoda 14Tr w Opavie. Będą jeździły także historyczne autobusy. Źródło: www.opava35let.cz.


Zatem zapraszam do Opawy. W tej imprezie zdecydowanie warto uczestniczyć.


Kalendarz imprez transportowych

niedziela, 4 listopada 2018

Nowe filmy – październik 2018


W październiku 2018 na kanale YouTube Lukaszwo – Transport Movies opublikowałem cztery filmy. Większość z nich prezentuje tabor MPK Kraków.

Zaczynam od materiału nagranego w dniu 6 października 2018 na krakowskiej pętli autobusowej Osiedle Podwawelskie. Odbyła się tam wówczas uroczystość wycofania z ruchu liniowego autobusów marki Jelcz i Scania. Wydarzenie to dokładniej omówię w jednym z najbliższych wpisów (tu link). Pojazdy kończą kursy liniowe, a następnie (po pożegnaniu i sesji zdjęciowej) zjeżdżają do zajezdni.




Dzień później, 7 października 2018 przez Kraków przejechała niezwykła kolumna autobusów MPK. Najstarsze i najnowsze. Tę piękną paradę nagrałem na ul. Piłsudskiego – pojazdy skręcały z niej w ul. Straszewskiego. To również będzie temat jednego z najbliższych wpisów. Tu link.




Trzeci dotyczący MPK Kraków film to tramwaje. Historyczne, które w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej w dniu 29 lipca 2018 obsługiwały dwie brygady linii 9, łączącej pętle Mistrzejowice i Nowy Bieżanów. Nagranie powstało na tej pierwszej, a jego bohaterami są składy Konstal 102Na + Konstal 102NaD i MAN T4 + MAN B4. Pojawia się tam także liniowy wagon E1. Większy materiał na ten temat dostępny tutaj.




Ostatni z opublikowanych w październiku 2018 filmów to materiał kolejowy. Nagrany w czeskiej Ostrawie 19 czerwca tego roku. Jego głównym bohaterem jest brejlovec, czyli lokomotywa spalinowa serii 754 (nr 081). Całość dotyczy mojego dojazdu na targi Czech Raildays 2018 – o nim także napiszę już wkrótce (część pierwsza, autobusowa, dostępna pod tym linkiem).




Kolejną porcję nowych filmów na kanale Lukaszwo – Transport Movies zaprezentuję na początku grudnia. Wśród nich będzie np. materiał o MPK Kielce.


Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies

środa, 31 października 2018

TransExpo 2018 (1) – Mercedes-Benz Future Bus


W dniach 21 – 23 października 2018 w Kielcach odbyła się kolejna, już XIV edycja Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TransExpo. Zdecydowanie warto było w nich uczestniczyć. Samych autobusów pokazano kilkadziesiąt. Stopniowo będę prezentował poszczególne pojazdy. Zaczynam od ekspozycji EvoBus.

Już od lat EvoBus swoje autobusy prezentuje w hali E. Bezpośrednio przy wejściu do niej od strony pętli autobusowej Targi Kielce. Taka lokalizacja oczywiście generuje bardzo duży ruch, co znacznie utrudnia oglądanie i fotografowanie wystawionych pojazdów. Na szczęście udało mi się dotrzeć do nich jeszcze przed „główną falą zwiedzających”, choć dosłownie w ostatniej chwili.

Bez wątpienia największym powodzeniem cieszył się miejski autobus przyszłości - Mercedes-Benz Future Bus. Po raz pierwszy pokazany w Polsce. Pojazd o długości 12-metrów, oparty na modelu Citaro. Jak podaje producent, jest to autobus półautomatyczny. Zastosowane w nim rozwiązania techniczne mają za zadanie poprawę bezpieczeństwa, oszczędność paliwa, a jednocześnie znacznie odciążają kierowcę, którego praca ogranicza się do nadzoru nad pojazdem. Np. styl jazdy (prędkość) dopasowywany jest do panujących wokół pojazdu warunków. Oceniane są one poprzez kilkanaście kamer, które stale skanują trasę przejazdu i okolicę. Wykorzystywany jest także system GPS. Future Bus potrafi wykrywać przeszkody na drodze (szczególnie pieszych) i w razie potrzeby samodzielnie zahamuje. Więcej informacji o tym ciekawym autobusie na stronie producenta – tu link.

Niestety wnętrze modelu Future Bus nie jest przyjazne pasażerom. Nowoczesne, ekstrawaganckie, ale moim zdaniem zupełnie niefunkcjonalne. Siedzenia ustawione bokiem, o dość dziwnych kształtach (nie usiadłem, więc nie wiem, jak z ich wygodą). Tylko kilka poręczy, choć przestrzeń dla osób stojących bardzo duża. 

Jak to wnętrze odbierały inne osoby? Kiedy byłem w pojeździe, wsiadły do niego dwie dziewczyny. Ich pierwsze stwierdzenie to: „Fajny ten party bus”. 

Oczywiście należy pamiętać, że to wersja testowa, demonstracyjna i przede wszystkim futurystyczna, która ma zachwycać i zaskakiwać wprowadzonymi rozwiązaniami oraz w pewien sposób szokować aranżacją wnętrza. 


Mercedes-Benz Future Bus, TransExpo 2018

Mercedes-Benz Future Bus, TransExpo 2018

Mercedes-Benz Future Bus, TransExpo 2018

Mercedes-Benz Future Bus, TransExpo 2018

Mercedes-Benz Future Bus, TransExpo 2018
Mercedes-Benz Future Bus - autobus pełen nowoczesnych rozwiązań.


Mercedes-Benz Future Bus, TransExpo 2018

Mercedes-Benz Future Bus, TransExpo 2018

Mercedes-Benz Future Bus, TransExpo 2018

Mercedes-Benz Future Bus, TransExpo 2018

Mercedes-Benz Future Bus, TransExpo 2018
Futurystyczne wnętrze Mercedesa. Idealny „party bus”.


Mercedes-Benz Future Bus, TransExpo 2018

Mercedes-Benz Future Bus, TransExpo 2018

Mercedes-Benz Future Bus, TransExpo 2018
Mercedes-Benz Future Bus - stanowisko pracy kierowcy.


W dalszej części relacji z TransExpo 2018 pokażę inne autobusy wystawione na stoisku EvoBus w hali E. Tu link do tego materiału.


Blog Transportowy na Google +

sobota, 27 października 2018

Śmieciarka Dennis z Krakowa


Dennis to brytyjska marka autobusów i ciężarówek. Na terenie Polski będąca dość rzadkim przypadkiem. Autobus Dennis Lance prezentowałem w 2012 roku (tu link). Teraz zapraszam na spotkanie z ciężarówką.

To Dennis Elite. Zabudowa śmieciarki. Własność MPGO (Małopolskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Odpadami) z Krakowa. Pojazd o bardzo charakterystycznym kształcie kabiny. 

Po stolicy Małopolski jeździ kilka takich śmieciarek. Czy były kupione jako nowe, czy używane  - niestety nie udało mi się ustalić. 

Przyznam, że Dennisa śmieciarkę próbowałem sfotografować przez dość długi czas. Niestety nigdy nie było takiej okazji. W końcu udało się 10 maja 2018. Pojazd oznaczony jako „1 BDS” utrwaliłem na ul. Centralnej. Jechał w stronę ul. Nowohuckiej.


Dennis Elite, MPGO Kraków

Dennis Elite, MPGO Kraków
Dennis Elite na ul. Centralnej. 10.05.2018.


Ostatnio w taborze MPGO pojawiły się kolejne ciekawe pojazdy. Tym razem popularnej marki – Renault. Napiszę o nich już niedługo, zapraszając do krakowskiej spalarni odpadów.


Zapisz się na bezpłatny newsletter - każdy wpis na Twoim e-mailu

środa, 24 października 2018

TransExpo 2016 – Autosan, Irizar i Volvo


Link do ostatniego wpisu o TransExpo 2016, w którym zapowiedziałem prezentację pokazanych wówczas w Kielcach autobusów marek Autosan, Irizar i Volvo. Zatem oto one.

Na stoisku Autosana wystawiono dwa pojazdy. Zaczynam od miejskiego gazowca, czyli od modelu Sancity 12LF CNG, który został pokazany kilka miesięcy później w Sosnowcu, na targach SilesiaKOMUNIKACJA 2017 (link do wpisu na ten temat).

Niestety autobus dość skutecznie zastawiono elementami stoiska.


Autosan Sancity 12LF CNG, TransExpo 2016

Autosan Sancity 12LF CNG, TransExpo 2016
Autosan Sancity 12LF CNG.


Drugi z Autosanów to międzymiastowy Eurolider 9. Zgodnie z materiałami producenta, ten mający długość 9465 mm pojazd może przewieźć w zależności od konfiguracji wnętrza od 51 do 59 pasażerów (na miejscach siedzących od 33 do 39 i stojących od 18 do 20). Drzwi o układzie 1-1-0. Autobus ten także zasłonięto elementami stoiska.

Wystawiony na targach egzemplarz to rocznik 2016, który docelowo trafił do firmy produkujących wyroby garmażeryjne („U Jędrusia”) spod Krakowa. Najprawdopodobniej wykorzystywany jest do przewozu pracowników.


Autosan Eurolider 9, TransExpo 2016

Autosan Eurolider 9, TransExpo 2016

Autosan Eurolider 9, TransExpo 2016
Autosan Eurolider 9.


Irizary na terenie zewnętrznym zaprezentowała firma Wanicki – jak podano w katalogu targowym, to  jedyny w Polsce autoryzowany przedstawiciel tej marki autobusów.  

Pokazano dwa pojazdy. Irizar i8 z 2016 roku w barwach poznańskiego Centrum Turystyki „Oskar” i biały, demonstracyjny Irizar i6. Także rocznik 2016, zakupiony później przez prywatnego przewoźnika z Ustki (A.D. Euro-Trans), realizującego np. przewozy dla Leo Express.


Irizar i6, Irizar i8, Wanicki, TransExpo 2016

Irizar i6, Irizar i8, Wanicki, TransExpo 2016

Irizar i6, Irizar i8, Wanicki, TransExpo 2016

Irizar i6, Irizar i8, Wanicki, TransExpo 2016
Biały Irizar i6 oraz kolorowy Irizar i8 wystawione na terenie zewnętrznym.


Irizar i6, Wanicki, TransExpo 2016
Demonstracyjny Irizar i6.


Irizar i8, Wanicki, TransExpo 2016

Irizar i8, Wanicki, TransExpo 2016
Irizar i8 dla firmy Oskar.


Na TransExpo 2016 Volvo pokazało dwa autobusy. Miejski i turystyczny. Ten pierwszy to 12-metrowy Volvo 7900 Electric Hybrid. Rocznik 2015, eksploatowany przez Keolis Sztokholm, oznaczony numerem taborowym 2036. 

Oto, co na swojej stronie internetowej podaje na temat tego modelu producent: „Elektryczny hybrydowy układ napędowy Volvo jest rozwinięciem sprawdzonego układu napędowego stosowanego w autobusach Volvo 7900 Hybrid. Różnica sprowadza się do silnika elektrycznego o większej mocy, pojemniejszych akumulatorów i stacji ładowania. Złącze ładowania znajduje się na dachu autobusu. Wszystkie ruchome części znajdują się na słupie, aby zminimalizować dodatkowe zapotrzebowanie na obsługę pojazdu. Ładowanie trwa na ogół 6 minut i odbywa się na końcowym przystanku. Volvo 7900 Electric Hybrid oferuje niezwykłą elastyczność. Szybkie ładowanie na stacjach końcowych pozwala utrzymywać skuteczność i kursować zgodnie z rozkładem. Co więcej, na wybranych obszarach pojazd może być autobusem elektrycznym, ale zawsze może działać jako hybrydowy”.

Volvo 7900 Electric Hybrid może przewieźć 95 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących (+ 1 składane). Układ drzwi 2-2-2 (pokazany w Kielcach) lub 2-2-0.


Volvo 7900 Electric Hybrid, TransExpo 2016

Volvo 7900 Electric Hybrid, TransExpo 2016
Volvo 7900 Electric Hybrid. Obok autobusu ustawiono ładowarkę.


Volvo 7900 Electric Hybrid, TransExpo 2016

Volvo 7900 Electric Hybrid, TransExpo 2016
Volvo 7900 Electric Hybrid - widok z góry i zbliżenie na pantograf.


Volvo 7900 Electric Hybrid, TransExpo 2016

Volvo 7900 Electric Hybrid, TransExpo 2016

Volvo 7900 Electric Hybrid, TransExpo 2016
Volvo 7900 Electric Hybrid - wnętrze.


Drugie Volvo to model 9700. Rocznik 2016, który docelowo trafił do PKS Biłgoraj.


Volvo 9700, TransExpo 2016

Volvo 9700, TransExpo 2016
Volvo 9700.


Volvo 7900 Electric Hybrid i Volvo 9700, TransExpo 2016
Volvo 7900 Electric Hybrid i Volvo 9700. Pojazdy ustawiono przy wejściu do hali, więc ruch przy nich był spory.


W dalszej części relacji z TransExpo 2016 pokażę Isuzu, Mercedesy i Setry. To jednak w późniejszym czasie. Wcześniej materiały z najnowszej edycji – 2018, która odbyła się w dniach 23 - 25 października. Tu link.


Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 21 października 2018

TransExpo 2016 – Karsan i Scania


Wracam do tematu targów TransExpo 2016. Ostatnio pisałem o autobusach Ursus (tu link). Teraz, zgodnie z zapowiedzią przedstawię turecką markę Karsan. W Kielcach pokazano trzy takie pojazdy.

Karsany zaprezentowano na stoisku słupskiej Kapeny – przedstawiciela w Polsce. Zacznę od modelu bardzo popularnego w Turcji, zastępującego starsze dolmusze typów J9. To sześciometrowy Karsan Jest (dokładnie o długości 5,8 m). Pojazd bardzo kojarzący mi się z wakacjami, dokładnie z urlopem w miejscowości Marmaris, po której kursuje ich dość sporo.  

Wnętrze modelu Jest może być bardzo różnie konfigurowane - ilości miejsc siedzących oraz wielkość obszaru objętego niską podłogą. Przyznam, że wspomniane pojazdy z tureckiego Marmaris niską podłogę miały tylko przy drzwiach. W egzemplarzu wystawionym w Kielcach jej powierzchnia była znacznie większa. Obecnie Karsan Jest oferowany jest także w wersji elektrycznej (Karsan Jest Electric).

Pokazany w Kielcach Jest po targach trafił na testy do MZK Oświęcim, gdzie obsługiwał linię nr 4. Niestety pojazd ten uległ awarii i dynamiczna prezentacja musiała zostać przerwana. Źródła internetowe milczą o jego dalszych losach.

Obecnie Karsan Jest zasilił tabor kilku polskich przewoźników, np. ZKM Zawiercie, ZKM Ciechanów, PKS Grodzisk Mazowiecki.


Karsan Jest, TransExpo 2016

Karsan Jest, TransExpo 2016

Karsan Jest, TransExpo 2016
Nowoczesny dolmusz, czyli Karsan Jest wystawiony na stoisku słupskiej Kapeny.


Karsan Jest, TransExpo 2016

Karsan Jest, TransExpo 2016
Karsan Jest - wnętrze.


Karsan Jest, TransExpo 2016
Detal najmniejszego z pokazanych Karsanów - nazwa modelu: Jest, w tym przypadku w wersji premium.


Drugi z Karsanów pokazanych na stoisku Kapeny to model Atak. Pojazd większy, 8-metrowy. Miejski, niskopodłogowy. Obecnie również dostępny w wersji elektrycznej (Atak Electric). Układ drzwi: 1-2-0. W zależności od aranżacji wnętrza może on przewozić 52, 55 lub 59 pasażerów. 

Rocznik 2016, który po zakończeniu TransExpo wyruszył w trasę po Polsce. Trafił na testy między innymi do takich przewoźników: MPK Łódź, MZK Starachowice, ZGK Cieszyn, MZK Kędzierzyn-Koźle.

Karsan Atak został kupiony przez kilka polskich firm, np. PKS „Polonus” Warszawa, RPK Bochnia.


Karsan Atak, TransExpo 2016

Karsan Atak, TransExpo 2016

Karsan Atak, TransExpo 2016
Karsan Atak.


Karsan Atak, TransExpo 2016

Karsan Atak, TransExpo 2016
Karsan Atak - wnętrze.


Ostatni z pokazanych Karsanów to efekt współpracy tego tureckiego producenta z włoską firmą BredaMenarinibus. Autobus miejski BredaMenarinibus Citymood 12, w Kielcach wystawiony już jako Karsan Menarinibus Citymood 12 (na masce logo BredaMenarinibus zastąpione znaczkiem Karsana). Ciekawe, czy pojazd ten wyprodukowano w Turcji, czy we Włoszech? 

Na stronie internetowej Karsana nazwa Menarinibus to określenie serii autobusów z typami Citymood 10, Citymood 12 i przegubowy Citymood 18. Wystawiony w Kielcach Citymood 12 ma długość 12,1 m. Model ten jest przystosowany do przewozu około 100  pasażerów (możliwe różne konfiguracje wyposażenia wnętrza – ilości i rozmieszczenie miejsc siedzących). Drzwi w układzie: 2-2-2.


Karsan Menarinibus Citymood 12, TransExpo 2016

Karsan Menarinibus Citymood 12, TransExpo 2016
Karsan Menarinibus Citymood 12. Niestety autobus był zastawiony przez inne pojazdy i elementy stoiska.


Karsan Menarinibus Citymood 12, TransExpo 2016

Karsan Menarinibus Citymood 12, TransExpo 2016

Karsan Menarinibus Citymood 12, TransExpo 2016
Karsan Menarinibus Citymood 12 - wnętrze.


Karsan Menarinibus Citymood 12, TransExpo 2016
Karsan Menarinibus Citymood 12 - stanowisko pracy kierowcy.


Kapena, TransExpo 2016
Widok ogólny na stoisko Kapeny, na którym oprócz produktów własnych prezentowano także Karsany oraz zabudowy wykonywane przez firmę MMI. Na pierwszym planie Karsan Jest, a po prawej stronie Citymood 12.


Inne pojazdy z oferty Kapeny opiszę w kolejnych materiałach z TransExpo 2016. 

We wcześniejszym targowym wpisie obiecałem także prezentację wystawionych autobusów marki Scania. Były to dwa pojazdy. Miejski i turystyczny.

Ten pierwszy to model CityWide. Rocznik 2016, własność warszawskiej firmy Warbus. Oznaczony numerem taborowym 519, przeznaczony do obsługi linii w sieci MZK Jastrzębie-Zdrój (Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju). 


Scania CityWide, Warbus, TransExpo 2016

Scania CityWide, Warbus, TransExpo 2016

Scania CityWide, Warbus, TransExpo 2016

Scania CityWide, Warbus, TransExpo 2016
Scania CityWide z firmy Warbus. Barwy komunikacji miejskiej organizowanej przez MZK Jastrzębie-Zdrój.


Scania CityWide, Warbus, TransExpo 2016

Scania CityWide, Warbus, TransExpo 2016

Scania CityWide, Warbus, TransExpo 2016
Scania CityWide - wnętrze.


Drugi pojazd to efekt współpracy Scanii i chińskiego producenta autobusów, firmy Higer, czyli Scania Touring HD. Egzemplarz w żółto-czarnym malowaniu projektu SuperPKS, którego inicjatorem jest działająca w branży nowych technologii firma Teroplan. Polega on na realizowaniu pod wspólną marką SuperPKS przewozów przez różnych przewoźników (np. PKS Elbląg). 

Ten sam egzemplarz wystawiono później w Sosnowcu, na targach SilesiaKOMUNIKACJA 2017.


Scania Touring HD, TransExpo 2016

Scania Touring HD, TransExpo 2016
Scania Touring HD.


W dalszej części relacji z targów TransExpo 2016 pokażę autobusy marek Autosan, Volvo i Irizar. Tu link.


Blog Transportowy na Twitterze