niedziela, 21 października 2018

TransExpo 2016 – Karsan i Scania


Wracam do tematu targów TransExpo 2016. Ostatnio pisałem o autobusach Ursus (tu link). Teraz, zgodnie z zapowiedzią przedstawię turecką markę Karsan. W Kielcach pokazano trzy takie pojazdy.

Karsany zaprezentowano na stoisku słupskiej Kapeny – przedstawiciela w Polsce. Zacznę od modelu bardzo popularnego w Turcji, zastępującego starsze dolmusze typów J9. To sześciometrowy Karsan Jest (dokładnie o długości 5,8 m). Pojazd bardzo kojarzący mi się z wakacjami, dokładnie z urlopem w miejscowości Marmaris, po której kursuje ich dość sporo.  

Wnętrze modelu Jest może być bardzo różnie konfigurowane - ilości miejsc siedzących oraz wielkość obszaru objętego niską podłogą. Przyznam, że wspomniane pojazdy z tureckiego Marmaris niską podłogę miały tylko przy drzwiach. W egzemplarzu wystawionym w Kielcach jej powierzchnia była znacznie większa. Obecnie Karsan Jest oferowany jest także w wersji elektrycznej (Karsan Jest Electric).

Pokazany w Kielcach Jest po targach trafił na testy do MZK Oświęcim, gdzie obsługiwał linię nr 4. Niestety pojazd ten uległ awarii i dynamiczna prezentacja musiała zostać przerwana. Źródła internetowe milczą o jego dalszych losach.

Obecnie Karsan Jest zasilił tabor kilku polskich przewoźników, np. ZKM Zawiercie, ZKM Ciechanów, PKS Grodzisk Mazowiecki.


Karsan Jest, TransExpo 2016

Karsan Jest, TransExpo 2016

Karsan Jest, TransExpo 2016
Nowoczesny dolmusz, czyli Karsan Jest wystawiony na stoisku słupskiej Kapeny.


Karsan Jest, TransExpo 2016

Karsan Jest, TransExpo 2016
Karsan Jest - wnętrze.


Karsan Jest, TransExpo 2016
Detal najmniejszego z pokazanych Karsanów - nazwa modelu: Jest, w tym przypadku w wersji premium.


Drugi z Karsanów pokazanych na stoisku Kapeny to model Atak. Pojazd większy, 8-metrowy. Miejski, niskopodłogowy. Obecnie również dostępny w wersji elektrycznej (Atak Electric). Układ drzwi: 1-2-0. W zależności od aranżacji wnętrza może on przewozić 52, 55 lub 59 pasażerów. 

Rocznik 2016, który po zakończeniu TransExpo wyruszył w trasę po Polsce. Trafił na testy między innymi do takich przewoźników: MPK Łódź, MZK Starachowice, ZGK Cieszyn, MZK Kędzierzyn-Koźle.

Karsan Atak został kupiony przez kilka polskich firm, np. PKS „Polonus” Warszawa, RPK Bochnia.


Karsan Atak, TransExpo 2016

Karsan Atak, TransExpo 2016

Karsan Atak, TransExpo 2016
Karsan Atak.


Karsan Atak, TransExpo 2016

Karsan Atak, TransExpo 2016
Karsan Atak - wnętrze.


Ostatni z pokazanych Karsanów to efekt współpracy tego tureckiego producenta z włoską firmą BredaMenarinibus. Autobus miejski BredaMenarinibus Citymood 12, w Kielcach wystawiony już jako Karsan Menarinibus Citymood 12 (na masce logo BredaMenarinibus zastąpione znaczkiem Karsana). Ciekawe, czy pojazd ten wyprodukowano w Turcji, czy we Włoszech? 

Na stronie internetowej Karsana nazwa Menarinibus to określenie serii autobusów z typami Citymood 10, Citymood 12 i przegubowy Citymood 18. Wystawiony w Kielcach Citymood 12 ma długość 12,1 m. Model ten jest przystosowany do przewozu około 100  pasażerów (możliwe różne konfiguracje wyposażenia wnętrza – ilości i rozmieszczenie miejsc siedzących). Drzwi w układzie: 2-2-2.


Karsan Menarinibus Citymood 12, TransExpo 2016

Karsan Menarinibus Citymood 12, TransExpo 2016
Karsan Menarinibus Citymood 12. Niestety autobus był zastawiony przez inne pojazdy i elementy stoiska.


Karsan Menarinibus Citymood 12, TransExpo 2016

Karsan Menarinibus Citymood 12, TransExpo 2016

Karsan Menarinibus Citymood 12, TransExpo 2016
Karsan Menarinibus Citymood 12 - wnętrze.


Karsan Menarinibus Citymood 12, TransExpo 2016
Karsan Menarinibus Citymood 12 - stanowisko pracy kierowcy.


Kapena, TransExpo 2016
Widok ogólny na stoisko Kapeny, na którym oprócz produktów własnych prezentowano także Karsany oraz zabudowy wykonywane przez firmę MMI. Na pierwszym planie Karsan Jest, a po prawej stronie Citymood 12.


Inne pojazdy z oferty Kapeny opiszę w kolejnych materiałach z TransExpo 2016. 

We wcześniejszym targowym wpisie obiecałem także prezentację wystawionych autobusów marki Scania. Były to dwa pojazdy. Miejski i turystyczny.

Ten pierwszy to model CityWide. Rocznik 2016, własność warszawskiej firmy Warbus. Oznaczony numerem taborowym 519, przeznaczony do obsługi linii w sieci MZK Jastrzębie-Zdrój (Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju). 


Scania CityWide, Warbus, TransExpo 2016

Scania CityWide, Warbus, TransExpo 2016

Scania CityWide, Warbus, TransExpo 2016

Scania CityWide, Warbus, TransExpo 2016
Scania CityWide z firmy Warbus. Barwy komunikacji miejskiej organizowanej przez MZK Jastrzębie-Zdrój.


Scania CityWide, Warbus, TransExpo 2016

Scania CityWide, Warbus, TransExpo 2016

Scania CityWide, Warbus, TransExpo 2016
Scania CityWide - wnętrze.


Drugi pojazd to efekt współpracy Scanii i chińskiego producenta autobusów, firmy Higer, czyli Scania Touring HD. Egzemplarz w żółto-czarnym malowaniu projektu SuperPKS, którego inicjatorem jest działająca w branży nowych technologii firma Teroplan. Polega on na realizowaniu pod wspólną marką SuperPKS przewozów przez różnych przewoźników (np. PKS Elbląg). 

Ten sam egzemplarz wystawiono później w Sosnowcu, na targach SilesiaKOMUNIKACJA 2017.


Scania Touring HD, TransExpo 2016

Scania Touring HD, TransExpo 2016
Scania Touring HD.


W dalszej części relacji z targów TransExpo 2016 pokażę autobusy marek Autosan, Volvo i Irizar. Tu link.


Blog Transportowy na Twitterze

środa, 17 października 2018

Blog Transportowy na Instagramie


Instagram, fotograficzny serwis społecznościowy, zyskuje coraz większą popularność. Ogromne ilości zdjęć przyciągają widzów. Wśród zamieszczanych tam fotografii znajduje się także dość sporo materiałów poświęconych różnym pojazdom. Wybierając interesujący nas tag niekiedy mamy do dyspozycji kilka tysięcy zdjęć. Jest więc co oglądać.

Już od lipca 2018 w serwisie tym funkcjonuje także konto blogtransportowy, czyli Blog Transportowy na Instagramie. Co jakiś czas zamieszczam zdjęcia będące zachętą do zapoznania się z pełną treścią danego materiału. Nie jest ich jeszcze zbyt wiele, bo na dzień pisania tego tekstu jedynie 18, ale liczba ta systematycznie wzrasta.


Blog Transportowy na Instagramie
Strona główna profilu blogtransportowy na Instagramie.


Przybywa także osób obserwujących Blog Transportowy na Instagramie. Obecnie jest ich 114.

Konto blogtransportowy jest dostępne pod tym linkiem.


Wpisy z tagiem Solaris

piątek, 12 października 2018

TransExpo 2016 – Ursus


W dniach 23 – 25 października 2018 w Kielcach odbędą się XIV Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego TransExpo. Zachęcając do uczestnictwa w tej imprezie powracam do relacji z ostatniej edycji – z 2016 roku. Publikując wpis o tureckim Otokarze (tu link) zapowiedziałem materiał o autobusach marki Ursus. Zatem pora na niego.

Autobusy Ursus to tak naprawdę dobrze znane (szczególnie mieszkańcom Krakowa) pojazdy z rodziny City Smile, produkowane pierwotnie przez AMZ Kutno. Efekt współpracy obu producentów pokazano w Kielcach, już pod marką Ursus. Nie były to jednak tradycyjne Diesle.

Zacznę od autobusu elektrycznego: Ursus CS12E. Rocznik 2016. Wersja demo, która jeszcze przed targami kursowała po różnych polskich miastach (np. Szczecinek). Po TransExpo pojazd ten nadal pełnił funkcję testera, jeżdżąc po takich miejscowościach jak np. Stalowa Wola, Tychy, Chojnice, czy Bełchatów.


Ursus CS12E, TransExpo 2016

Ursus CS12E, TransExpo 2016

Ursus CS12E, TransExpo 2016
Ursus CS12E.


Ursus CS12E, TransExpo 2016

Ursus CS12E, TransExpo 2016
Wnętrze Ursusa CS12E. 


Drugi z pokazanych w Kielcach Ursusów to model CS12H (City Smile Hydrogen). Autobus wodorowy, czyli finalnie elektryczny (wodór łącząc się w ogniwie paliwowym z tlenem atmosferycznym wytwarza energię elektryczną). Jak informowały napisy na autobusie, jego produkcję sfinansował Bank Ochrony Środowiska.  

Ten zasilany wodorem pojazd nadal pełni funkcję autobusu demonstracyjnego, prezentowanego w różnych rejonach kraju. Przykładowo we wrześniu 2018 można było zobaczyć go w Katowicach. Była to prezentacja związana z odbywającym się tam kongresem Impact mobility rEVolution’18.


Ursus CS12H (City Smile Hydrogen), TransExpo 2016

Ursus CS12H (City Smile Hydrogen), TransExpo 2016

Ursus CS12H (City Smile Hydrogen), TransExpo 2016

Ursus CS12H (City Smile Hydrogen), TransExpo 2016
Ursus CS12H (City Smile Hydrogen), czyli autobus wodorowy.


Ursus CS12H (City Smile Hydrogen), TransExpo 2016

Ursus CS12H (City Smile Hydrogen), TransExpo 2016

Ursus CS12H (City Smile Hydrogen), TransExpo 2016
Ursus CS12H - wnętrze pojazdu.


Ursus CS12H (City Smile Hydrogen), TransExpo 2016
Stanowisko pracy kierowcy wodorowego Ursusa.


Ursus - logo
Logo umieszczone na autobusie. Przyznam, że ten znaczek bardzo mi nie pasował do City Smile - przecież to zawsze był AMZ.


W dalszej części relacji z TransExpo 2016 pokażę Scanie i kolejne tureckie autobusy – marki Karsan. Tu link.

Pierwsza część relacji z TransExpo 2016 dostępna pod tym linkiem.


Wpisy poświęcone autobusom

środa, 10 października 2018

BT-1 z doczepką po raz kolejny


Pod koniec grudnia 2017 po raz ostatni pisałem o bardzo charakterystycznym krakowskim zabytku, czyli o składzie holownik BT-1 + lora powstała na bazie wagonu N (tu link). 

Pojazdy te pojawiają się na krakowskich torowiskach również w okresie niezwiązanym ze świętami, promując różne wydarzenia. Przykładowo na początku października 2018 na wagonie towarowym wożono reklamę Dnia Seniora. Taką „stylizację” prezentują poniższe zdjęcia, wykonane przez moją żonę na przystanku „Rondo Mogilskie”. 


Holownik BT-1 + lora N

Holownik BT-1 + lora N

Holownik BT-1 + lora N


Historyczny skład jechał od strony ul. Mogilskiej. 8 października 2018.


Wpisy poświęcone ciężarówkom

poniedziałek, 8 października 2018

Nowe filmy – wrzesień 2018


Po wakacyjnym spowolnieniu w dodawaniu filmów trochę przyspieszyłem. We wrześniu 2018 na kanale Lukaszwo – Transport Movies zamieściłem cztery nagrania. Autobusowe i tramwajowe, z przewagą tych pierwszych.

Na początek zapraszam do Niemiec, do Meißen, czyli po polsku do Miśni. To miasto słynące z pięknej ale i bardzo drogiej porcelany. Na nagraniu z 2 czerwca 2018 zobaczycie dwa autobusy VGM Meißen. Dłuższa część materiału to Mercedes-Benz Sprinter obsługujący linię E. To trasa w pełni turystyczna, wiodąca spod fabryki porcelany na stare miasto (Porzellan – Manufaktur -  Albrechtsburg/Dom) – tam nagrałem ten pojazd. Drugi autobus to ta sama marka, ale większy model – Citaro na linii C (Buschbad - Busbahnhof – Krankenhaus).




Jedyne zamieszczone we wrześniu tramwajowe nagranie to materiał z Hiszpanii. Dokładnie z Sewilli. Obok tamtejszej słynnej katedry, przez Av. de la Constitución przejeżdżają wagony CAF Urbos 3. Warto zwrócić uwagę, że nie ma tam zawieszonej sieci trakcyjnej – tramwaje korzystają z baterii, które ładowane są na przystankach. 13 czerwca 2017. Temat ten dokładniej omówię w jednym z kolejnych wpisów pod tagiem Hiszpania.




Następny film powstał w Krakowie. Linia specjalna 544 w relacji Nowy Bieżanów Południe - Cichy Kącik, którą obsługiwał tabor historyczny (w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej). Na nagraniu z 24 czerwca 2018 zobaczycie trzy przegubowce: Scania CN113ALB, Jelcz 021 i Ikarus 280.




Czwarte nagranie już pojawiło się w Blogu Transportowym. To najnowsze Mercedesy Citaro i różne Solarisy z MPK Kraków.




Oczywiście cały czas zachęcam do subskrybowania kanału Lukaszwo – Transport Movies.


Wpisy z tagiem MPK Kraków

piątek, 5 października 2018

Bedford J z Pafos


Ponownie zapraszam do miasta Pafos na Cyprze. Ostatnio prezentowałem tamtejszą ciężarówkę Isuzu NQR (tu link). Teraz pora na autobus. Pojazd wyjątkowy, mocno historyczny, bo prawdopodobnie pamiętający czasy, gdy wyspa ta przestawała być kolonią brytyjską.

To Bedford J. Podwozia, na bazie których powstawały takie autobusy produkowano w latach 1958 – 1976. Na Cyprze jest ich jeszcze trochę. Niestety często w postaci porzuconych wraków. Na szczęście są także egzemplarze czynne, wykorzystywane np. do przewozu turystów lub jako obsługa wesel. 

Autobus Bedford J stał się także motoryzacyjnym symbolem wyspy. Jego zdjęcia lub różne wizualizacje znajdziemy na pamiątkach z Cypru (np. magnesy, kubki). Zdobią one także pocztówki. Jeden z egzemplarzy (rocznik 1968) został zachowany w Muzeum Motoryzacji z miejscowości Limassol. Nie miałem okazji zwiedzić jego ekspozycji, ale na dostępnych w Internecie zdjęciach wyraźnie widać logotyp z greckim alfabetem, czyli jest to lokalna, cypryjska zabudowa.  

Bohater tego wpisu, oznaczony rejestracją TES156 niestety nie jest już eksploatowany. Zastąpił go nowy Ford Transit. Stopniowo niszczejący oldtimer stoi na klepisku pomiędzy ulicami Thaleias i Kleious. Jego właścicielem jest firma Evis Jeep Safari, której podstawową działalnością (zgodnie z nazwą) jest przewóz osób Jeepami na safari. Teren ten nie jest zagrodzony, więc bez przeszkód można oglądać i fotografować Bedforda. 


Bedford J, Pafos, Cypr
Bedford J odstawiony na placu (klepisku) pomiędzy ulicami Thaleias i Kleious. Parkują tam także inne pojazdy, głównie terenowe osobówki, czyli podstawowy środek transportu firmy Evis Jeep Safari. 12.07.2018.


Bedford J, Pafos, Cypr

Bedford J, Pafos, Cypr

Bedford J, Pafos, Cypr

Bedford J, Pafos, Cypr

Bedford J, Pafos, Cypr

Bedford J, Pafos, Cypr
Piękny klasyk widziany z różnych stron.


Bedford J, Pafos, Cypr
Mocno zakurzone wnętrze Bedforda. Siedzenia oryginalne, ale ich układ już nie. Pod sufitem zawieszono wiatraki.


Bedford J, Pafos, Cypr
Detale kultowego cypryjskiego autobusu, czyli marka pojazdu i charakterystyczna niebieska tabliczka z napisem ΛΔΧ informującym, że pojazd wykorzystywany jest do przewozu osób. Tak znakowane są autobusy w Republice Cypryjskiej.


Bedford J, Pafos, Cypr
Bedford J na tle młodszego następcy - przy ul. Thaleias stoi Ford Transit.


Po Pafos na pewno kursuje jeden czynny Bedford J (być może jest ich więcej). Widziałem go przy dworcu autobusowym Karavella. Pojazd ten przedstawię w późniejszym czasie. Natomiast w następnym wpisie dotyczącym Cypru zajmę się tematem komunikacji miejskiej w Pafos. Tu link.

Warto jeszcze dodać, że identyczne zabudowy autobusowe powstawały na bazie podwozia Ford Thames Trader. 


Blog Transportowy na Google +