niedziela, 16 września 2018

Národní den železnice 2015, Bohumin


Miesiąc wrzesień w Czechach bez wątpienia kojarzy się z koleją. Wówczas obchodzony jest Narodowy Dzień Kolei (Národní den železnice). Cykl imprez kolejowych odbywających się we wrześniowe soboty, w różnych rejonach kraju. W jednej miejscowości obchody główne i w kilku innych regionalne. Np. 29 września Den železnice 2018 odbędzie się w Ostrawie i pobliskim Bohuminie. Tu link do szczegółów tej imprezy.

Na temat edycji z 2015 roku pisałem już kilka razy, ostatnio o zorganizowanych wówczas pociągach specjalnych po liniach przemysłowych (tu link). Takie przejazdy odbędą się również w tym roku.

Kontynuując relację z 2015 roku, zapraszam do Bohumina, na teren lokomotywowni narodowego czeskiego przewoźnika - České dráhy. 

Osoby wchodzące na teren lokomotywowni mijały dwa wagony pasażerskie kolei ČD. Restauracyjny i klasy drugiej z dziecięcym przedziałem kinowym (dětské kino). Miały one naklejone reklamy nowego bezpośredniego połączenia z Pragi do Opawy, o którym pisałem tutaj. Niestety ze względu na sporą ilość zwiedzających, nie wchodziłem do ich wnętrza.


Wagony, České dráhy

Wagony, České dráhy

Wagony, České dráhy

Wagony, České dráhy

Wagony, České dráhy
Ustawione przy wejściu na teren lokomotywowni w Bohuminie wagony: restauracyjny (serii ARmpee832 nr 615485-71001-1) i klasy drugiej z dziecięcym przedziałem kinowym (serii Bmz 229 nr 618120-91004-6).


Na dalszym odcinku stały ustawione różne pojazdy trakcyjne, w tym dwa ezt. Współczesny i historyczny. Ten pierwszy to CityElefant, czyli jednostka 971/471 057 „Karolinka”. Rocznik 2009. Produkt czeski - Škoda Vagonka (pierwotnie ČKD Vagonka). Łącznie do ČD trafiły 83 takie „miejskie słonie”.


CityElefant, České dráhy

CityElefant, České dráhy

CityElefant, České dráhy

CityElefant, České dráhy

CityElefant, České dráhy
CityElefant nr 971/471 057 „Karolinka”. Na tablicy kierunkowej wyraźna informacja, dlaczego znalazł się w tym miejscu.


Drugi ezt to EM475.1 045/046 z lat 60-tych ubiegłego wieku. Historyczny pojazd o ksywce „žabotlam”. Więcej informacji na jego temat przedstawię w oddzielnym wpisie.


EM475.1, České dráhy
Elektryczny zespół trakcyjny w wersji oldtimer, czyli historyczna jednostka EM475.1 045/046.


Na wachlarzu ustawiono różne lokomotywy, spalinowe i elektryczne. Można było również wejść do ich kabin. To oczywiście powodowało, że przy pojazdach stale przebywało sporo osób, czyli o dobre zdjęcia nie było łatwo. 

Jakie maszyny stały na wachlarzu? Zacznę od manewrowej 704 010-8. Rocznik 1992, producent ČKD Praha. Łącznie w latach 1988, 1991 – 1994 wyprodukowano 77 takich dwuosiowych pojazdów. Napędza je spalinowy silnik produkcji firmy Liaz. „Malé lego” – taką nadano ksywkę tym małym, kanciastym spalinówkom. 


704 010-8, České dráhy

704 010-8, České dráhy

704 010-8, České dráhy

704 010-8, České dráhy
Mała lokomotywa manewrowa z 1992 roku, czyli 704 010-8. Pierwszy z pojazdów prezentowanych na wachlarzu lokomotywowni w Bohuminie.


704 010-8, České dráhy
Tabliczka znamionowa lokomotywy 704 010-8.


Obok 704 010-8 prezentowała się inna spalinówka o historycznym oznaczeniu T334 085 (czyli współcześnie 710 085-2). Rocznik 1966. Producent ČKD Praha. Łącznie powstało 596 takich lokomotyw (130 egzemplarzy dla kolei czechosłowackich ČSD, 334 dla kolei przemysłowych Czechosłowacji, 23 dla armii czechosłowackiej i 109 na eksport). Z informacji, które znalazłem w Internecie wynika, że pojazd ten miał stały przydział pracy w Bohuminie.


T334 085, 710 085-2, 704 010-8, České dráhy

T334 085, 710 085-2, 704 010-8, České dráhy

T334 085, 710 085-2, České dráhy

T334 085, 710 085-2, 704 010-8, České dráhy
Historyczna manewrówka: T334 085.


Na sąsiednim torze za T334 085 ustawiono kolejną spalinówkę. Tym razem większą. Była to maszyna oznaczona jako 714 018-9. Rocznik 1996. Producent ČKD Praha. Obecne biało-niebieskie barwy lokomotywa otrzymała około 2012 roku. Wcześniej była biało-czerwono-niebieska.


714 018-9, České dráhy

714 018-9, České dráhy

714 018-9, České dráhy

714 018-9, České dráhy
Lokomotywa 714 018-9.


Dalej ustawiono maszynę znaną już czytelnikom Bloga Transportowego. To 754 021-4, rocznik 1978. Można ją zobaczyć tutaj.


754 021-4, České dráhy

754 021-4, České dráhy

754 021-4, České dráhy

754 021-4, České dráhy
Największa spalinówka pokazana na wachlarzu bohumińskiej lokomotywowni: 754 021-4.


Kolejne ustawione na wachlarzu pojazdy to elektrowozy. Przedstawię je w następnym wpisie dotyczącym wydarzenia o nazwie Národní den železnice 2015. Tu link.


Blog Transportowy na Twitterze

środa, 12 września 2018

Elektryczny Heuliez i Iveco Crossway Low Entry na IAA 2018


W lipcu pisałem o trolejbusie Iveco Crealis, który zostanie zaprezentowany w trakcie targów IAA 2018 w Hanowerze (tu link). Na stoisku Iveco, nazwanym strefą niskiej emisji, w 100% wolną od pojazdów z silnikami Diesla, będą pokazane także inne ciekawe pojazdy, w tym dwa autobusy elektryczne. Niestety w przesłanej informacji prasowej nie zdradzono zbyt wielu szczegółów technicznych, dlatego ten wpis to przede wszystkim prezentacja udostępnionych zdjęć.

Większy z elektrobusów, 12-metrowy to Heuliez GX 337 ELEC. Mniejszy to Iveco DailyElectric Minibus, czyli przeznaczony do przewozu osób odpowiednik dostawczego DailyElectric. Jak podaje producent, DailyElectric należy do rodziny Daily Blue Power, którą nagrodzono tytułem „Międzynarodowego Furgonu Roku 2018”.


Heuliez GX 337 ELEC
Heuliez GX 337 ELEC zostanie pokazany na stoisku Iveco w Hanowerze.


Iveco DailyElectric
Iveco DailyElectric - wizualizacja przesłana w informacji prasowej. Niestety nie ma na niej wersji Minibus.


Do obsługi linii lokalnych przeznaczony jest autobus Iveco Crossway Low Entry Natural Power napędzany CNG. On również pojawi się w Hanowerze.


Iveco Crossway Low Entry Natural Power
Iveco Crossway Low Entry Natural Power - również do zobaczenia na IAA 2018.


Warto jeszcze wyjaśnić, dlaczego na stoisku Iveco pojawi się marka Heuliez. Powód jest bardzo prosty – zarówno Iveco, jak i Heuliez należą do grupy CNH Industrial N.V., o której materiały prasowe podają, że to międzynarodowy lider w sektorze dóbr kapitałowych. Jest ona notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Nowym Jorku (NYSE: CNHI) oraz na Mercato Telematico Azionario Giełdy Włoskiej (MI: CNHI).  


Wpisy poświęcone ciężarówkom

niedziela, 9 września 2018

Nowe filmy – sierpień 2018


Jak co miesiąc zapraszam na filmową stronę Bloga Transportowego, czyli na kanał YouTube o nazwie Lukaszwo – Transport Movies. Jego popularność nadal wzrasta. Ilość subskrypcji przekroczyła już wartość 1700. Dziękuję.


Kanał YouTube: Lukaszwo - Transport Movies
Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo - Transport Movies. Najnowsze filmy i zapis, że ilość subskrybcji przekroczyła już 1700.


Tak, jak w lipcu, w sierpniu 2018 opublikowałem tylko dwa nowe filmy. Tramwajowy i kolejowy. Ten pierwszy już pojawił się w Blogu Transportowym. To materiał nagrany w Dreźnie, przedstawiający historyczny skład Gotha T59E + B57 przejeżdżający przez przystanek „Pirnaischer Platz” na Wilsdruffer Straße. 2 czerwca 2018.




Natomiast film kolejowy to materiał krajowy. Stacja Kędzierzyn-Koźle Zachodnie. Nagrałem tam autobus szynowy SA134-012. PESA ta obsługuje pociąg regio nr 64628 relacji Nysa (10:07) - Kędzierzyn-Koźle (11:43). Zimowy dzień, 11 lutego 2018. Dodatkowym bohaterem nagrania został spóźniony pasażer.




Pozostając w tematyce kolejowej zapraszam do obejrzenia nowości sprzed 10 lat. Bohaterem  nagrania jest lokomotywa ET21-386, rocznik 1966. Elektrowóz luzem przejeżdża przez stację Kraków Nowa Huta. Niestety film został nagrany w bardzo amatorski sposób, ale z racji historyczności warto go obejrzeć. 5 lipca 2008.




W nowych filmach uważny widz dostrzeże minimalną zmianę czołówki. Pojawiła się w niej Castrosua CS-40 City z MPK Kraków.


Wpisy z tagiem MPK Kraków

poniedziałek, 3 września 2018

Regionova na stacji Głuchołazy


Na sobotę 15 września 2018 planowane są obchody 130-lecia linii kolejowej Hanušovice – Gluchołazy. Zgodnie z pojawiającymi się w Internecie informacjami, imprezę tę organizują wspólnie strona czeska i polska. Niestety nie znalazłem jeszcze szczegółowego programu. Na stronie internetowej przewoźnika České dráhy podano już, że w wydarzeniu tym wezmą udział parowóz 464.202 „rosnička“ (pisałem o nim tutaj) oraz lokomotywa spalinowa  T478.1001, czyli „bardotka”. Szczegóły na pewno będą znane w najbliższym czasie.

Stację Głuchołazy ostatni raz odwiedziłem w ubiegłym roku, dokładnie w sobotę, 22 kwietnia 2017. Powstał wówczas poniższy fotoreportaż. 


Głuchołazy - dworzec kolejowy
Głuchołazy - dworzec kolejowy, widok od strony drogi. 22.04.2017.


Głuchołazy - dworzec kolejowy

Głuchołazy - dworzec kolejowy

Głuchołazy - dworzec kolejowy, żuraw wodny

Głuchołazy - dworzec kolejowy
Głuchołazy - dworzec kolejowy, widok od strony torowiska z uwzględnieniem żurawia wodnego. 22.04.2017.


Głuchołazy - dworzec kolejowy

Głuchołazy - dworzec kolejowy

Głuchołazy - dworzec kolejowy
Peron drugi stacji Głuchołazy. Widok w kierunku Nysy.


Głuchołazy - dworzec kolejowy
Wiata osłaniająca przejście podziemne na peron drugi, a obok niekompletny żuraw wodny.


Semafory kształtowe, stacja Głuchołazy
Semafory kształtowe ustawione od strony Czech.


Stacja Głuchołazy
Widok w stronę Czech i na część towarową stacji.


Co wyróżnia Głuchołazy na kolejowej mapie Polski? Tranzytowy ruch czeskich pociągów. Zarówno pasażerskich, jak i towarowych. W historii tej stacji zdarzało się już, że jedyne docierające tam pociągi pasażerskie przyjeżdżały z Czech. Obecnie funkcjonuje także polskie połączenie regio w relacji Opole Główne – Nysa – Głuchołazy Miasto i powrót. Dwa razy dziennie, ale tylko w weekendy, czyli oferta bardzo skromna. Natomiast pociągi przewoźnika České dráhy obsługują stację Głuchołazy codziennie, kilka razy na dobę.

Jeden z tych czeskich pociągów udokumentowałem wspomnianego 22 kwietnia 2017. To spěšný vlak (czyli pociąg przyspieszony) nr 1665 w relacji Jesenik (13:25) – Mikulovice (13:45/46) – Głuchołazy (zmiana kierunku jazdy, 13:59 – 14:06) – Třemešná ve Slezsku (14:39/40) – Krnov (14:58). W obowiązującym obecnie rozkładzie jazdy pociąg ten także funkcjonuje.

Ze względu na niestety malejącą frekwencję (były nawet plany zawieszenia połączenia Jesenik - Krnov przez Polskę) pociąg jest obsługiwany przez mniejszy tabor, czyli przez Regionovę - dwuczłonowy autobus szynowy serii 814/914. Wówczas był to pojazd nr 094. W niedziele i święta (z wyjątkami) na odcinku Jindřichov ve Slezsku – Krnov do Regionovy dołączany jest wagon motorowy serii 810 z doczepą.


Regionova 914 094-8 / 814 094-9, Głuchołazy

Regionova 914 094-8 / 814 094-9, Głuchołazy

Regionova 914 094-8 / 814 094-9, Głuchołazy
Regionova 914 094-8 / 814 094-9 jako spěšný vlak nr 1665 wjeżdża na stację Głuchołazy.


Regionova 814 094-9 / 914 094-8, Głuchołazy

Regionova 814 094-9 / 914 094-8, Głuchołazy

Regionova 814 094-9 / 914 094-8, Głuchołazy
Czeski pociąg w trakcie postoju przy peronie drugim stacji Głuchołazy.


Regionova 814 094-9 / 914 094-8, Głuchołazy

Regionova 814 094-9 / 914 094-8, Głuchołazy

Regionova 814 094-9 / 914 094-8, Głuchołazy
Kierunek Krnov. Regionova 814 094-9 / 914 094-8 odjeżdża ze stacji Głuchołazy.


Rozkład jazdy, Głuchołazy
Rozkład jazdy polskich pociągów na stacji Głuchołazy. 


Tak spěšný vlak nr 1665 z Jesenika do Krnova prezentuje się w ruchu. Regionova 814/914 094 w trakcie wjazdu na stację Głuchołazy. Odjazd po zmianie kierunku jazdy.




Od strony Czech stało sporo wagonów towarowych. Zaprezentuję je w następnym wpisie o stacji Głuchołazy. Tu link.

Inne czeskie pociągi przejeżdżające przez Głuchołazy przedstawiłem w tym wpisie i w tym (materiały te dotyczą innych lokalizacji).


Blog Transportowy na Google+